Diffbroms ...vilken?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Diffbroms ...vilken?

#1 Post by gtBen »

Vilket är bästa lösningen om man vill skaffa diffbroms? tacksam för respons från de som har uppgraderat till det, om vilket som är överkomligt eller är det bästa alternativet :?:

Quaife - https://shop.quaife.co.uk/catalogsearch ... del=155&q=" onclick="window.open(this.href);return false;
Gripper Race - http://gripperdifferentials.com/index.p ... cts_id=182" onclick="window.open(this.href);return false;
Gripper Road - http://gripperdifferentials.com/index.p ... cts_id=298" onclick="window.open(this.href);return false;
ZF- hittar ingen info om det
fler alternativ? - ?

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Diffbroms ...vilken?

#2 Post by Cédric »

Är tanken att bilen är ren banbil framöver? då är väl lamelldiffen tekniskt kanske något bättre, men kräver underhåll/renoveringar och bygger en del värme. Lamelldiffen fungerar även stabiliserande under inbromsning, och kan generellt nog kräva lite mer justering av setupen/fjädersättning för att bli perfekt. Lamelldiffen kan låta vid gatkörning beroende på hur aggresiv den är. Quaife/wavetrac och liknande är ju "fit and forget", quaife har ju ett väldigt bra rykte vad gäller hållbarhet.

Själv köpte jag en lätt beggad quaife som jag ska montera i när jag framöver kommer ha en del mer mos. Dels för att bilen fortfarande är gatbil, samt så är innerhjulsspinn inte ett jättestort problem, så jag tror quiafen med lätthet kommer hantera det. Sen vill jag bara skruva i den en gång och inte öppna lådan mer.

Finns ju spaltkilometer att läsa om du googlar, inte för att det kommer vara så mycket lättare att välja eftersom det finns så mycket åsikter.

Har du kolla på den generella skillnaden mellan en quiafe och en lamelldiff?

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1345
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Diffbroms ...vilken?

#3 Post by Ragnar Joensen »

Quaife och andra torsendiffar + PSD är reaktiva, medan lamelldiffar är preventiva.

Detta ger ett annat beteende vid t.ex. slalomkörning. Eftersom att lamelldiffen redan från början bromsar hjulen mot varandra, skall innerhjulet inte spinna alls (mer än det som bromsningen tillåter), medan torsen principen bygger på att diffen korrigerar efter att innerhjulet har börjat spinna.

Samma gäller PSD, där en realiserad hastighetsskillnad mellan hjulen, som märks via ABS sensorerna, ger signal till hydraulisk bromsning upp till 100% mellan hjulen.

Andra har kanske input till detta?
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
toyrace
Turbo-Poster
Posts: 434
Joined: 2012-06-17 19:37:09
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Skene
Contact:

Re: Diffbroms ...vilken?

#4 Post by toyrace »

Lamelldiff är det bästa alternativet, dessutom i samma prisklass. Den går ju också att serva med nya lameller, få olika ramper och ger drift även med ett hjul i luften vilket ATB inte gör!
944 85b
944S2 Racebil Såld

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Diffbroms ...vilken?

#5 Post by Cédric »

Ragnar Joensen wrote:Quaife och andra torsendiffar + PSD är reaktiva, medan lamelldiffar är preventiva.

Detta ger ett annat beteende vid t.ex. slalomkörning. Eftersom att lamelldiffen redan från början bromsar hjulen mot varandra, skall innerhjulet inte spinna alls (mer än det som bromsningen tillåter), medan torsen principen bygger på att diffen korrigerar efter att innerhjulet har börjat spinna.

Samma gäller PSD, där en realiserad hastighetsskillnad mellan hjulen, som märks via ABS sensorerna, ger signal till hydraulisk bromsning upp till 100% mellan hjulen.

