Eftermontering av styrservo

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Örjan
NA-Poster
Posts: 33
Joined: 2017-12-30 19:42:00
Telefon: 0736260348
Bilmodell: 944 S och Boxster S
Årsmodell: 1987
Contact:

Eftermontering av styrservo

#1 Post by Örjan »

Någon som vet om det är en bra lösning med eftermontera styrservo och var man får tag i delar till det? Såg att denna tråd inte gällde 944, så om admin vill ta bort denna tråd så är jag tacksam
Moderatormeddelande:
Inlägget flyttat till rätt avdelningen

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Eftermontering av styrservo

#2 Post by Erol »

Vanligast är nog att skaffa de delar som behövs från en 944 med servo, dvs. styrväxel, servopump/fäste, slangar och behållare.

Ett annat alternativ som en del raceåkare använder är att eftermontera en elservo som med fördel köps från en närliggande skrot/bildemontering. Detta kan dock kräva en del ombyggnationer.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Eftermontering av styrservo

#3 Post by Cédric »

Jag har ett par flång nya kompletta styrarmar till bra pris om du skulle börja samla grejer för en konvertering.

Örjan
NA-Poster
Posts: 33
Joined: 2017-12-30 19:42:00
Telefon: 0736260348
Bilmodell: 944 S och Boxster S
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: Eftermontering av styrservo

#4 Post by Örjan »

Tack för tipsen
Skall köra ett tag för att se om man vänjer sig med muskelservo. Har ju vinterdäcken på nu så väntar in våren och sommardäcken.


Mvh
Örjan
Erol wrote:Vanligast är nog att skaffa de delar som behövs från en 944 med servo, dvs. styrväxel, servopump/fäste, slangar och behållare.

Ett annat alternativ som en del raceåkare använder är att eftermontera en elservo som med fördel köps från en närliggande skrot/bildemontering. Detta kan dock kräva en del ombyggnationer.

User avatar
B_2
S2-Poster
Posts: 224
Joined: 2015-05-23 17:11:44
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: Eftermontering av styrservo

#5 Post by B_2 »

Hänger på här eftersom jag har eftermonterad (orginaldel tror jag), styrservo som lossnade under Lapplandsturnen i augusti.
Själva pumpen lossnade alltså.
Najade fast den med buntband och grov ståltråd på oljekonsum i Skellefteå. :?
Sen har jag faktiskt inte haft tid att kolla på det. :roll: Och körde med det fram till vinterförvaring.
Vande mig fort vid muskelservo, jag är gammal och minns hur man gör. Den såldes utan servo tänkte jag och bara körde på, men jag antar att den slog sönder oljetrycksgivaren på vägen, det ska kollas/lagas. :(

Men nu har jag en fråga till bättre vetande!
Har man bytt styrarmar när man konverterade min bil? Det är liite tungt.
Hur vet man det i så fall?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users