Problem med transaxel, koppling mm 924 N/A

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
cabberobban
S-Poster
Posts: 146
Joined: 2004-04-02 18:20:53
Bilmodell: 944 TurboCab
Årsmodell: 1991
Location: Växjö
Contact:

Problem med transaxel, koppling mm 924 N/A

#1 Post by cabberobban »

Tjena!
Har en kompis med en 924 N/A som har problem med sin bil men som inte är så tekniskt bevandrad. Kopplingen är slut och skall bytas, men dessutom är transaxeln och dess lager nerslitna. Alla tips mottages tacksamt, då det är jag som lurat in honom på Poschelivet:-)
Frågorna är:
-Kan man renovera en transaxel och dess lager eller måste det bytas komplett? (på min gamla 924 var det utbytt mot en begagnad när jag köpte bilen).
-Någon som nyligen bytt kopplingsdelar och hittat dem till bättre priser än hos Utzon?

/Robban
944 Turbocab

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#2 Post by Magnus K »

Transaxeln:
Enligt gänget på 924board.org och Haynes-boken så går det att knacka ur lagren ur transaxeltuben och byta dessa, men det enklaste är nog att byta mot en begagnad?

Blir nog en ganska stor operation att plocka ner transaxeln? Den ligger ju inklämd under "bakaxeln" som antagligen måste ner samtidigt?

Hur illa är det med transaxeln? Låter den lite eller är det en riktig stenkross?

Lycka till!
Mvh
Mangan

User avatar
cabberobban
S-Poster
Posts: 146
Joined: 2004-04-02 18:20:53
Bilmodell: 944 TurboCab
Årsmodell: 1991
Location: Växjö
Contact:

#3 Post by cabberobban »

Tack för tipset! Den lät inte påfallande mycket när bilen kördes, men den som plockade ner kopplingen sa att axeln också ser sliten ut. Så den är redan delvis nere men jag har själv inte sett den än. Vi skall inspektera i morgon.

Mvh Robban
944 Turbocab

User avatar
cabberobban
S-Poster
Posts: 146
Joined: 2004-04-02 18:20:53
Bilmodell: 944 TurboCab
Årsmodell: 1991
Location: Växjö
Contact:

#4 Post by cabberobban »

Efter närmare inspektion visar det sig att det inte är de stora inpressade lagren i transaxeln som är kass, utan bara ett litet nållager i änden av axeln, mot kopplingssidan. Den har skurit, gått i bitar och fräst ner ett spår i själva axeln (axeln ser slät ut på alla bilder jag sett). Det här lilla lagret finns ej med i PET eller några sprängskisser jag sett. Ingår den i urtrampningslagret eller sitter den fast på transaxeln om jag skaffar en utbytes?

/Robban
944 Turbocab

User avatar
cabberobban
S-Poster
Posts: 146
Joined: 2004-04-02 18:20:53
Bilmodell: 944 TurboCab
Årsmodell: 1991
Location: Växjö
Contact:

#5 Post by cabberobban »

Efter närmare inspektion visar det sig att det inte är de stora inpressade lagren i transaxeln som är kass, utan bara ett litet nållager i änden av axeln, mot kopplingssidan. Den har skurit, gått i bitar och fräst ner ett spår i själva axeln (axeln ser slät ut på alla bilder jag sett). Det här lilla lagret finns ej med i PET eller några sprängskisser jag sett. Ingår den i urtrampningslagret eller sitter den fast på transaxeln om jag skaffar en utbytes?

/Robban
944 Turbocab

User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

#6 Post by Utzon.se »

Nållagret finns i PET bild 102-00 och man får nog köpa det på Porsche är jag rädd.

Lagret ingår inte i kopplingssatserna, de innehåller Lamell + Tryckplatta + Urtrampningslager + liten tub med fett för lamellcentrum.

Passa på att fråga vad Porsche tar för kopplingssatsen :wink:
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]