Bussningar, spring plate

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Bussningar, spring plate

#1 Post by Henka_E »

Har upptäckt att mina svärd i princip sitter fast bak, dels är det många år av dåligt underhåll, dels är det mobteribgsfel. Det sitter weltmeister bussningar och när man drar åt bultarna nyper de fast så att det krävs väldigt mycket kraft för att röra dem. Har läst på nätet om montering av dem. Det antyds att man ska "hona" upp hålen. Är det så? För det känns inte som att det är bekymret. Eller, det beror på. Det känns som att de är för långa och att de borde kortas axiellt. De bottnar och verkar sitta i rätt läge, däremot så känns det som att de sticker ut för långt. Brukar de vara så? Nån som har erfarenhet?

User avatar
toyrace
Turbo-Poster
Posts: 434
Joined: 2012-06-17 19:37:09
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Skene
Contact:

Re: Bussningar, spring plate

#2 Post by toyrace »

Jäpp så är det! Monterade på förra racebilen och var tvungen att slipa ner dem på längden! Konstaterade efter en säsong att slitaget var för stort och det blivit glapp,tröttnade på dessa och bytte till riktiga i brons från ElephantRacing var det väl!
/ Stig
944 85b
944S2 Racebil Såld

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Bussningar, spring plate

#3 Post by Henka_E »

Uj uj, har tagit ner den inre nu väldigt mycket (vi snackar mm) och nu går den att röra - asså, det är inte i min smak, det går för tungt. Nej, det här måste åtgärdas på sikt. Tack för tipset Stig.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Bussningar, spring plate

#4 Post by gtBen »

toyrace wrote:var tvungen att slipa ner dem på längden! Konstaterade efter en säsong att slitaget var för stort och det blivit glapp
Jag satte dit Powerflex i våras och bakvagnen blev "konstig" efter det då det verkade sitta för hårt, men det har redan slitit till sig så nu funkar det bättre och när jag bytte hjul nu i helgen så märker jag att det inte går trögt längre ...det kommer väl iofs innebära att de är helt glappa och slut redan efter nästa säsong.
På sikt får det bli bronsbussningar.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: Bussningar, spring plate

#5 Post by NTF »

Bakvagnen på min 924 S verkar också sitta som berget så detta är jätteintressant. Tack för tipset!

Men jag har inte rotat i bakvagnen ännu och är inte säker på vilka bussningar ni talar om. :#stupid:
Är det någon av de som är med på sprängskissen?
Namnlöst.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Bussningar, spring plate

#6 Post by Karl Birgander »

Inte bättre att byta till ledlager på en gång?
Kostnaden är mindre än dubbel?, men tar man ändå bort stavarna så är det väl skönt att göra allt?
Jag har kostat på ca 7kkr för att min bakvagnslösning. Det är inkl motorsportledlager som kostar 2kkr

Körde med polyurethanbussningar innan och det var inte någon jättestor förändring.

(Visserligen har jag inte kört med denna lösning än, men med tanke på undret med ledlagerframvagn har jag höga förväntningar.)
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Bussningar, spring plate

#7 Post by Henka_E »

Bussningarna som avses är de som sitter mellan detalj 15 och 22. Om de är för långa så fastnar skiten - tydligen.

Inre har jag bytt till ledlager nu - det känns rätt. Yttre borde man göra som du, Karl, har gjort. Alltså - svetsa i en kuts så att det går att skruva ett ledlager där. Är dock kluven här, ledlager eller länklager så att det blir justerbart i längsled... Men sen drar fantasin iväg, det finns ju några problem områden här. Karl, upplever du att det är så lätt att justera toe på din lösning att man inte alls behöver originalets toe justering? För jag vill egentligen inte ha dubbla excentrar, det är bara det att jag inte kommer på nån riktigt bra lösning på problemet.

Nja, det här tål att funderas på tror jag. För stunden är jag nöjd för mig är den stunden oftast kort.

