Stålkvalitet för att laga " Tornstag "
-
- S-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Stålkvalitet för att laga " Tornstag "
Kommer inte på svenska namnet för tårnstag på norska ( d.v.s. stag mellan stötdämpartornen ). Räknar med att stålkvalitet på bågen mellen tornen bör vara av en eller annan verktygskvalitet eventuelt fjäderstål. Förslag tas i mot. Kvalitet på själva innfästningen kan kanske vara av en annan " dårligare " kvalitet?
- Cédric
- Addict
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
Re: Stålkvalitet för att laga " Tornstag "
Är det det som kallas fjäderbensstag? Isåfall tror jag inte att det spelar så stor roll, alla stål har ungefär samma styvhet. Eller är det en del av en bur?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Fjäderbensstag var namnet jag letade efter. Pratade med min kamerat, och han kunde berätta at dom även lagas i aluminium, så då är det nog som du säger anngående styvheten.
- gegge
- Addict
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
Då det troligen är en tryckande kraft från ytterhjulet är det nog klokt att använda en konstruktion med stor diameter för styvhetens skull och som är RAK (jag har sett böjda varianter
).

Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Cédric
- Addict
Styvheten kommer inte bli dimensionerande egentligen, det man dimensionerar mot i det här fallet är ju knäckning iom att staget är så långt och slankt. Går att göra en överslagsberäkning med eulers knäckningsfall, eller chansa/gissa. Eller så köper man ett billigt från wiechers 

924 Turbo
- Janne J
- Addict
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
Blir det inte dragande kraft i fjäderbensstaget när du laddar på genom en kurva?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
-
- Addict
- Bilmodell: 924
Nej, alla stål har ungefär samma vikt men styvhet, hårdhet slitstyrka skiljer mellan sorterna.Cédric wrote:alla stål har ungefär samma styvhet.
Vanligt stål 235, konstruktionsstål 335 som ett exempel på benämning.
Men finns de i aluminium så duger "vanligt stål"
- Cédric
- Addict
QV_ wrote:Nej, alla stål har ungefär samma vikt men styvhet, hårdhet slitstyrka skiljer mellan sorterna.Cédric wrote:alla stål har ungefär samma styvhet.
Vanligt stål 235, konstruktionsstål 335 som ett exempel på benämning.
Men finns de i aluminium så duger "vanligt stål"
E modulen är grovt sett densamma för alla stål, därmed styvheten, däremot skiljer ju brottgräns och sträckgräns väsentlig mellan stålsorter. Men det spelar ju ingen roll för den här applikationen där man inte kommer belasta materialet så hårt.
924 Turbo
- gegge
- Addict
Det jag tänker är att kraften kommer när ytterhjulet belastas hårt. Då trycks fjädertornet uppåt och inåt. OM det då flexar förändras framförallt infjädringen men även cambervinkeln som då ökar. Men jag gissar vi pratar om max några millimeter. Skulle tro att ett kvastskaft räcker för att styva upp. Det tryckande kraften kan inte vara mer än ett par tusen kN utifrån G-krafter och vikten på framhjulet.
Fredrik Torkildsen
- Janne J
- Addict
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
I en kurva vill kraften dra isär fjädertornen, inte trycka samman dem.
Tänk på hur däcket på ytterhjulet vill vika sig i en kurva, kraften går in mot bilens mitt.
Länkarmen blir som en hävarm ( som mittpunkten på en gungbräda, t.ex. ) och fjäderbenet strävar utåt.
Detta gäller bilar med mcphersonframvagnar, bilar med dubbla A-armar får kraften i den övre länkarmen.
Hade kraften tryckt samman fjädertornen skulle många få problem med att framskärmarna klämde mot huven.
Tänk på hur däcket på ytterhjulet vill vika sig i en kurva, kraften går in mot bilens mitt.
Länkarmen blir som en hävarm ( som mittpunkten på en gungbräda, t.ex. ) och fjäderbenet strävar utåt.
Detta gäller bilar med mcphersonframvagnar, bilar med dubbla A-armar får kraften i den övre länkarmen.
Hade kraften tryckt samman fjädertornen skulle många få problem med att framskärmarna klämde mot huven.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- gegge
- Addict
Intressant Janne, jag förstår hur du tänker och det låter rimligt. Då borde en tunn enkel vajer lösa problemet?
Fredrik Torkildsen