Oprv - längd på fjädern?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Oprv - längd på fjädern?

#1 Post by fälgen »

Min 944 -84 har varit lite seg på att bygga upp oljetryck sen ett tag tillbaka, i förrgår tog det helt plötsligt några få sekunder innan lampan slocknande efter start med kall motor. Mätaren ligger ofta i toppen (5bar) när jag kör men på ca 3bar på tomgång.

Plockade precis ur oljetrycksreduceringsventilen (oprv) och dels kärvade den lite, men jag jämförde även fjädern med en gammal jag har ifrån turbon. Den ifrån turbon var 96mm lång och den i den här bilen var 92mm, verkar vara samma i övrigt.

Image
Hur ska de vara? Spelar det någon större roll när den sitter på plats?

Det gäller alltså den äldre tredelade varianten.
Last edited by fälgen on 2017-09-02 19:24:13, edited 1 time in total.

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Oprv - längd på fjädern?

#2 Post by 944_Driver »

Tror ditt problem beror på dålig backventil i oljefiltret eller spricka i oljepickupen i tråget. Börjar med att byta filter och se om det löser problemet.

Ditt oljetryck verkar vara helt okej och då funkar nog oprv som den ska.

// Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Oprv - längd på fjädern?

#3 Post by fälgen »

Tror inte heller att fjädern är mitt problem egentligen, men är nyfiken på hur den ska vara. Idag hade jag inget tryck vid start så jag plockade ur oprv idag igen och den är var igen väldigt svår att få ut, när den väl släppt så rengjorde och smörjde jag så den löpte fint.

Har också funderat över filtret, det är ett rätt så nytt filter ifrån Porsche fast det är såklart ingen garanti på att det är ok. Oljepickupen är också misstänkt, men om den var sprucken borde jag väl inte ha bra tryck under körning? Körde en lite längre provkörning idag och det verkar ok, även vid full gas i svängar.

Kontrollerade även momenten på vevaxelbulten och den sitter som den ska.

Uppdatering: efter andra poleringen/smörjningen av ventilen så funkar det igen.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users