Popup lysen fäller inte upp

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
h-blad
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2014-09-11 12:18:57
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Location: Täby
Contact:

Popup lysen fäller inte upp

#1 Post by h-blad »

Hej!

Har en 944 S2 av årsmodell 1989. Plötsligt gick det inte att fälla upp popup lysena på bilen. Följande är checkat:

Säkringarna till motorn som fäller lysena upp/ner kollade OK (nr 2, 16 och 37). Nr 2 var bränd men är nu bytt mot en ny som är OK.

Kontakten med fyra anslutningspinnar som sitter på motorn lossad och uppmätt enligt tips från Clarks garage (Body 05) med följande resultat:

Tändn Ljusomk Brun BrunSvart RödGrön RödBlå
På Av 0 0 12 12
På På 0 0 0 12
Av Av 0 0 12 12
Av På 0 0 0 12

(Ursäkta den svårlästa tabellen, kunde inte lista ut hur en tabell borde formateras)

Clarks garage och kopplingsschemat säger att en av kablarna skall vara BlåGul, vilket jag antar motsvarar min BrunSvart. Detta borde då vara styrsignalen för att fälla upp lyktorna och borde vara 12V då tändning och ljusomkopplare är på. Så är det alltså inte i mitt fall.

Pekar detta på att det är ljusomkopplaren som är dålig eller kan det vara något annat som jag har förbisett?

Om det är ljusomkopplaren, hur får man loss den? Måste panelen demonteras eller kan man ta ut den "bakvägen" dvs in bakom instrumentbrädan.

Mvh
Lars

User avatar
Kliffordsson
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2018-01-10 17:34:35
Telefon: 0761152290
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Hofors
Contact:

Re: Popup lysen fäller inte upp

#2 Post by Kliffordsson »

Hade samma fenomen på min gamla härk. Det visade sig att det var reläet som hade gett upp. Det funkade fint att sätta ett vanligt växlande relä där (typ extraljusrelä).

User avatar
h-blad
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2014-09-11 12:18:57
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Location: Täby
Contact:

Re: Popup lysen fäller inte upp

#3 Post by h-blad »

Fick lite tid över för att mäta lite mer. Ingen spänning vid säkring nr 37 när tändning och ljusomkopplare är på. Kontakt genom kabel från säkring nr 37 till BrunSvart kabel på kontakten vid motorn som höjer lysena. Allt pekar på att det är ljusomkopplaren som fallerar.

Hittade även hur den ska tas loss. Knappen kan dras loss rakt ut, själva omkopplaren sitter sedan med en större mutter i panelen. Tas ut bakåt antar jag.

User avatar
h-blad
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2014-09-11 12:18:57
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Location: Täby
Contact:

Re: Popup lysen fäller inte upp

#4 Post by h-blad »

Till slut hade kylan gett sig och lite tid kunde avsättas till problemet med lyktorna. En ny ljusomkopplare hade inköpts och monterats utan resultat.

Med vänligt bistånd av svågern som är lite mer insatt i bilreparerandets sköna värld kunde vi konstatera att genom att lägga på 12V vid utgående kabel (kontakt 56K gul/blå) så fälldes lyktorna snällt upp.
20180401_142711_small.jpg
20180401_144435_small.jpg


Vid mätning på alla anslutningar på ljusomkopplaren så kunde vi konstatera att det inte fanns spänning på nr 31, 56K och 56. Däremot fanns spänning på den andra sidan (in på nr 30 och ut på 30D, 57, 58L, 58R och 58). Till slut gick vi så långt att vi tog isär den gamla ljusomkopplaren för att putsa upp blecken om det eventuellt hade ärgat eller bara hade dålig kontakt.
20180401_152220_small.jpg
Inte heller detta hjälpte. Då när vi höll på som bäst så fälldes lysena plötsligt upp och genom att rucka på kabelkontakten in till ljusomkopplaren så kunde lyktorna fällas upp och ner (och halvljuset gick av och på). En klassisk glappkontakt alltså! Efter ytterligare motionerande, kontroll att kontaktblecket i kabelanslutningen såg bra ut samt byte tillbaka till den (förmodat dåliga) nya ljusomkopplaren så funkade det utan problem.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users