Motorbyte 931?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
rydan
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2007-08-26 22:04:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm / Solna
Contact:

Motorbyte 931?

#1 Post by rydan »

Har en -79 931:a där en bit av 2:ans kolv tröttnat och gett sig ut på eget äventyr i motorn. Verkstaden rekommenderar att försöka hitta ersättningsmotor, snarare än att renovera motorn, då de gissar att det blir både enklare och billigare.

Då är frågan. Hur mycket meck är det att byta till 931:2-motorn (från 80 och framåt)? Dels finns sådan (ev) till salu, dels verkar ju den motorn lite trevligare om man ändå tvingas byta.
Patrik Rydberg
PCS: 10756
"The primary purpose of wings is to prevent flight"

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Motorbyte 931?

#2 Post by gegge »

I serie 2 har man kunnat gå upp lite i komp för att motorstyrningen har bättre koll på tändningen jämfört med en fördelaren i ettan. Det innebar också att man kunde ladda hårdare med en mindre turbo i det spikkänsliga mellanregistret även om fullt laddtryck är lägre. Därför känns den uppdaterade versionen mer allert.

Frågan är vilket budget du har? En 123 fördelare från Mittelmotor fungerar lika bra som tvåans DITC och är enkel att installera. Din 2664 turbo är lite mer vild i karaktären och behöver inte bytas. Behåll samma 0,7 bars WG. Block och vev är samma som vanliga 924 så det är lätt ordnat. Var hittar du kolvar för en vettig peng någonstans, det är nog den stora frågan?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4620
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorbyte 931?

#3 Post by Cédric »

Vad har hänt? Låter som det gått illa.

Jag har en del skrivet i min tråd, gjorde exakt detta byte för några år sedan. Allt handlar om hur man tänkt behandla elsystemet. Jag tog med mig hela kabelhärvan vilket underlättade en hel del. Är på semester nu och kan inte gräva fram det jag har. Men har du bråttom kan 123lösningen vara enklare.

Se till att montera en knacksensor på nästa motor, så slipper du köra sönder igen om något går fel!

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: Motorbyte 931?

#4 Post by NTF »

Kommer att följa den här tråden med intresse. Jag köpte en 931 tidigare i år. Det är också en 79-a men den har fått en serie 2-motor. Dock verkar motorstyrningen fortfarande vara från den ursprungliga serie-1 motorn (Jag har inte Siemens-burken under intrumentpanelen utan den gamla Bosch-burken på hjulhuset). Känns spontant inte som en bra kombination. Kanske bör jag sätta in den 123-fördelare som nämns här. Knacksensor låter också som en bra idé.

Jag har haft fullt upp med andra bilar och har faktiskt inte startat Turbon ännu. Men snart blir det plats i garaget och ska jag mjukväcka turbon. Kommer att dela med mig av mina erfrenheter och upptäckter på den resan.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
rydan
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2007-08-26 22:04:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm / Solna
Contact:

Re: Motorbyte 931?

#5 Post by rydan »

Cédric wrote:Vad har hänt? Låter som det gått illa.
Jaadu, vet faktiskt inte riktigt vad som hänt på ett mer tekniskt plan. Det som hänt är att jag var och körde sista slalomen för året, och halvvägs genom banan (med tämligen jämn fart, inte under acceleration på fullgas) började bilen plötsligt gå och låta riktigt illa. Körde in till kanten och stannade, och på tomgång inann stoppet hördes direkt att nått var riktigt fel med motorgången. De som befann sig utanför sade även att den gett ifrån sig ett "metallisk skrapljud".

Släpade iväg med bilen till verkstad jag litar på. De plockade ur stift och körde ner en fiberoptikkamera, och kunde då rapportera att tvåans kolv har ett hål där det inte borde vara något hål, att biten som borde sitta i hålet antagligen finns någon annanstans i motorn, och att det ser ut att vara skador på cylinderväggen.

Vad som gör att man får hål i en kolv har jag ingen aning om.

Jag har inte kunskap, tid, plats eller utrustning att mecka motor (ordnat efter problemgrad, störst först), så min plan är att låta en verkstad får fart på bilen igen, och sen, beroende på räkningen, antingen betala och se lite ledsen ut, eller betala och sen sälja bilen. Oavsett vilket så känns det som att jag behöver få liv i bilen innan en ev försäljning, gissar den är värd rätt mycket mer gående och besiktad...

Verkstaden har förslag på duktiga motormeckare, men gissar ändå att det blir dyrare att fixa befintlig motor än att sätta i en ersättningsmotor som är OK. Det tror jag med. Problemet är att hitta en ersättningsmotor.
Patrik Rydberg
PCS: 10756
"The primary purpose of wings is to prevent flight"

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: Motorbyte 931?

#6 Post by NTF »

Det finns nog folk här som kan motorer bättre än jag men en vanlig orsak till hål i kolv är väl för mager blandning eller knackning pga av t.ex. fel tändinställning. Värmen blir för hög och bränner igenom kolven. Fast på din beskrivning låter det nästan som en del av kolven slagits av snarare än smält.

Finns en gammal annons för en komplett turbomotor på forumet. Kanske finns motorn kvar. http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=32575" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilen är säkert värd mycket mer gående och besiktigad men med ny (begagnad) motor utan känd historik köper man ändå grisen i säcken. Jag hade övervägt att laga motorn om inte prisskillnaden är astronomisk. Jag tror att du får ut betydligt mer vid en försäljning (nu eller senare) om du lagar motorn och kan dokumentera reparationen. Priskillnaden mellan att laga och ersätta motorn kanske inte inte heller blir så stor eftersom utbudet av 931 motorer verkar ganska litet och det driver sannolikt upp priserna.