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Bussningar, spring plate

#8 Post by Henka_E »

Förresten. Alubärarmarna - vilken jäkla gjutning. Asså det måste ha varit en ganska krävande uppgift att få ihop kontruktionen. Man undrar ju hur tusan gjutformen såg ut? Impad. Uj uj, jag börjar tycka om dessa bilar. Vill ha en till. Attan.

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: Bussningar, spring plate

#9 Post by NTF »

Henka_E wrote:Bussningarna som avses är de som sitter mellan detalj 15 och 22. Om de är för långa så fastnar skiten - tydligen.

Tack!
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Bussningar, spring plate

#10 Post by Karl Birgander »

Henka_E wrote:Karl, upplever du att det är så lätt att justera toe på din lösning att man inte alls behöver originalets toe justering? För jag vill egentligen inte ha dubbla excentrar, det är bara det att jag inte kommer på nån riktigt bra lösning på problemet.
Jag tror inte det är nödvändigt att ha kvar original, men samtidig ska den i så fall låsas på något stabilt sätt, där inte camber hamnar helt fel eller toe hamnar utanför den justermån som finns vid ledlagret.
Mina ledlager har väl ca 25mm gänga, gissar att man flyttar spring-pläjten mindre än 15 mm vi originalets justering av toe.
Justeringen av toe är lätt på min lösning, det enda problemet är att låsmuttern som gör att toe håller sig kvar sitter krångligt till.
Jag kommer nog göra justeringar och sedan lyfta upp och ta bort hjulen för att skruva fast den muttern ordentligt.

Hursomhelst så har jag väldigt höga förhoppningar om hur det kommer kännas i bilen när ALLT (utom krängare f.n.) sitter med ledlager. :#cheers: :#944burn:
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Bussningar, spring plate

#11 Post by gtBen »

Karl Birgander wrote:Inte bättre att byta till ledlager på en gång?
Kostnaden är mindre än dubbel?, men tar man ändå bort stavarna så är det väl skönt att göra allt?
Jag har kostat på ca 7kkr för att min bakvagnslösning. Det är inkl motorsportledlager som kostar 2kkr
Det låter som ett superbra alternativ, nu när man vet om att poly-bussningar strular genom att kärva :roll:
Men när man nyligen lagt ner jobb och blästrat/pulverlackat bak-röret och inte ännu passerat gränsen för "the point of no return" så tar det emot. Har det nu funkat en säsong och under tiden blivit bättre så får det bli som det är så länge.
Var fick du tag i grejorna? jag har bara sett på Patrik-motorsport och där är det astronomiska summor, vilket det även är på racers-edge tycker jag. Det ser inte ut att vara så svårt att göra själv heller.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Bussningar, spring plate

#12 Post by Karl Birgander »

Mitt svar var mest till toyrace som bytte till bronsbussningar efter sämre erfarenhet av "vanliga".
Enda åverkan i bilen är att man svetsar i en klump i hålet i torsionsröret. Känns försumbart för de flesta trackdaybilar idag.

Jag köpte av en kille på rejsa som gjorde. Mina var version 3, vet inte om han gjort fler versioner senare.
Är som du säger inte raketforskning att göra det själv, men jag tror det är bra med en del roliga maskiner för att få bra precision och slutresultat.
Totalt kostade allt mig 7200 kr.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Bussningar, spring plate

#13 Post by Henka_E »

fast man kan ju göra det utan åverkan tror jag... man skulle kunna svarva två pluttar man sticker i sina befintliga plastbussningar som man drar ihop med en lång bult - och mellan dessa sätter man sin uniball. Eller, om man hellre vill det, ett original svärd med ett ledlager monterat i en hållare som man svetsar i armen.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Bussningar, spring plate

#14 Post by Karl Birgander »

Jadå, alternativ finns.
Som som mina är så har man egentligen nackdelen med original geometri som är för std-höga bilar.
Fördelen är att man inte heller sabbar geometrin.
Fördel är också att det är rätt lätt att får det rätt så rakt i hålet.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]