Installation av bakre krängningshämmare

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
robedob
S-Poster
Posts: 71
Joined: 2017-04-10 14:00:10
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1985B
Contact:

Installation av bakre krängningshämmare

#1 Post by robedob »

Håller på att installera en bakre krängningshämmare på min 944. Har köpt justerbara droplinks med detta utseendet.
s-l1600.jpg
De två medföljande bultarna, tror ni de är till att fästa krängningshämmaren eller att fästa mot svärdet?
Som bilden är orienterad ser det ut som om droplinksen är upp och ner.

På utzons sprängskiss är det en särskild bult nämligen för att fästa mot svärdet. Nr 13. Behövs denna? Eller kan det vara av typen som är på den övre bilden?
Screen Shot 2017-09-28 at 11.14.05.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
toyrace
Turbo-Poster
Posts: 434
Joined: 2012-06-17 19:37:09
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Skene
Contact:

Re: Installation av bakre krängningshämmare

#2 Post by toyrace »

Nr 13 är en excenterbult för camberjustering och den behöver du!
944 85b
944S2 Racebil Såld

robedob
S-Poster
Posts: 71
Joined: 2017-04-10 14:00:10
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1985B
Contact:

Re: Installation av bakre krängningshämmare

#3 Post by robedob »

toyrace wrote:Nr 13 är en excenterbult för camberjustering och den behöver du!
Är den vänstergängad? Kan man inte tillverka en själv av gängstav, mutter och en svetsloppa? Utzon tar 349kr st..

Hjulinställning kommer behövas? Lossar ju bara bulten längst fram i ”triangeln”

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Installation av bakre krängningshämmare

#4 Post by Ragnar Joensen »

Tror du skall skippa den där gängstaven.

Om jag inte minns fel, skall muttern dras åt rätt så rejält, och du kommer att dra sönder gängstången. Tror till och med att muttern är fingängad.
Porsche fantast !

968 1992

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Installation av bakre krängningshämmare

#5 Post by gtBen »

Belastningen blir stor på droplinksen med kraftiga coilovers och påställd justerbar krängningshämmare. Så här ser en pajad ut, efter typ 5 timmar körning totalt :cry:

Image

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

robedob
S-Poster
Posts: 71
Joined: 2017-04-10 14:00:10
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1985B
Contact:

Re: Installation av bakre krängningshämmare

#6 Post by robedob »

Ska snart installera den. Måste ta bort den gula bulten här med eccenterbulten. Enligt pelicanparts så ska den inte röras för då ändras hjulinställningen. Är det cambervinkeln som påverkas? Behöver jag göra en hjulinställning på nytt efter att jag installerat den? Image

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Installation av bakre krängningshämmare

#7 Post by Karl Birgander »

Så länge du inte lossar de två skruvarna till höger samtidigt så ändras inget.
För säkerhets skull så ser du till att hålla emot ordentligt på baksidan där gula skruven sitter så är det helt lugnt!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

robedob
S-Poster
Posts: 71
Joined: 2017-04-10 14:00:10
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1985B
Contact:

Re: Installation av bakre krängningshämmare

#8 Post by robedob »

Karl Birgander wrote:Så länge du inte lossar de två skruvarna till höger samtidigt så ändras inget.
För säkerhets skull så ser du till att hålla emot ordentligt på baksidan där gula skruven sitter så är det helt lugnt!
Härligt. Tack för svaret, ville vara helt säker innan jag började skruva :)

robedob
S-Poster
Posts: 71
Joined: 2017-04-10 14:00:10
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1985B
Contact:

Re: Installation av bakre krängningshämmare

#9 Post by robedob »

Håller på med installationen men inte säker på hur dessa distanser ska vara.
Är det egentligen bara viktigt att den är helt lodrät? Droplinken

2C209341-0E3A-4491-B0E9-8AE3EB3B4B1D.jpeg
1EC73AFD-DCE1-47DE-A821-9F802BFB7DA1.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by robedob on 2017-10-19 12:22:06, edited 1 time in total.

robedob
S-Poster
Posts: 71
Joined: 2017-04-10 14:00:10
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1985B
Contact:

Re: Installation av bakre krängningshämmare

#10 Post by robedob »

AD938ECC-6F64-40BE-A4D8-B1813071C2D0.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Installation av bakre krängningshämmare

#11 Post by Karl Birgander »

Distanserna skall vara mot själva kulleden.
Dom gör att den kan röra sig mer fritt.

Sätter du bricka/mutter/bult rätt emot kulleden så begränsar du rörelsen i den. Det vill du inte.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

robedob
S-Poster
Posts: 71
Joined: 2017-04-10 14:00:10
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1985B
Contact:

Re: Installation av bakre krängningshämmare

#12 Post by robedob »

Karl Birgander wrote:Distanserna skall vara mot själva kulleden.
Dom gör att den kan röra sig mer fritt.

Sätter du bricka/mutter/bult rätt emot kulleden så begränsar du rörelsen i den. Det vill du inte.

Då borde det väl bara vara enligt denna bilden? Fick med 6x distanser. Två där uppe, sedan mutter.
En där nere mellan kulleden och hämmaren. Då stämmer det även med hur dom lagt ut delarna i bilden i trådstarten
IMG_8282.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]