F
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
rydan
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2007-08-26 22:04:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm / Solna
Contact:

Re: Motorbyte 931?

#7 Post by rydan »

NTF wrote: Finns en gammal annons för en komplett turbomotor på forumet. Kanske finns motorn kvar. http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=6&t" onclick="window.open(this.href);return false;
Jepp, den är en 81:a, därav frågeställningen. =)

Och jo, jag har oxå funderat på vad det är värt att ha kvar originalmotorn. Nu ska sägas att min bil var något av en chansning redan när jag köpte den, i stort sett ingen dokumentation förutom någotsånär bekräftade 15000 mil via besiktningsprotokoll, hade stått i 10+ år, och den är långt ifrån i toppskick.
Patrik Rydberg
PCS: 10756
"The primary purpose of wings is to prevent flight"

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: Motorbyte 931?

#8 Post by NTF »

"... i stort sett ingen dokumentation förutom någotsånär bekräftade 15000 mil via besiktningsprotokoll, hade stått i 10+ år, och den är långt ifrån i toppskick."

Väldigt likt beskrivningen av min 931:a... :-)

/Fredrik
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

Lau Christophersen
S-Poster
Posts: 153
Joined: 2013-08-10 15:29:52
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: Motorbyte 931?

#9 Post by Lau Christophersen »

Hvis det er en blok med 931 stempler du mangler har jeg evt en liggende fra en 1979'er bil. Den ligger dog i Danmark. Ved ikke hvor meget den har kørt, men bilen kunne køre da den blev skilt ad.
Jeg ved ikke om dit topstykke har taget skade?
Hvis du overvejer at sælge bilen som den er, så send en pb med en pris i? Jeg kunne evt også være interesseret i et projekt. :)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1419
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorbyte 931?

#10 Post by safe »

931 motorer växer väl inte på träd och motorerna bör ha blivit dyrare än vad de var om man hittar en.

Bara byta motor är också en chansning i sig, man vet sällan vad man stoppar i...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
rydan
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2007-08-26 22:04:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm / Solna
Contact:

Re: Motorbyte 931?

#11 Post by rydan »

Jahaja, det här har ju blivit stående ett tag. Lite noggrannare koll och diskussion med folk som vet ger att den förmodligen fått för snål blandning, gått för varmt, och smält hål i kolven, så det har förmodligen inte stuckit iväg någon del, vilket är bra. Har även hittat företag som kan renovera motorn, problemet är att de verkar ha mer jobb än de någonsin har tid att komma ifatt. "Återkom i höst får vi se", typ.

Någon här som kan rekommendera någon som kan byta kolv + gå igenom/renovera en 931-motor, gärna i Eskilstuna-trakten?
Patrik Rydberg
PCS: 10756
"The primary purpose of wings is to prevent flight"

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4620
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorbyte 931?

#12 Post by Cédric »

Trendab, dom håller ju på med kjetmotorer rätt ofta?, Ultra motors ? Säkert inte billigast, men dom kanske är snuskigt upptagna såghär års.

Lasse på ekerö bilteknik är en duktig gubbe, ligger rätt ute i skogen dock. Har inte koll närmare eskilstuna, borde finnas fler därute.

User avatar
rydan
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2007-08-26 22:04:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm / Solna
Contact:

Re: Motorbyte 931?

#13 Post by rydan »

Cédric wrote:Trendab, dom håller ju på med kjetmotorer rätt ofta?, Ultra motors ? Säkert inte billigast, men dom kanske är snuskigt upptagna såghär års.

Lasse på ekerö bilteknik är en duktig gubbe, ligger rätt ute i skogen dock. Har inte koll närmare eskilstuna, borde finnas fler därute.
Tackar, ska höra mig för lite där.
Patrik Rydberg
PCS: 10756
"The primary purpose of wings is to prevent flight"

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Motorbyte 931?

#14 Post by Maxx »

Jag har ingen aning om de är bra eller rätt ställe att vända sig till men jag läste någon gång, tror det var här på forumet, att de kunde k-jet och eftersom jag bor i Etuna så gjorde jag en anteckning. De kanske kan renovera en 931-motor?

Ola & Fredriks Bilservice AB (http://www.olasbilservice.com" onclick="window.open(this.href);return false;)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 467
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Motorbyte 931?

#15 Post by henca »

Jag är inte så hemma på motor-renoverare i Eskilstuna-trakten, men det känns som att många rekomendationer hittils har handlat om "vanliga" bilverkstäder. Åtminstone i Linköpings-trakten vet jag att det finns en duktig motor-renoverare: http://www.anderssonmotor.com/" onclick="window.open(this.href);return false; men de jobbar just bara med motorer, dit kan man inte lämna in en hel bil. Så konceptet om man skall renovera sin motor där är att man får ta bilen till en "vanlig" verkstad som plockar ur motorn och sedan transporteras enbart motorn till renoveraren.

Tyvärr är det nog ofta så att de som är duktiga i denna branch har mycket att göra, särskilt såhär års. Kanske hade det varit enklare att hitta en tid på en verkstad en sen höst där motorn plockas ur och bilen sedan får stå i ett hörn några veckor medan motorn är borta på renovering.

m v h Henrik

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users