Andra har kanske input till detta?
En ramplamelldiff är också beroende på momentskillnad, ramperna spänner upp lammellerna, men visst finns där en grundinspänning. Att jämföra psd med en quaife är helt tokigt då har du missförstått hur en sådan diff fungerar, psd går ju på varvtalsskillnad som sagt och styr ut ett tryck, som först måste beräknas och sen har vi en svarstid i hydraulsystemet. Quaifen går inte på något varvtal utan svarar på momentskillnaden mellan axlarna, så fort det finns momentskillnad överförs ett moment mellan hjulen. Beroende på hur diffen är inställt så överförs en oilka stor multiplicering av momentet som du har på det "sämsta" hjulet. Således har du noll grepp på innerhjulet(hänger på pallbockar) så kommer den inte överföra något moment, det är sant. Men i praktiken verkar detta inte vara ett problem i prakten vid körningar på snö, grus, asfalt m.m. Riskmomentet skulle vara om man kör offrad i typ stenig terräng, då kan hjul helt bli helt hängande i luften.

wavetrac är en quaife med viss förspänning, men som sagt verkar det inte spela nån större roll i praktiken om man hör runt lite.

Visst är lamelldiffen något vassare, men för den sakens skull ska vi ändå försöka hålla infon så korrekt som möjligt.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Diffbroms ...vilken?

#6 Post by Cédric »

Just för konbana, i synnerhet tajta verkar det många som föredrar Quafie för att man slipper understyrningen som en lamelldiff ger pga axlarna alltid är kopplade, iom att quaifen agerar som en öppen diff utan last. Det är ju dock denna funktion(möjligheten att jobba i båda momentriktningar) som möjliggör den adderade bromsstabiliteten, vilket på bana i synnerhet kan vara trevligt, speciellt om man jobbar mycket med trailbreaking. Vilket ändå är en väsentlig del av körningen, speciellt om man tävlar.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Diffbroms ...vilken?

#7 Post by gtBen »

Cédric wrote:Är tanken att bilen är ren banbil framöver?
Jo den är väl på väg att bli en renodlad banbil.
Jag har läst en del men inte satt mig in i allting eftersom jag inte vill lägga summan som krävs för ett ny-inköp. Så jag lurar lite i vassen och väntar på att något trevligt ska dyka upp och vill då kunna veta tillräckligt med för- och nackdelar om de olika.

Tackar för det som skrivits hittills, det var precis sån här info jag hoppades på ...keep them coming

Bengt :#pray:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Diffbroms ...vilken?

#8 Post by Cédric »

gtBen wrote:
Cédric wrote:Är tanken att bilen är ren banbil framöver?
Jo den är väl på väg att bli en renodlad banbil.
Jag har läst en del men inte satt mig in i allting eftersom jag inte vill lägga summan som krävs för ett ny-inköp. Så jag lurar lite i vassen och väntar på att något trevligt ska dyka upp och vill då kunna veta tillräckligt med för- och nackdelar om de olika.

Tackar för det som skrivits hittills, det var precis sån här info jag hoppades på ...keep them coming

Bengt :#pray:

Om vi ska börja i andra änden, hur är fjäder/krängar/däcksetupen idag och hur stort problem har du med hjulspinn? Samt har du någon varvtid på någon bana som referens för ungefär hur raskt det går idag?

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Diffbroms ...vilken?

#9 Post by gtBen »

Cédric wrote:Om vi ska börja i andra änden, hur är fjäder/krängar/däcksetupen idag och hur stort problem har du med hjulspinn? Samt har du någon varvtid på någon bana som referens för ungefär hur raskt det går idag?
Ok, jag hoppas att min setup inför säsongs-starten är:
* Leda fjäderben fram/ Leda coilovers bak, ställbara dämpare (förra året Bilstein med HR sänkfjädrar fram + Leda Coilover bak)
* 28mm krängare fram, ingen bak (testade med krängare bak och tog bort den igen)
* 7"-fälgar runtom med 205/50x15 Toyo 888 (framhjulen väldigt V-slitna fram förra året)
Hjulspinn - alltid i någon/några kurvor överallt där jag varit och kört, även om man hela tiden anpassar körstilen för att minimera det.

