Soppatorsk i Liton & Dammkurvan?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
ANY
NA-Poster
Posts: 31
Joined: 2013-02-24 17:49:29
Bilmodell: 944S
Årsmodell: 1988
Location: Staffanstorp
Contact:

Soppatorsk i Liton & Dammkurvan?

#1 Post by ANY »

Ett fenomen som nu drabbat mig ett par gånger under bankörning på Knutstorp och senast ikväll på Sturup är att bilen tappar kraft i utgången av ovan nämnda kurvor. Känns ungefär som om bilen inte får tillräckligt med bensin när g-krafterna hålt i sig ett tag för att sedan rycka igång igen. Båda kurvorna är svepande 180-graders höger efter en hård inbromsning. Första gången blev man orolig och trodde nästan att det var oljekavitation och nypningstendenser, men nu har det hänt så ofta så då skulle motorn redan skurit.
Det jag misstänker är som sagt att motorn inte får tillräckligt med bränsle när g-krafterna gjort sitt ett tag. Men samtidigt hade jag halv tank och tycker det är lite för tidigt för sådana hyss. Nästa gång kan jag så klart testa med full tank.
Någon annan som haft liknande problem?
Kan igensatt bränslefilter delvis vara en bov i dramat? Har ett liggande som jag inte blivit färdig till att byta.

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 467
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Soppatorsk i Liton & Dammkurvan?

#2 Post by henca »

Det där låter som det fenomen som jag igår kände i vänsterkurvor när reserv-tanks-lampan lyste rött på min 928. Innan dess hade jag trott att det var fel på min tankmätare eller min tankgivare, men nu tror jag i stället att min 928 av någon anledning bara har 45 liters tank i stället för ca 80 liter som den borde ha och att tankmätaren visar rätt när den visar tomt och "ganska rätt" när den nytankad visar drygt halv tank.

Vid tillfälle tänkte jag försöka krypa under bilen för att se om tanken ser konstig ut, men det finns allvarligare fel som har högre prioritet.

m v h Henrik

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3886
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Soppatorsk i Liton & Dammkurvan?

#3 Post by [Bobo] »

Lite OT, men ändå...
Jag jobbade ihop med en tjomme som köpte nytt tanklock på Biltema. Detta lock saknade avluftning, som hans bil tydligen krävde och resultatet blev att hans tank sögs ihop som en hopknycklad chipspåse...
För varje liter som sögs ut blev tanken en liter mindre tills han till slut bara fick i ett tiotal liter innan den var full. :D

I det fallet var det alltså inte tanken som räknades. Det var locket. :mrgreen:

På våra bilar sitter avluftningen i själva tanken, så jag tror inte att lockproblemet kan uppstå. Men en igenkorkad avluftning, kanske... :roll:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Soppatorsk i Liton & Dammkurvan?

#4 Post by Eddie Varvstopp »

Tycker också det låter märkligt. Har kört en hel del på bana och man ska bra lite soppa i tanken för att det ska märkas. Främst långa kurvor och då har lampan blinkat länge ;) . Låter som det är något knas, mätare eller tänk är min gissning.
Troligtvis är inte min avluftning helt kry heller för det blir en hel del undertryck under bankörning som behöver hjälp att lufta :roll:
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4618
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Soppatorsk i Liton & Dammkurvan?

#5 Post by Cédric »

Har 944an öppet eller slutet system för tankavluftning?

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 467
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Soppatorsk i Liton & Dammkurvan?

#6 Post by henca »

[Bobo] wrote:Jag jobbade ihop med en tjomme som köpte nytt tanklock på Biltema. Detta lock saknade avluftning, som hans bil tydligen krävde och resultatet blev att hans tank sögs ihop som en hopknycklad chipspåse...
Jag köpte en gång en begagnad bil som levererades med ett tätt tanklock när det var meningen att luftningen skulle ske via tanklocket. Förutom att jag fick tanka oftare än vad man borde så märktes det även på att varje gång jag skulle tanka och skruvade av locket var det undertryck i tanken och det sögs in luft när man tog bort locket.

En verkstad åtgärdade problemet genom att förse mig med nytt tanklock och trycka ut tanken med hjälp av tryckluft.

m v h Henrik

ANY
NA-Poster
Posts: 31
Joined: 2013-02-24 17:49:29
Bilmodell: 944S
Årsmodell: 1988
Location: Staffanstorp
Contact:

Re: Soppatorsk i Liton & Dammkurvan?

#7 Post by ANY »

Eddie Varvstopp wrote:Tycker också det låter märkligt. Har kört en hel del på bana och man ska bra lite soppa i tanken för att det ska märkas. Främst långa kurvor och då har lampan blinkat länge ;) . Låter som det är något knas, mätare eller tänk är min gissning.
Troligtvis är inte min avluftning helt kry heller för det blir en hel del undertryck under bankörning som behöver hjälp att lufta :roll:
Ja, jag tror mig ha bra koll på hur mycket som finns i tanken och i dessa fallen har inte lampan lyst någon stans på banan, även om nålen rört sig lite beroende på belastning. Jag kan ju kolla luftning, etc. men i så fall borde det varit värst under fullgas på så många andra ställen. Kan alternativt också vara något elglapp som påverkas av g-kraften, kanske strömförsörjningen till bränslepumpen?
Ingen tändningslampa eller annat blinkar..

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users