
Köra utan servopump på bana 944s2 alt 944 turbo
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Köra utan servopump på bana 944s2 alt 944 turbo
Är det någon som provat att köra på bana utan servopump på en 944s2 alt turbo? Hur uppleves det. Dvs efter att man tömt ut 99% av oljan. Lite nyfiken då det sparar minimalt med vikt men högst troligt också några hästkrafter. Ibland kanske det också kan ge lite bättre styrkänsla men det får inte bli avkall på att man är trött som efter ett tungt armpass på gymmet. 

- toyrace
- Turbo-Poster
- Posts: 434
- Joined: 2012-06-17 19:37:09
- Telefon: 0708405537
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Skene
- Contact:
Re: Köra utan servopump på bana 944s2 alt 944 turbo
Tror du har svaret själv, vill minnas att du körde sönder pumpen och fick köra ett heat utan: Om jag minns rätt så kan det ha varit på Knutan. Pumpen sitter ju på ett utsatt ställe och har lätt för att få lite törnar när man halkar ut i geografin,hehe. Det är ju inte fel att att få bort pumpen men ersätt då med en eldriven som kan placeras på ett bättre ställe!
/ Stig

944 85b
944S2 Racebil Såld
944S2 Racebil Såld
-
- S2-Poster
- Posts: 261
- Joined: 2010-07-20 20:58:33
- Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
- Contact:
Re: Köra utan servopump på bana 944s2 alt 944 turbo
Jo har provat men då hade jag fullt med olja kvar i den. Gissar att det blir väsentligt lättare utan olja.
-
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2008-05-20 20:13:15
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Annelöv, Skåne
- Contact:
Re: Köra utan servopump på bana 944s2 alt 944 turbo
Har en läckande styrvxl, tömde den för olja och plockade bort remmen, inget för mig, tyckte den var riktigt tungstyrd så fyllde olja satte på remmen och körde den trackday med lite läck men gengäld bra servo
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Re: Köra utan servopump på bana 944s2 alt 944 turbo
Att bara tömma på vätska blir inte helt rätt:
http://mwthemachineshop.com/944-power-rack" onclick="window.open(this.href);return false;
Turbo Cup har manuella styrväxlar som Porsche själva monterade ihop av servorack.
Tror de fanns i samma utväxling som med servo och lite kortare (3,2 resp 2,9 varv ca).
Jag har provat en senare Cup med riktigt breda framhjul och visst, inget att fickpakera med,
men så fort den rullade tänkte jag inte på att servon saknades, fast smaken är som baken...
Man vill kanske ha en riktigt kort växel med servo, ska väl finnas en del som blivit moddade. Men de kostar nog...
http://mwthemachineshop.com/944-power-rack" onclick="window.open(this.href);return false;
Turbo Cup har manuella styrväxlar som Porsche själva monterade ihop av servorack.
Tror de fanns i samma utväxling som med servo och lite kortare (3,2 resp 2,9 varv ca).
Jag har provat en senare Cup med riktigt breda framhjul och visst, inget att fickpakera med,
men så fort den rullade tänkte jag inte på att servon saknades, fast smaken är som baken...
Man vill kanske ha en riktigt kort växel med servo, ska väl finnas en del som blivit moddade. Men de kostar nog...
- B_2
- S2-Poster
- Posts: 265
- Joined: 2015-05-23 17:11:44
- Bilmodell: 944 85b
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: Köra utan servopump på bana 944s2 alt 944 turbo
Såg nu att det diskuteras även i denna tråd så jag kopierar mitt inlägg i den andra tråden.
Hänger på här eftersom jag har eftermonterad (orginaldel tror jag), styrservo som lossnade under Lapplandsturnen i augusti.
Själva pumpen lossnade alltså.
Najade fast den med buntband och grov ståltråd på oljekonsum i Skellefteå.
Sen har jag faktiskt inte haft tid att kolla på det.
Och körde med det fram till vinterförvaring.
Vande mig fort vid muskelservo, jag är gammal och minns hur man gör. Den såldes utan servo tänkte jag och bara körde på, men jag antar att den slog sönder oljetrycksgivaren på vägen, det ska kollas/lagas.
Men nu har jag en fråga till bättre vetande!
Har man bytt styrarmar när man konverterade min bil? Andra delar? Det är liite tungt.
Hur vet man det i så fall?
Hänger på här eftersom jag har eftermonterad (orginaldel tror jag), styrservo som lossnade under Lapplandsturnen i augusti.
Själva pumpen lossnade alltså.
Najade fast den med buntband och grov ståltråd på oljekonsum i Skellefteå.

Sen har jag faktiskt inte haft tid att kolla på det.

Vande mig fort vid muskelservo, jag är gammal och minns hur man gör. Den såldes utan servo tänkte jag och bara körde på, men jag antar att den slog sönder oljetrycksgivaren på vägen, det ska kollas/lagas.

Men nu har jag en fråga till bättre vetande!
Har man bytt styrarmar när man konverterade min bil? Andra delar? Det är liite tungt.

Hur vet man det i så fall?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users