Tjena!
Har en kompis med en 924 N/A som har problem med sin bil men som inte är så tekniskt bevandrad. Kopplingen är slut och skall bytas, men dessutom är transaxeln och dess lager nerslitna. Alla tips mottages tacksamt, då det är jag som lurat in honom på Poschelivet:-)
Frågorna är:
-Kan man renovera en transaxel och dess lager eller måste det bytas komplett? (på min gamla 924 var det utbytt mot en begagnad när jag köpte bilen).
-Någon som nyligen bytt kopplingsdelar och hittat dem till bättre priser än hos Utzon?
/Robban
Problem med transaxel, koppling mm 924 N/A
- cabberobban
- S-Poster
- Bilmodell: 944 TurboCab
- Årsmodell: 1991
Problem med transaxel, koppling mm 924 N/A
944 Turbocab
- Magnus K
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Transaxeln:
Enligt gänget på 924board.org och Haynes-boken så går det att knacka ur lagren ur transaxeltuben och byta dessa, men det enklaste är nog att byta mot en begagnad?
Blir nog en ganska stor operation att plocka ner transaxeln? Den ligger ju inklämd under "bakaxeln" som antagligen måste ner samtidigt?
Hur illa är det med transaxeln? Låter den lite eller är det en riktig stenkross?
Lycka till!
Mvh
Mangan
Enligt gänget på 924board.org och Haynes-boken så går det att knacka ur lagren ur transaxeltuben och byta dessa, men det enklaste är nog att byta mot en begagnad?
Blir nog en ganska stor operation att plocka ner transaxeln? Den ligger ju inklämd under "bakaxeln" som antagligen måste ner samtidigt?
Hur illa är det med transaxeln? Låter den lite eller är det en riktig stenkross?
Lycka till!
Mvh
Mangan
- cabberobban
- S-Poster
- cabberobban
- S-Poster
Efter närmare inspektion visar det sig att det inte är de stora inpressade lagren i transaxeln som är kass, utan bara ett litet nållager i änden av axeln, mot kopplingssidan. Den har skurit, gått i bitar och fräst ner ett spår i själva axeln (axeln ser slät ut på alla bilder jag sett). Det här lilla lagret finns ej med i PET eller några sprängskisser jag sett. Ingår den i urtrampningslagret eller sitter den fast på transaxeln om jag skaffar en utbytes?
/Robban
/Robban
944 Turbocab
- cabberobban
- S-Poster
Efter närmare inspektion visar det sig att det inte är de stora inpressade lagren i transaxeln som är kass, utan bara ett litet nållager i änden av axeln, mot kopplingssidan. Den har skurit, gått i bitar och fräst ner ett spår i själva axeln (axeln ser slät ut på alla bilder jag sett). Det här lilla lagret finns ej med i PET eller några sprängskisser jag sett. Ingår den i urtrampningslagret eller sitter den fast på transaxeln om jag skaffar en utbytes?
/Robban
/Robban
944 Turbocab
- Utzon.se
- Sponsor
- Bilmodell: Saknar en Porsche