Konstig inställning på kammen?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Kliffordsson
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2018-01-10 17:34:35
Telefon: 0761152290
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Hofors
Contact:

Konstig inställning på kammen?

#1 Post by Kliffordsson »

Hej!
Noterade tidigare idag att inställningen av kamaxeln ser konstig ut. Ska inte märkningen på drevet linjera med märkningen på kåpan, samtidigt som den linjerar med remskivan och startkransen?
Ska bilen. överhuvudtaget, fungera om det står så här snett?

Hur ska fördelaren stå när motorn är i ÖD (enligt märkning på remskiva)? När märkningen (tjörnslaget) på remskivan och märkningen på startkransen linjerar står fördelaren mitt för 1:ans cylinder.

Bilen var väldigt svårstartad, men när den väl är igång så funka den okej. Finns den ingen woodruff-kil på dessa kamaxlar?

Någon som kan komma med lite tips och idéer?

Tack på förhand!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: Konstig inställning på kammen?

#2 Post by Bathory »

Ser väldigt konstigt ut.
Borde inte gå alls, ser ut som 5 kuggar fel.
Kan remskivan blivit fastskruvad i "fel skruvhål" dvs att den skall vridas ett hack?
I så fall borde kamremmen stå rätt och remskivan visa fel.
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Kliffordsson
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2018-01-10 17:34:35
Telefon: 0761152290
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Hofors
Contact:

Re: Konstig inställning på kammen?

#3 Post by Kliffordsson »

Men sitter inte kammen på kil? Det finns bara en skruv som håller drevet mot axeln. Känns väldigt riskabelt att ha den på kona...
Jag har bara haft bilen i 2 veckor och pysslar med allt samtidigt just nu. Men tanken är att kamremmen ska bytas så snart Skruvat behagar leverera min verkstadshandbok (en leverans som dom har skjutit på i snart 3 veckor...) :x
Frågan är om jag ska lyfta ur fördelaren och ta bort kamremmen. Vrida kammen rätt och sen stoppa i fördelaren/justera den? Eller kan det tänkas att kammen, på något konstigt vis, ändå står rätt nu? Men jag får inte ihop det i min spånfyllda skalle...
Känns långsökt om någon har lyft ut fördelaren (eftersom den pekar mot 1:ans cylinder)för att ställa kammen fel vid något tillfälle och sen stoppat tillbaka fördelaren... :?

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Konstig inställning på kammen?

#4 Post by Karl Birgander »

Du har en bättre nollmärkning för veven på svänghjulet.
Rakt ner i bakkant på motorn finns ett hål där märkningen skall hamna rätt när motorn är nollad.
Med en skruvmejsel eller dylikt i stället för stift nummer 1 (tänk på att följa med så du inte gör sönder något) så är det lätt att hitta ÖD, då skall de lina upp rätt på veven.

Minns inte hur remskivan sitter på 924, men den går väl att sätta på flera sätt. Kanske vita märkningen bara är en tidigare ägares sätt att markera nollning vid byte och sedan har remskivan varit loss?
Hur ser det ut om du skruvar loss remskivan?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Kliffordsson
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2018-01-10 17:34:35
Telefon: 0761152290
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Hofors
Contact:

Re: Konstig inställning på kammen?

#5 Post by Kliffordsson »

Ser väldigt konstigt ut.
Borde inte gå alls, ser ut som 5 kuggar fel.
Håller med! Men KAN det gå?? För går gör den... Det är just detta som gör mig konfunderad. Men jag får inte ihop det att drevet sitter fel. Sitter det på kil så GÅR det inte att sätta fel!
Du har en bättre nollmärkning för veven på svänghjulet.
Jo men den stämmer med remskivan på framsidan. Se bild
Minns inte hur remskivan sitter på 924, men den går väl att sätta på flera sätt
Det tycker jag känns märkligt om så är fallet. Jag har aldrig plockat bort drevet på en 924, eller skruvat Porsche tidigare heller för den delen.... Men på andra bilar har de suttit på kil och då kan man inte sätta dem på något annat sätt.
Hur ser det ut om du skruvar loss remskivan?
Har inte kommit så långt än. Såg detta beskrivna fenomen och kände att jag var tvungen att göra lite research innan jag går vidare nu...

En annan fråga: Behöver man plocka bort remskivan på vevaxeln för att få bort kamremmen?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Konstig inställning på kammen?

#6 Post by Karl Birgander »

Kliffordsson wrote:
Minns inte hur remskivan sitter på 924, men den går väl att sätta på flera sätt
Det tycker jag känns märkligt om så är fallet. Jag har aldrig plockat bort drevet på en 924, eller skruvat Porsche tidigare heller för den delen.... Men på andra bilar har de suttit på kil och då kan man inte sätta dem på något annat sätt.

En annan fråga: Behöver man plocka bort remskivan på vevaxeln för att få bort kamremmen?
Du pratar om olika saker. Remdrev (för tandad rem) sitter vad jag vet alltid med kil för att bara kunna sättas på ett sätt.
Jag pratar om remskivan (den yttre avsedd för kilremmen) som ofta bara skruvas på plats utan någon styrning i cirkel förutom skruvhålen då.

