Vibrationer från arm mellan växelspak och växellåda - 944
-
- NA-Poster
- Posts: 18
- Joined: 2017-08-05 09:29:20
- Bilmodell: 944 NA
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Vibrationer från arm mellan växelspak och växellåda - 944
Ni som kikat i vår biltråd ([http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=33423) vet att vi har haft problem med höga missljud/vibrationsljud vid 1800-2000 varv.
Efter en del felsökning har vi nu lokaliserat problemet. Armen/axeln som går mellan växelspak och växellåda slår mot "tunnelväggen" vid vissa varvtal och skapar riktigt högt oljud.
Porsche har ju satt någon form av vibrationsdämpning på denna arm. Se bild tagen med inspektionskamera:
Där sitter skyddet snett och fyller alltså inte sin funktion. Anledningen till att vi vet att just detta är problemet är att vi tagit ner avgassystem, värmesköld och sedan med mycket slit fått in fingrarna bakom torque tuben och vridit skyddet rätt. Efter det var ljudet helt borta under typ 5 minuters lycklig körning. Dock halkade sedan skyddet tillbaka och ljudet är här igen.
Så, vad göra? Hur kommer man enklast åt detta lilla skydd utan att bryta fingrarna av sig? Lossa torque tube (svensk översättning?) och i så fall var och hur? Alla tips mottages tacksamt. Jag är också nyfiken på om någon annan haft samma problem eller har tips på vilken typ av vibrationsdämpare man kan använda här.
Efter en del felsökning har vi nu lokaliserat problemet. Armen/axeln som går mellan växelspak och växellåda slår mot "tunnelväggen" vid vissa varvtal och skapar riktigt högt oljud.
Porsche har ju satt någon form av vibrationsdämpning på denna arm. Se bild tagen med inspektionskamera:
Där sitter skyddet snett och fyller alltså inte sin funktion. Anledningen till att vi vet att just detta är problemet är att vi tagit ner avgassystem, värmesköld och sedan med mycket slit fått in fingrarna bakom torque tuben och vridit skyddet rätt. Efter det var ljudet helt borta under typ 5 minuters lycklig körning. Dock halkade sedan skyddet tillbaka och ljudet är här igen.
Så, vad göra? Hur kommer man enklast åt detta lilla skydd utan att bryta fingrarna av sig? Lossa torque tube (svensk översättning?) och i så fall var och hur? Alla tips mottages tacksamt. Jag är också nyfiken på om någon annan haft samma problem eller har tips på vilken typ av vibrationsdämpare man kan använda här.
-
- NA-Poster
- Posts: 7
- Joined: 2017-08-02 09:33:07
- Telefon: 0704126692
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Re: Vibrationer från arm mellan växelspak och växellåda - 94
Här har ni ett par till bilder och en video.
https://www.dropbox.com/home/944" onclick="window.open(this.href);return false;
Kom igen nu, någon måste ju veta!
https://www.dropbox.com/home/944" onclick="window.open(this.href);return false;
Kom igen nu, någon måste ju veta!
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Vibrationer från arm mellan växelspak och växellåda - 94
Grundfelet är nog inte själva stötdämperigrunkan.
Har du provat att lossa skruvarna framme vid växelspaken som går ner i transaxelröret och sedan trycka grejen åt sidan och skruva fast?
Är bussningar i bra skick? Inget glapp?
Finns ju ett flertal bitar.
Är det också något felinställt så kan det vara svårt att få i växlar.
Har du provat att lossa skruvarna framme vid växelspaken som går ner i transaxelröret och sedan trycka grejen åt sidan och skruva fast?
Är bussningar i bra skick? Inget glapp?
Finns ju ett flertal bitar.
Är det också något felinställt så kan det vara svårt att få i växlar.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Vibrationer från arm mellan växelspak och växellåda - 944
Kollat skicket på motorkuddarna?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- NA-Poster
- Posts: 18
- Joined: 2017-08-05 09:29:20
- Bilmodell: 944 NA
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Re: Vibrationer från arm mellan växelspak och växellåda - 94
Tack för svar! Vi ska prova att justera skruvarna till växelspaken och se om vi på så sätt kan flytta hela armen lite längre från väggen.Karl Birgander wrote:Grundfelet är nog inte själva stötdämperigrunkan.
Har du provat att lossa skruvarna framme vid växelspaken som går ner i transaxelröret och sedan trycka grejen åt sidan och skruva fast?
Är bussningar i bra skick? Inget glapp?
Finns ju ett flertal bitar.
Är det också något felinställt så kan det vara svårt att få i växlar.
Vilka bussningar tänker du på?
Det är inte svårt att få i växlar. Däremot är det lite slappt runt vissa växellägen. Själva länkningen precis vid växelspaken är fin och utan glapp.
