Page 1 of 1

Oprv - längd på fjädern?

Posted: 2017-09-01 17:59:19
by fälgen
Min 944 -84 har varit lite seg på att bygga upp oljetryck sen ett tag tillbaka, i förrgår tog det helt plötsligt några få sekunder innan lampan slocknande efter start med kall motor. Mätaren ligger ofta i toppen (5bar) när jag kör men på ca 3bar på tomgång.

Plockade precis ur oljetrycksreduceringsventilen (oprv) och dels kärvade den lite, men jag jämförde även fjädern med en gammal jag har ifrån turbon. Den ifrån turbon var 96mm lång och den i den här bilen var 92mm, verkar vara samma i övrigt.

Image
Hur ska de vara? Spelar det någon större roll när den sitter på plats?

Det gäller alltså den äldre tredelade varianten.

Re: Oprv - längd på fjädern?

Posted: 2017-09-02 19:21:09
by 944_Driver
Tror ditt problem beror på dålig backventil i oljefiltret eller spricka i oljepickupen i tråget. Börjar med att byta filter och se om det löser problemet.

Ditt oljetryck verkar vara helt okej och då funkar nog oprv som den ska.

// Magnus

Re: Oprv - längd på fjädern?

Posted: 2017-09-02 19:34:49
by fälgen
Tror inte heller att fjädern är mitt problem egentligen, men är nyfiken på hur den ska vara. Idag hade jag inget tryck vid start så jag plockade ur oprv idag igen och den är var igen väldigt svår att få ut, när den väl släppt så rengjorde och smörjde jag så den löpte fint.

Har också funderat över filtret, det är ett rätt så nytt filter ifrån Porsche fast det är såklart ingen garanti på att det är ok. Oljepickupen är också misstänkt, men om den var sprucken borde jag väl inte ha bra tryck under körning? Körde en lite längre provkörning idag och det verkar ok, även vid full gas i svängar.

Kontrollerade även momenten på vevaxelbulten och den sitter som den ska.

Uppdatering: efter andra poleringen/smörjningen av ventilen så funkar det igen.