Oljekylare till växellåda

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Oljekylare till växellåda

#1 Post by Janne J »

Misstänker att oljetempen i lådan blir rätt hög när man kör bana och funderar på en lösning.
Turbolådorna har en kylslinga, någon som vet om denna är tillräcklig eller ska man ta i lite mer när man ändå är där och grejar.

Hur har ni som fixat kylning gjort?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Oljekylare till växellåda

#2 Post by safe »

Det är väl pumpen och övriga detaljer som är det dyra. Misstänker att oljan som går tillbaka in i lådan gör det på strategiskt bra ställen, så gjorde de på 915 lådan.
Själva kylslingan är väl enkel att ersätta med en billig setrab.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Oljekylare till växellåda

#3 Post by Janne J »

Du har helt rätt Magnus, kylaren är den billigaste delen. Turbolådan har en oljepump inbyggd, min S2 låda har ingen. Har sett lösningar där man ersatt oljepåfyllning och avtappningspluggarna med slanganslutningar och låtit en extern elpump med termostat sköta flödet, kan vara ett tänkbart alternativ.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Oljekylare till växellåda

#4 Post by safe »

Janne J wrote:Du har helt rätt Magnus, kylaren är den billigaste delen. Turbolådan har en oljepump inbyggd, min S2 låda har ingen. Har sett lösningar där man ersatt oljepåfyllning och avtappningspluggarna med slanganslutningar och låtit en extern elpump med termostat sköta flödet, kan vara ett tänkbart alternativ.
Det var så jag hade tänkt göra men min 915 låda. Jag skaffade en liten oljepump från nån japansks bil på skroten, det hade hyggligt flöde och var gjord för ändamålet.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Oljekylare till växellåda

#5 Post by Nahpets »

safe wrote:Det är väl pumpen och övriga detaljer som är det dyra. Misstänker att oljan som går tillbaka in i lådan gör det på strategiskt bra ställen, så gjorde de på 915 lådan.
Själva kylslingan är väl enkel att ersätta med en billig setrab.
Nyprset på denna kylslinga från Porsche låg på ca 12 lakan för några månader sedan.
Det verkar också som att den inte växer på träd.
Jag skötte inte inköpet så jag har inte djupdykt.


Mvh
Stephan

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Oljekylare till växellåda

#6 Post by Ragnar Joensen »

Vad jag har förstått, har 968 inte kylslinga på 6 växlade lådan. Men möjligheten finns, har jag sett i PET.

Någon 968 ägare/kunnig som vet varför den inte har kylningen, när 951 har? Borde vara jämförbar belastning.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Oljekylare till växellåda

#7 Post by Cédric »

Ragnar Joensen wrote:Vad jag har förstått, har 968 inte kylslinga på 6 växlade lådan. Men möjligheten finns, har jag sett i PET.

Någon 968 ägare/kunnig som vet varför den inte har kylningen, när 951 har? Borde vara jämförbar belastning.
951s har ju 50Nm till, vid lägre varvtal, så antagligen större belastning på lådan. Sen badade ju inte porsche i pengar i början av 90talet, så det kan ju också varit en kostnadsrationalisering.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]