Servo 944 85b

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
B_2
S2-Poster
Posts: 221
Joined: 2015-05-23 17:11:44
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987
Contact:

Servo 944 85b

#1 Post by B_2 »

Ingen svarade just på mina inlägg i tidigare trådar så jag startar en ny helt sonika.
Citerar mig själv nedan.

Hänger på här eftersom jag har eftermonterad (orginaldel tror jag), styrservo som lossnade under Lapplandsturnen i augusti.
Själva pumpen lossnade alltså.
Najade fast den med buntband och grov ståltråd på oljekonsum i Skellefteå. :?
Sen har jag faktiskt inte haft tid att kolla på det. :roll: Och körde med det fram till vinterförvaring.
Vande mig fort vid muskelservo, jag är gammal och minns hur man gör. Den såldes utan servo tänkte jag och bara körde på, men jag antar att den slog sönder oljetrycksgivaren på vägen, det ska kollas/lagas. :(

Men nu har jag en fråga till bättre vetande!
Har man bytt styrarmar när man konverterade min bil? Andra delar? Det är liite tungt. :mrgreen:
Hur vet man det i så fall?

User avatar
toyrace
Turbo-Poster
Posts: 434
Joined: 2012-06-17 19:37:09
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Skene
Contact:

Re: Servo 944 85b

#2 Post by toyrace »

Styraxeln som går från torpedvägg till snäckan är olika längd vet jag från min egen konvertering, styrstagen minns jag inte hur det var med.
944 85b
944S2 Racebil Såld

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Servo 944 85b

#3 Post by Cédric »

Styrarmarna är annorlunda på servoversionen, för jag råkade nämligen köpa fel, yttre leden verkar samma men inte inre. Så jag har två nya omndu behöver :)

User avatar
B_2
S2-Poster
Posts: 221
Joined: 2015-05-23 17:11:44
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: Servo 944 85b

#4 Post by B_2 »

Tack för svar, ytterligare input tas tacksamt emot. :#pray:

Lite mått skulle uppskattas. Men jag måste absolut ta tag i saken. (och blinkersspaken, den tafliga stereoinstallationen som jag ärvt samt lite plast som behöver överses)
Jag tyckte redan innan att servot inte verkade hjälpa så mycket, jag tänkte nog att packningar i styrsnäckan alternativt servopump var lite trötta, eller gissade att det ska vara lite trögt på 944. Det blev defenitivt tyngre att parkera efter raset.

Servopumpen har ju lossnat, så det blir att ge sig in under bilen med lite sprängskisser och se vad som fattas för att få ihop servo funktionen igen. Får ju djupdyka lite på olika forum innan.
Erbjudandet om styrarmar ska begrundas, tack Cédrik.
Att bygga om allt verkar långt bort, men få dit rätt delar som felas känns angeläget.
26 mm bussningen till pumpfästet verkar väck i alla fall. Tittade bara som hastigast när pumpen lossnade, jag var under bilen nån månad innan och då såg allt normalt ut.

Å andra sidan är jag inte rädd för att köra bilen, jag kör uppåt tusen mil per år och körkortet hänger löst för det mesta, så att grejer lossnar/slits känns rätt normalt.
Bilen såldes utan servo, så beroende på om allt bytts ut när den konverterades eller om det blivit en "hybrid" av något slag återstår att se.

Tittade runt lite på reservdelslistor och inser ju att det kan skilja en del. :?
Billigt är ju just ingenting och man undrar ju varför man köpt Porsche med bara en knegarlön i plånboken.
Tur att man kan skruva själv i alla fall. :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users