Men stämmer märkningen med nollning i bakkant på motorn känns det tokigt.

I vilket fall är märkningen på remskivan inte något att gå efter i min bok.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Kliffordsson
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2018-01-10 17:34:35
Telefon: 0761152290
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Hofors
Contact:

Re: Konstig inställning på kammen?

#7 Post by Kliffordsson »

Du pratar om olika saker. Remdrev (för tandad rem) sitter vad jag vet alltid med kil för att bara kunna sättas på ett sätt.
Jag pratar om remskivan (den yttre avsedd för kilremmen) som ofta bara skruvas på plats utan någon styrning i cirkel förutom skruvhålen då.
Ja men självklart! :D Nu förstår jag också! Jag hade helt snöat in på drevet till kammen!!

Jag sprang ner till garaget för att verkligen dubbelkolla! Jo Märkningen på remskivan (för kilremmen) linjerar med märkningen "0" vid startkransen. Jag lyfte av fördelarlocket och konstaterade att rotorn står enligt bilden. Detta är väl cylinder 4? Ska inte rotorn vid "noll" stå mot märkningen i fördelaren (inringad på bilden)?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Konstig inställning på kammen?

#8 Post by gegge »

Kamdrevet är en VAG generisk sak som passar flera bilar. Kan vara att det kommer från en Golf eller Audi. Bud nummer två är att det är vänt ut och in då det finns markeringar på bägge sidor (vill jag minnas).

Bästa sättet är nämnt ovan:

1. Säkerställ att 1:ans kolv är i ÖD med hjälp av en skruvmejsel i tändstiftshålet. Vrid medurs!
2. Kolla att det stämmer med svänghjuls- och kilremsmarkeringarna så att dessa går att lita på.
3. Ta av ventilkåpan och titta på kamloberna på 1:an cylinder. De ska vara hyggligt symmetriska, uppe eller nere. Här skulle 5 kuggar fel synas direkt! (Tror inte bilen går att starta, än mindre klara tomgång.)
4. Kolla att tändningen står innan 1:ans cylinder OM ventilerna är stängda, dvs uppe. Är de öppna borde fördelaren stå på 4:ans cylinder.

Märk väl att den vita markeringen är oftast inte en markering för att linjera upp kammen utan för att kolla tändningen med stroblampa. Därför är den satt en bra bit innan ÖD.

Fördelaren kan hypotetiskt sättas på flera sätt beroende på hur många gängspår det finns i kuggväxeln. Samma sak med tändkablarna ur fördelaren. Därför är det viktigt att man håller tungan rätt i mun och tänker till. Tändning till en cylinder ska ske när kolven är i topp OCH bägge kamlober är uppe och ventilerna stängda.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Kliffordsson
NA-Poster
Posts: 40
Joined: 2018-01-10 17:34:35
Telefon: 0761152290
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Hofors
Contact:

Re: Konstig inställning på kammen?

#9 Post by Kliffordsson »

Tack för förklaring!
Men jag behöver, dessvärre, ytterligare förklaring... :#stupid:
Bud nummer två är att det är vänt ut och in då det finns markeringar på bägge sidor (vill jag minnas).
Det finns ingen markering på andra sidan av drevet.
1. Säkerställ att 1:ans kolv är i ÖD med hjälp av en skruvmejsel i tändstiftshålet. Vrid medurs!
Check!
2. Kolla att det stämmer med svänghjuls- och kilremsmarkeringarna så att dessa går att lita på.
Check!
3. Ta av ventilkåpan och titta på kamloberna på 1:an cylinder. De ska vara hyggligt symmetriska, uppe eller nere. Här skulle 5 kuggar fel synas direkt! (Tror inte bilen går att starta, än mindre klara tomgång.)
Vid Ö.D och märkningen på drevet ca 5 kugg från att linjera ska precis insugsventilen för 1:ans cylinder börja öppna. Justerar jag drevet så det stämmer med markeringen kommer insugsventilen vara lite öppen.
kam 2.jpg
Vid detta tillfälle pekar rotorn i fördelaren mot cylinder 4. Bör det inte vara så att insugsventilen öppnar lite innan gnista kommer? Detta för att kunna suga in lite bränsle att antända?
Vrider jag veven 1 varv är bägge ventilerna helt opåverkade och stängda.
kam 1.jpg
Här pekar rotorn mot cylinder 1 (nästan vid märkningen i fördelaren).

Jag ber om ursäkt för mina, kanske, dumma frågor. Men jag har lite lite erfarenhet av kamaxlar och sånt jox...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Konstig inställning på kammen?

#10 Post by gegge »

Med kolven i ÖD ska insug redan vara öppen med drygt 1 millimeter. Insug öppnar ca 20 grader innan ÖD och avgas stänger 15 grader efter. Här är det fullt rimligt att fördelaren står på cylinder 4 som just har tänt och båda loberna är uppe. Om möjligt, ställ så att bägge ventiler är lika öppna, eller insug är lite mer öppen än avgas i ÖD.

Bild 2 ser riktig ut OM cylinder fyra är i ÖD.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users