Enormt svårväxlad

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
jon_back
NA-Poster
Posts: 47
Joined: 2017-07-01 07:51:19
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Contact:

Enormt svårväxlad

#1 Post by jon_back »

Idag när jag hade min 944 Turbo till jobbet så var den oerhört tjurig att växla när jag skulle hem. När jag åkte till jobbet så noterade jag inget speciellt. Den har varit trög växlad i min ägo men absolut inte omöjlig.

När man växlar den när man åker så är det som man kommer till något läge halvvägs där det tar stopp och så får man trycka mot det "stoppet" någon sekund så åker växeln i. Lite så har den varit tidigare med men det kändes värre nu och när man står still så är det näst intill omöjligt att få i 1-2-5 och framförallt backen.

Tänkte att det är väl länkaget som så ofta på dessa bilar men står jag still och stänger av motorn så går alla växlar i som smör. Tycker det vore osannolikt om synkringarna skulle vara slut på en bil som strax gått 14 000 mil. Oftast brukar det väl vara en växel som börjar krångla då.

Kopplingen är huvudmisstänkt trots att den enligt förra ägaren inte gått mer än 2-3000 mil. Dock var den bytt för 10-12 år sedan till en inbytes vad det nu innebär. Antar att man ersätter lamell och gummi.

Vad tror ni?
Last edited by jon_back on 2017-09-29 19:04:53, edited 1 time in total.

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Enorm svårväxlad

#2 Post by Janne J »

Jag skulle kolla slavcylindern till kopplingen.

944 turbo har inget gummi i lamellen.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
jon_back
NA-Poster
Posts: 47
Joined: 2017-07-01 07:51:19
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Enorm svårväxlad

#3 Post by jon_back »

Okej! Inget gummi, det är ju bra! :)

Får kolla upp det! Kopplingen är trög, känns inte alls hydraulisk.

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: Enormt svårväxlad

#4 Post by Bathory »

Låter lite underligt att kopplingen känns trög. Försök att kolla den hydrauliska biten först innan du river ner kopplingen. Är det ngn skillnad om du pumpar några gånger på pedalen? Hur känns kopplingen när du kör? Missljud? Inget slirande vid gaspådrag?
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3887
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Enormt svårväxlad

#5 Post by [Bobo] »

Är det separata system för koppling och bromsar på 944:an?
Tänkte om gammal bromsvätska kan vara boven i dramat... :?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
jon_back
NA-Poster
Posts: 47
Joined: 2017-07-01 07:51:19
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Enormt svårväxlad

#6 Post by jon_back »

Blir ingen skillnad om jag pumpar. Inga missljud och ingen skillnad när man kör. Vet inte riktigt hur jag skall beskriva den men wire kopplingen på min Caddy pickup går lättare och mjukare.

Ska försöka få upp den på liften i helgen och kolla, Känns som steg ett får bli att kolla så den inte läcker och om inte byta vätska och lufta.

User avatar
jon_back
NA-Poster
Posts: 47
Joined: 2017-07-01 07:51:19
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Enormt svårväxlad

#7 Post by jon_back »

Finns inga tecken på något läckage varken i huvud eller slavcylinder. Lossade slavcylindern och gjorde rent den, vätskan som var i den och röret ner var som Coca Cola. Mycket bättre i reservoaren så det har säkert blivit bytt i bromssystemet men aldrig i kopplingen.

Hur som lät vätskan i ledningen ner till slaven rinna ur och monterade ihop allt igen. Tryckte i vätska nerifrån slaven och upp till reservoaren. Skulle sedan lufta som vanligt men det är omöjligt att få upp tryck i systemet..... Pedalen åker i golvet och man får lyfta den för hand. Spelar ingen roll hur mycket jag pumpar så blir det ändå inget tryck.

Henrik_O
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2014-07-13 17:07:43
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Enormt svårväxlad

#8 Post by Henrik_O »

Skulle tro att det är länkaget, får du i 3 an och 4 an utan problem så är det inte kopplingen.
Jag hade samma problem med min innan jag bytte bussningen till länkaget bak på lådan.

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1233
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: Enormt svårväxlad

#9 Post by Henka »

Kan vara riktigt bökigt att få ur luften till kopplingen tycker tag
Ibland funkar det att fylla bakvägen och ibland inte.
Testa ha slavcylindern lös och öppna luftnippeln på den medan du trycker in kolven och sedan drar åt
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
jon_back
NA-Poster
Posts: 47
Joined: 2017-07-01 07:51:19
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Enormt svårväxlad

#10 Post by jon_back »

Det löste sig till slut men inte utan en del specialverktyg och en del krångel. Lossade slangen mellan huvudcylinder och reservoar och monterade på en halva av en stor spruta som fick agera reservoar vid luftningen. Sedan körde jag igenom litervis med bromsvätska genom en tryckluftsdriven vakuumpump.

Då blev det bra motstånd i pedalen. Var lite trixigt att få tillbaka slangen på reservoaren speciellt när jag fått lov att fylla den genom nippeln som slangen sitter på eftersom det oavsett hur mycket man fyllde i alltid blev luft i den delen som gick till kopplingen. Mycket märkligt.

Hur som som löste det sig. Nu kopplar den ur ordentligt och det går lätt att växla. :D :#944burn:

Tack så mycket för hjälpen!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: Enormt svårväxlad

#11 Post by Bathory »

Härligt att det löste sig.
:#944burn:
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3887
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Enormt svårväxlad

#12 Post by [Bobo] »

:#cheers:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users