Däcksbredd 950 kg bil i 8c

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Däcksbredd 950 kg bil i 8c

#16 Post by claes »

Jag vill också veta hur en 944:a med S2 motor kommer ner under 1000kg. Rutor i plast och karossdelar i glasfiber men sen då....? Vad måste demonteras eller kapas bort?
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Däcksbredd 950 kg bil i 8c

#17 Post by Cédric »

950kg roadsport C miata vikt, rätt lätt mao. Bakvagn går ju lätta en del om man kör coil over och bygger om.

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Däcksbredd 950 kg bil i 8c

#18 Post by mojo158 »

Hej,

Dom gamla 944orna vägde ca 150 kg mindre än en s2a från start. Hur mycket mer väger en s2-motor jämfört med en na-motor? Inte så många kg gissar jag, även om 10-20 kg framtill kanske har stor betydelse för balansen.

Jag är också lite brydd över detta då jag gått från modell S till S2 (ca 50 kg). Det positiva är att modell S2 känns betydligt vridstyvare än modell S, det märks väldigt tydligt när jag hissar upp bilen på pallbockar. S vilade alltid på minst 3 punkter medans S2an ibland vilar på 2 punkter under det att jag jobbar mig uppåt. Av detta drar jag slutsatsen att det är mer plåt i S2an. Sedan är det mer krockskydd i form av en krockbalkar i fronten och i dörrarna men det kan ju inte röra sig om mer än 10 kg totalt?

Claes, du har ju gjort en ganska omfattande lättning, vad är din bil nere i nu (Turbo 86a?).

/Staffan

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Däcksbredd 950 kg bil i 8c

#19 Post by claes »

Hej!
Jo, min bil var skapligt lätt då jag köpte den men jag har nog lyckas banta bort 40-45kg till. Men jag har tyvärr ingen koll på vad den väger nu, men jag skall försöka ta reda på det så fort som möjligt.
Tjänstevikten hos en turbo-86 är 1440kg och tjänstevikten för en n/a-84 är 1290kg. Tjänstevikten är ju inte några exakta vikter men där finns ju en skillnad på 150kg.
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Däcksbredd 950 kg bil i 8c

#20 Post by safe »

Hur väger ni era bilar?
Tjänstevikten inkluderar full tank, all originalutrustning som reservhjul och domkraft plus en förare på 70kg. Den brukar stämma ganska bra, om vi bortser från nyare bilar där det fuskas en hel del.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users