I slalom har jag kört med Dunlop Sport i klassik-gruppen och får köra med ett ägg under gaspedalen för att undvika hjulspinn och sladdar.

Hur raskt ...har aldrig tagit nån tid, men kan gissa att det ligger runt 1,45 på Mantorp. Alltså inte snabbt alls. I R1 är man rundningsmärke och i Klassik är det jämnare.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Diffbroms ...vilken?

#10 Post by Cédric »

gtBen wrote:
Cédric wrote:Om vi ska börja i andra änden, hur är fjäder/krängar/däcksetupen idag och hur stort problem har du med hjulspinn? Samt har du någon varvtid på någon bana som referens för ungefär hur raskt det går idag?
Ok, jag hoppas att min setup inför säsongs-starten är:
* Leda fjäderben fram/ Leda coilovers bak, ställbara dämpare (förra året Bilstein med HR sänkfjädrar fram + Leda Coilover bak)
* 28mm krängare fram, ingen bak (testade med krängare bak och tog bort den igen)
* 7"-fälgar runtom med 205/50x15 Toyo 888 (framhjulen väldigt V-slitna fram förra året)
Hjulspinn - alltid i någon/några kurvor överallt där jag varit och kört, även om man hela tiden anpassar körstilen för att minimera det.

I slalom har jag kört med Dunlop Sport i klassik-gruppen och får köra med ett ägg under gaspedalen för att undvika hjulspinn och sladdar.

Hur raskt ...har aldrig tagit nån tid, men kan gissa att det ligger runt 1,45 på Mantorp. Alltså inte snabbt alls. I R1 är man rundningsmärke och i Klassik är det jämnare.

Då känner jag spontant att det är dags att få ordning på bilen innan du börjar fundera på att lägga pengarna på diffbroms. Jag har betydligt mer pulver i min maskin, och det går en hel del fortare, ändå har jag ganska så lite enhjulsspinn, betydligt mindre än vad jag hade med min 924 n/a (som var orginal förutom rdäck). Då har jag också kört med 205or runt om.

Det viktiga är att du har en sund fjäderbalans mellan fram och bakaxel, vilka fjäderkonstanter har du haft och vilka ska du ha?

Sen skulle jag definitivt börja leta efter en 19mm justerbar krängare att ha bak för att matcha framkrängaren och bygga in lite justerbarhet. Är fjädersättningen bra balanserad kommer det att bli bra med 28/19.

Sen så är ju hjulvinklarna superviktiga och påverkar greppet mycket. Camber bör ju ligga nånstans kring -2.8fram och -1.8 bak för att få en bil som fungerar.

Sen när du börjar få ordning på det så låna 4 vågar, eller lämna till nån som har för att ställa in vettig corner weight, det är också ett viktigt steg för att få bilen att inte låsa upp enstaka hjul m.m.

När du sen är klar med ovanstående och har justerat in en bil som är riktigt bra, då kan du börja utvärdera bilen och se om du fortfarande behöver diffbromsen. Tanken är ju inte att diffbromsen ska "laga" en usel setup, utan bilen ska ju vara välinställd först :) Jag hjälper gärna till om du vill ha ett bollplank under tiden!

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: Diffbroms ...vilken?

#11 Post by claes »

Oj, här fick man lära sig en väldans massa om diffbromsar. Kul! Jäklar vad mycket kunskaper ni besitter, grabbar!
Förövrigt håller jag med Cedric till 100%. Se till att du har en väljusterad bil innan du lägger pengarna och jobbet på en diffbroms.
Mvh /Claes

Så här kan du göra för att utföra en enklare cornerweightjustering.

http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... ht#p305614" onclick="window.open(this.href);return false;
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Diffbroms ...vilken?

