Bytt fjäderben...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Per
Carrera-Poster
Posts: 339
Joined: 2005-02-01 22:38:59
Bilmodell: 924s,944n/a,968cs,911t
Årsmodell: 1988
Location: Mo i Rana
Contact:

Bytt fjäderben...

#1 Post by Per »

Har en -88 924s, monterade kompletta fjäderben från en silver rose edition 944 turbo. Problemet är att bilen blev 10cm högre...vad beror detta på?
...-88mod 924s,-83mod 944n/a,-93mod 968cs,-72mod 911t,67mod type3 Notch 3.2,87mod T3 Doka 3.6 :D

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Bytt fjäderben...

#2 Post by gegge »

Fjädern går från ca 22 N/mm till 28N/mm, men ungefär samma längd. Geometrin ändras med den senare offseten. Att 951 är ett hack tyngre.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1342
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Bytt fjäderben...

#3 Post by Ragnar Joensen »

Tips: Kolla topplagringen.
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Bytt fjäderben...

#4 Post by mijo »

gegge wrote:Fjädern går från ca 22 N/mm till 28N/mm, men ungefär samma längd. Geometrin ändras med den senare offseten. Att 951 är ett hack tyngre.
Nja, hårdare i ena änden ja men drygt 5 cm kortare fullängd och vid 2900N är Turbo S fjädern fortfarande nästan 3 cm kortare, så är det någorlunda rätt monterat låter 10 cm högre osannolikt.

Andra tänkbara orsaker:
1. Turbo Cup fjädrar på
2. Uppskruvad max höjd
3. Inte original Turbo S
4. Som Ragnar påkekat Turbo S fjäderbenslagringar så de nyper p g a fel vinkel i lagret, alltså felmonterat...

Per
Carrera-Poster
Posts: 339
Joined: 2005-02-01 22:38:59
Bilmodell: 924s,944n/a,968cs,911t
Årsmodell: 1988
Location: Mo i Rana
Contact:

Re: Bytt fjäderben...

#5 Post by Per »

Hmm, han jag köpte fjäderbenen av hade också en god del 944s2 delar, så det kan tänkas att det är s2 fjäderben också...har tyvärr inte möjlighet att kolla nr på delarna då den står långt undan mig. 10cm var kanske lite överdrivit, 7,5-8 cm är mer rätt.
...-88mod 924s,-83mod 944n/a,-93mod 968cs,-72mod 911t,67mod type3 Notch 3.2,87mod T3 Doka 3.6 :D

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Bytt fjäderben...

#6 Post by mijo »

S2 M030 är nog ganska lika Turbo S, men S2 standard kan nog bli lite högt.
Och använder du fjäderbenslagret från S2 har det fel vinkel för 924S.

Fräste du ner spindlarna till 18 mm för att få på fjäderbenen?

Per
Carrera-Poster
Posts: 339
Joined: 2005-02-01 22:38:59
Bilmodell: 924s,944n/a,968cs,911t
Årsmodell: 1988
Location: Mo i Rana
Contact:

Re: Bytt fjäderben...

#7 Post by Per »

Använde spindlarna som stod på fjäderbenen, tilsammans med bromsskivor och ok. Var bolt on, men när jag sen lyfte in motorn så såg jag att karrossen inte sänkte sig nämnvärt. Har inget minne av att jag bytte fjäderbenslager ( är väl ca 10 år sedan...bilen har stått i ett hörn och väntat på mera tid;-), men nu är den på väg ihop igjen, satsar på att vara färdig med allt i loppet av en månad. Har monterat 944 ben på den nu som ser ut att fungera, dem gamla 924s var rostiga och slängdes. Men nu är planen att montera s2/turbo? fjäderbenen på min -84 944 som får en s2 motor.
...-88mod 924s,-83mod 944n/a,-93mod 968cs,-72mod 911t,67mod type3 Notch 3.2,87mod T3 Doka 3.6 :D

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Bytt fjäderben...

#8 Post by mijo »

Tidiga 944 och 924 har korta bärarmar fram, 944 fr o m 87 har långa så vinkeln på benen blir olika och därmed olika vinkel på fjäderbenslagret. Vinkeln på spindlar skiljer också p g a detta (KPI tror jag vinkeln kallas), så tar man en spindel för långa bärarmar och monterar med korta borde det bli svårt att ställa så mycket camber fram, i teorin i alla fall.

Per
Carrera-Poster
Posts: 339
Joined: 2005-02-01 22:38:59
Bilmodell: 924s,944n/a,968cs,911t
Årsmodell: 1988
Location: Mo i Rana
Contact:

Re: Bytt fjäderben...

#9 Post by Per »

Låter rätt, lösningen den här gången blev att jag plockade fjäderben kompletta med spindlar och bromsar från min -84 944. Sååå, jag har altså flyttat problemet till en annan bil, inte så dumt försåvitt, 944 skall få s2 motor och behöver då kraftigare bromsar. Kommer det att fungera då om jag byter bärarmarna till långa varianten på den? Tänkte också kosta på mig nya dämpare och fjädrar, bilen kommer bara att användas på gatan. Något tips på något som fungerar men inte kostar skjortan. :)
...-88mod 924s,-83mod 944n/a,-93mod 968cs,-72mod 911t,67mod type3 Notch 3.2,87mod T3 Doka 3.6 :D

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Bytt fjäderben...

#10 Post by mijo »

Nyare fjäderben, lager och spindel tillsammans med långa bärarmar borde passa på en 84a.
Men osäker på vilka styrstag man ska byta till. Man får ju använda lite modernare fälgar också
då tidiga med ET 23 inte kommer passa längre.

Hastighetsmätarwiren går heller inte ansluta i spindlar från 85b och nyare,
vänsterspindeln har inte ihålig axel.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users