Page 1 of 2

Däcksbredd 950 kg bil i 8c

Posted: 2018-02-12 06:39:43
by Torbjorn968
Hej!

Det är jag som inhandlat henkas svarta. Så småningom skall den köras i 8c med trimmad 968 motor (250 hk på bakhjulen). Det är bla dags att bestämma sig för fälj uppsättning. Hur brett? Smalare är lättare och tempen kommer upp lättare/snabbare. Eftersom bilen blir rekordlätt så kanske man inte behöver gå superbrett?

Torbjörn

Re: Däcksbredd 950 kg bil i 8c

Posted: 2018-02-12 09:05:16
by gegge
Jag har kört en 924 med ungefär samma effekt och vikt där 205/50-15 räckte långt på bana. Visst, nog trodde jag att kopplingen slirade på det lägre växlarna men i kurvorna och under bromsning saknade jag inte fäste.

Re: Däcksbredd 950 kg bil i 8c

Posted: 2018-02-12 11:30:53
by Cédric
Skulle nog ändå säga minst 225 med den effekten. Supermiata i usa kör väl liknande vikt och effekt, dom kör 245or.

Re: Däcksbredd 950 kg bil i 8c

Posted: 2018-02-12 11:44:23
by Torbjorn968
245 /18 är lätta o det finns privärda lätta fäljar hos PRO track.de för BMW bultmönster vilket är vad jag har . Det betraktar jag som nedre gränsen. Övre gränsen 285or runt om men onödigt om det inte ör en fördel under ett PCSR race

Just nu har bilen 9*17 camaro cup fäljar vilket ju styr till 255or runt om.

Torbjörn

Re: Däcksbredd 950 kg bil i 8c

Posted: 2018-02-12 17:21:59
by gegge
:oops:

Inser att jag kör för långsamt...

Klart att 245 på 18 tums fälg blir betydligt snabbare. :#944burn:

Re: Däcksbredd 950 kg bil i 8c

Posted: 2018-02-12 17:36:03
by Torbjorn968
Vi kör långlopp med 225 or och uppåt 400 hk på 1200 kg bilar och det funkar bra. Men här är det bättre som gäller :-)

Re: Däcksbredd 950 kg bil i 8c

Posted: 2018-02-12 17:46:45
by Eddie Varvstopp
Hade också tippat på spannet 235-265. Det blir väl slutligen upp till däcktempen som kommer avgöra :wink: .

Re: Däcksbredd 950 kg bil i 8c

Posted: 2018-02-12 17:52:18
by Cédric
Är inte helt övertygad om 18tum,finns inte möjligheten för mindre diameter? Läste ett test i grassroots motorsport där dom körde test med lite olika dimensioner och fann att det kostade varvtid när dom gick från 17 till 18, på en inte jättestark bil, samma bredd. Kan ju vara värt att fundera på. Kör man sprintrace kan det ju vara en nackdel om det tar för många varv att få upp tempen också.

Har sökt runt en del och när fordonsvikter börjar krypa ner börjar det bli knepigare med däcksbreddsvalet. Förlusten på rakorna kan ta ut vinsten i kurvorna, beroende på bana förstås. Mest info har jag hittat från usa, och dom har ju snabbare banor än va vi har. Så våra knixbanor är bredden lite viktigare..

Du kan väl börja med 245 och se med pyrometer om du lyckas komma in i däckens tempfönster.

Re: Däcksbredd 950 kg bil i 8c

Posted: 2018-02-12 19:58:57
by Janne J
När jag gick från 205 runtom till 255/265 upplevde jag en otrolig skillnad, mycket mer grepp i kurvorna, bättre utgångshastighet och mer bett i inbromsningarna.
Jag är en förespråkare av så breda fälgar och däck som man kan få in i hjulhusen, hade gärna kört 10*18 i alla hörnen ( just nu åker jag 9*17 fram och 10*18 bak )

Re: Däcksbredd 950 kg bil i 8c

Posted: 2018-02-12 20:30:06
by Cédric
Janne J wrote:När jag gick från 205 runtom till 255/265 upplevde jag en otrolig skillnad, mycket mer grepp i kurvorna, bättre utgångshastighet och mer bett i inbromsningarna.
Jag är en förespråkare av så breda fälgar och däck som man kan få in i hjulhusen, hade gärna kört 10*18 i alla hörnen ( just nu åker jag 9*17 fram och 10*18 bak )

Din bil väger väl nästan 50% mer än bilen vi pratar om här, eller pratar du om 924an? :)

Oavsett vad som känns bäst så är det ju varvtiden som är viktigast här, dessutom kan det vara jobbigt att tappa 10 km/h i slutfart på mantorps raka när man redan har väldigt lite motoreffekt för klassen med avseende på omkörningar, även fast man vinner en tiondel per varv totalt.

Men jag håller med, på klumpedunsar över typ 1300kg så är det helt klart svårare att få för mycket däck. På 950 kg bil så kommer det vara klart mer utmanande att få upp tempen till den där max grepp inträffar med superbreda däck. Men bana spelar nog också roll, knutan och anderstorp har nog inte samma optimum.

Re: Däcksbredd 950 kg bil i 8c

Posted: 2018-02-12 21:00:05
by toyrace
Jag å sonen har kört två år i 8a med klumbedunsbil och kom fram till att 265or på 10x18" runt om var ett vinnande recept! Inga problem att få upp tempen. Inbromsningar, ax och kurvhastighet ser till att få upp tempen i en 8c bil med mycket pulver i maskin så jag skulle föreslå 265fram och 285/295bak. Skulle tro att de flesta 944/968 i 8c kör 295bak. (svårt att få upp däcktemp så öka farten,hehe :? )

Re: Däcksbredd 950 kg bil i 8c

Posted: 2018-02-12 21:44:08
by Torbjorn968
Skillnaden mot de flesta (turbo) bilar blir 160 kg och 40 hk (4kg/hk). Antar att jag börjar m 255 or eftersom jag har fäljarna.

Torbjörn

Re: Däcksbredd 950 kg bil i 8c

Posted: 2018-02-13 06:54:59
by claes
255:or borde väl vara en bra början. Jag hade ju 255:or runt om på bilen jag köpte av dig, Torbjörn, den är ju balanserad och bra. Jag bytte sedan till 285 bak för att få mer fäste när jag går på gas i utgången av kurvorna. Fästet blev bättre men det är väldig svårt att få upp värmen i de bredare bakdäcken...
Det beror också på om du skall ha någon form av aero som håller hjulen mot asfalten?
950kg, det var lätt för en bil med S2 motor!!
Mvh /Claes

Re: Däcksbredd 950 kg bil i 8c

Posted: 2018-02-15 16:20:45
by safe
Janne J wrote:När jag gick från 205 runtom till 255/265 upplevde jag en otrolig skillnad, mycket mer grepp i kurvorna, bättre utgångshastighet och mer bett i inbromsningarna.
Jag är en förespråkare av så breda fälgar och däck som man kan få in i hjulhusen, hade gärna kört 10*18 i alla hörnen ( just nu åker jag 9*17 fram och 10*18 bak )
+1
Så brett som det går få på fälgen.
Det är min begränsade erfarenhet i alla fall.

Re: Däcksbredd 950 kg bil i 8c

Posted: 2018-02-18 18:28:44
by chrix
Hur får man den såå lätt?
255/40-17 är mitt tips.
Köp mjuk blandning.