#12 Post by gtBen »

Cédric wrote:Då känner jag spontant att det är dags att få ordning på bilen innan du börjar fundera på att lägga pengarna på diffbroms.
Självklart, grejorna ska lira ihop innan man hittar på mer. Jag vill ligga steget lite före om det kommer ut nån till salu. Jag såg quaifen när den kom men hade noll koll om dem då (och nu med), hade det varit en lsd hade jag slagit till. Sedan finns en S2-motor i tankarna och det finns en lämplig låda till salu att preppa och då dök tanken upp ...och på is är det aldrig fel med diffbroms.
Cédric wrote:vilka fjäderkonstanter
Ingen aning om fjäderkonstanter men jag har bra känsel i rövva. Bakdämparna är ställda på mittläge när den går som bäst, hoppas att det blir samma när de kommer på fram. De är körda i flera år på 944 och 951 så jag hoppas att det går att få till på min bil också ...annars får jag byta till några andra fjädrar
Cédric wrote:en 19mm justerbar krängare att ha bak
Jag har det men den gick inte bättre med den förra året, kommer att prova i år igen när det sitter LEDA fram också.
Cédric wrote:hjulvinklarna superviktiga
inställt, och kommer att ställas in igen när något förändrats
Cédric wrote:vettig cornerweight
har hittills bara gjort den genom bromsning och justering och igen igen igen, det gör skillnad och får bli lite seriösare när det börjar bli klart.
Cédric wrote:Tanken är ju inte att diffbromsen ska "laga" en usel setup, utan bilen ska ju vara välinställd först :) Jag hjälper gärna till om du vill ha ett bollplank under tiden!
Jasså inte :shock: :roll: , vem skulle komma på den iden :#cheers:
Jag behöver all hjälp jag kan få :#944burn:

Bengt :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Diffbroms ...vilken?

#13 Post by Cédric »

Vad har du för hjulvinklar idag?

Jag tror du missförstod, 19mm krängaren ska ju komma på plats när du har en balanserad fjädersättning.

Blir ju lite lotto när man köper beggade grejer, vet du exakt vilken bil det satt på? Det kan eventuellt vara lite hårt då en 944s2 8A tex väger nästan 1400kg startklar om jag minns siffrorna rätt. Eller om det är någon som kört väldigt olika däcksbredd fram och bak kan det behövas lite andra fjädrarna. Fjäderkonstanten står ju på fjädrarna, så det är bara läsa av den så kan vi ta en kik på hur det ser ut. FJädrar är lätta att bya och billiga :)

Gällande diff så tror jag att du på din nivå kommer bli kanon nöjd oavsett om du väljer torsen eller lamell, viskodiff är ju däremot en usel lösning men någon sådan finns inte för audilådorna vad jag vet. S2 och äldre har lamelldiff och 968 har torsen(quaife typ), köper du en äldre s2 låda så är det nog läge att skicka in diffen på renovering först.

Är dom leda grejerna hyffsat nyligen renoverade? Är ju rätt så frekvent servicebehov på dom för att dom ska hålla sig friska.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Diffbroms ...vilken?

#14 Post by gtBen »

Cédric wrote:Vad har du för hjulvinklar idag?
lite toeout fram + cirka 3grader camber
tydlig toe-in bak + någon/några grader camber
Cédric wrote:Blir ju lite lotto när man köper beggade grejer, vet du exakt vilken bil det satt på? ...Är dom leda grejerna hyffsat nyligen renoverade?
Varför skulle det bli lotto om man köper det man vill ha och sätter dit en sak i taget och sedan kör någon/några bandagar innan man gör mer! Självklart vet jag vilken bil det har suttit på och vilken servicehistorik de har.

Vad säger ni som kört era bilar både med och utan diffbroms? var det mödan värt :#944burn:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Diffbroms ...vilken?

#15 Post by Janne J »

Min numera sålda 924S2 hade inte diffbroms, min nuvarande 944S2 har det. I min värld är valet enkelt: diffbroms alla dagar.
Jag upplever det som att det går att gå på gasen tidigare och hårdare i kurvorna, understyrningstendenser balanseras bort med lite frivillig överstyrning när man har drift på bägge bakhjulen vilket gör att utgångshastigheten blir högre.
Mer förutsägbart i regn också.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users