-
- NA-Poster
- Posts: 18
- Joined: 2017-08-05 09:29:20
- Bilmodell: 944 NA
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Re: Vibrationer från arm mellan växelspak och växellåda - 94
Tack för input! Nej, det kan jag direkt inte påstå. Frågan är bara om motorkuddarna kan ha inverkan på just detta? Vi vet att själva missljudet kommer från att växelarmen slår mot väggen.Maxx wrote:Kollat skicket på motorkuddarna?
- toyrace
- Turbo-Poster
- Posts: 434
- Joined: 2012-06-17 19:37:09
- Telefon: 0708405537
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Skene
- Contact:
Re: Vibrationer från arm mellan växelspak och växellåda - 94
Har du oljudet oavsett vilken växel du kör på? Växelspaken kan faktiskt monteras mot växelaxeln från båda sidorna, prova skifta sida!
944 85b
944S2 Racebil Såld
944S2 Racebil Såld
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Vibrationer från arm mellan växelspak och växellåda - 94
Motorkuddarna håller motorn, som håller transaxelröret, som växelspaken är skruvad på.
Bussningarna jag tänker på är:
http://www.utzon.se/car/944-85-88/trans ... 4de3644e87" onclick="window.open(this.href);return false;
Men också pos 10 och 29 på denna bild: http://www.utzon.se/diagram/008070100" onclick="window.open(this.href);return false;
Se också till att det inte är glapp framme vid själva växelspaken (där bricka 15 sitter på ovan bild).
Bussningarna jag tänker på är:
http://www.utzon.se/car/944-85-88/trans ... 4de3644e87" onclick="window.open(this.href);return false;
Men också pos 10 och 29 på denna bild: http://www.utzon.se/diagram/008070100" onclick="window.open(this.href);return false;
Se också till att det inte är glapp framme vid själva växelspaken (där bricka 15 sitter på ovan bild).
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- NA-Poster
- Posts: 18
- Joined: 2017-08-05 09:29:20
- Bilmodell: 944 NA
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Re: Vibrationer från arm mellan växelspak och växellåda - 94
Yes, ljudet finns där oavsett växel. Intressant och innovativt förslag att skifta sida! Det får bli nästa grej att testa. Återkommer.toyrace wrote:Har du oljudet oavsett vilken växel du kör på? Växelspaken kan faktiskt monteras mot växelaxeln från båda sidorna, prova skifta sida!
-
- NA-Poster
- Posts: 18
- Joined: 2017-08-05 09:29:20
- Bilmodell: 944 NA
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Re: Vibrationer från arm mellan växelspak och växellåda - 94
Ja, det är ju sant angående motorkuddarna. Får kolla dessa närmare. Men då måste hela konstruktionen sitta lite snett för att växelarmen ska slå i väggen? Eller är det så små marginaler? Ingen annan som har tagit sig en närmare titt och vet hur tight det ska vara mellan arm och vägg?Karl Birgander wrote:Motorkuddarna håller motorn, som håller transaxelröret, som växelspaken är skruvad på.
Bussningarna jag tänker på är:
http://www.utzon.se/car/944-85-88/trans ... 4de3644e87" onclick="window.open(this.href);return false;
Men också pos 10 och 29 på denna bild: http://www.utzon.se/diagram/008070100" onclick="window.open(this.href);return false;
Se också till att det inte är glapp framme vid själva växelspaken (där bricka 15 sitter på ovan bild).
Nr 10 har vi beställt och byter så snart den kommer. Vid växelspaken (pos. 15) är det dock tight och fint.
-
- NA-Poster
- Posts: 18
- Joined: 2017-08-05 09:29:20
- Bilmodell: 944 NA
- Årsmodell: 1988
- Contact:
Re: Vibrationer från arm mellan växelspak och växellåda - 94
Japp! Att vrida växelspaken 180 grader och positionera armen på andra sidan gjorde en löjligt stor skillnad. I princip allt missljud är borta och växlarna känns dessutom bättre än någonsin! @toyrace:cer wrote:Yes, ljudet finns där oavsett växel. Intressant och innovativt förslag att skifta sida! Det får bli nästa grej att testa. Återkommer.toyrace wrote:Har du oljudet oavsett vilken växel du kör på? Växelspaken kan faktiskt monteras mot växelaxeln från båda sidorna, prova skifta sida!
Att vi inte reagerat på att armen satt på fel sida. Enligt Utzons bilder ska den sitta på höger sida om växelspaken (mot passagerarstolen). Kikade på lite videos och ser samma sak. Vår satt tvärt om, men är nu vänd rätt. Man kan ju fråga sig vem som skiftat sida och varför...?
Stort tack för alla svar!
- toyrace
- Turbo-Poster
- Posts: 434
- Joined: 2012-06-17 19:37:09
- Telefon: 0708405537
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Skene
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users