Stålkvalitet för att laga " Tornstag "

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Thomas Krüger-Monsen
S-Poster
Posts: 93
Joined: 2005-11-09 12:22:57
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Stålkvalitet för att laga " Tornstag "

#1 Post by Thomas Krüger-Monsen »

Kommer inte på svenska namnet för tårnstag på norska ( d.v.s. stag mellan stötdämpartornen ). Räknar med att stålkvalitet på bågen mellen tornen bör vara av en eller annan verktygskvalitet eventuelt fjäderstål. Förslag tas i mot. Kvalitet på själva innfästningen kan kanske vara av en annan " dårligare " kvalitet?

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4620
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Stålkvalitet för att laga " Tornstag "

#2 Post by Cédric »

Är det det som kallas fjäderbensstag? Isåfall tror jag inte att det spelar så stor roll, alla stål har ungefär samma styvhet. Eller är det en del av en bur?

Thomas Krüger-Monsen
S-Poster
Posts: 93
Joined: 2005-11-09 12:22:57
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Re: Stålkvalitet för att laga " Tornstag "

#3 Post by Thomas Krüger-Monsen »

Fjäderbensstag var namnet jag letade efter. Pratade med min kamerat, och han kunde berätta at dom även lagas i aluminium, så då är det nog som du säger anngående styvheten.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Stålkvalitet för att laga " Tornstag "

#4 Post by gegge »

Då det troligen är en tryckande kraft från ytterhjulet är det nog klokt att använda en konstruktion med stor diameter för styvhetens skull och som är RAK (jag har sett böjda varianter :roll: ).
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4620
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Stålkvalitet för att laga " Tornstag "

#5 Post by Cédric »

Styvheten kommer inte bli dimensionerande egentligen, det man dimensionerar mot i det här fallet är ju knäckning iom att staget är så långt och slankt. Går att göra en överslagsberäkning med eulers knäckningsfall, eller chansa/gissa. Eller så köper man ett billigt från wiechers :)

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Stålkvalitet för att laga " Tornstag "

#6 Post by Janne J »

Blir det inte dragande kraft i fjäderbensstaget när du laddar på genom en kurva?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Stålkvalitet för att laga " Tornstag "

#7 Post by QV_ »

Cédric wrote:alla stål har ungefär samma styvhet.
Nej, alla stål har ungefär samma vikt men styvhet, hårdhet slitstyrka skiljer mellan sorterna.
Vanligt stål 235, konstruktionsstål 335 som ett exempel på benämning.

Men finns de i aluminium så duger "vanligt stål"

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4620
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Stålkvalitet för att laga " Tornstag "

#8 Post by Cédric »

QV_ wrote:
Cédric wrote:alla stål har ungefär samma styvhet.
Nej, alla stål har ungefär samma vikt men styvhet, hårdhet slitstyrka skiljer mellan sorterna.
Vanligt stål 235, konstruktionsstål 335 som ett exempel på benämning.

Men finns de i aluminium så duger "vanligt stål"

E modulen är grovt sett densamma för alla stål, därmed styvheten, däremot skiljer ju brottgräns och sträckgräns väsentlig mellan stålsorter. Men det spelar ju ingen roll för den här applikationen där man inte kommer belasta materialet så hårt.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Stålkvalitet för att laga " Tornstag "

#9 Post by gegge »

Det jag tänker är att kraften kommer när ytterhjulet belastas hårt. Då trycks fjädertornet uppåt och inåt. OM det då flexar förändras framförallt infjädringen men även cambervinkeln som då ökar. Men jag gissar vi pratar om max några millimeter. Skulle tro att ett kvastskaft räcker för att styva upp. Det tryckande kraften kan inte vara mer än ett par tusen kN utifrån G-krafter och vikten på framhjulet.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Stålkvalitet för att laga " Tornstag "

#10 Post by Janne J »

I en kurva vill kraften dra isär fjädertornen, inte trycka samman dem.
Tänk på hur däcket på ytterhjulet vill vika sig i en kurva, kraften går in mot bilens mitt.
Länkarmen blir som en hävarm ( som mittpunkten på en gungbräda, t.ex. ) och fjäderbenet strävar utåt.
Detta gäller bilar med mcphersonframvagnar, bilar med dubbla A-armar får kraften i den övre länkarmen.

Hade kraften tryckt samman fjädertornen skulle många få problem med att framskärmarna klämde mot huven.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Stålkvalitet för att laga " Tornstag "

#11 Post by gegge »

Intressant Janne, jag förstår hur du tänker och det låter rimligt. Då borde en tunn enkel vajer lösa problemet?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users