Ta ner bakvagnen 931

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Ta ner bakvagnen 931

#1 Post by Freddie_81 »

Hejsan. Är på G att plocka ned bakvagnen på 931:an för att komma åt att svetsa. Men här sitter ju lådan i två större stag i själva bakvagnen.
Tar jag ned alltihop med lådan eller hänger jag/ställer lådan på något och tar ned bakvagnen själv? Svårt att komma åt bultarna som håller ihop transröret och lådan.
Skulle ju vilja kika igenom lådan när jag ändå är där då den fuktar vid ena drivaxeln.
Borde ju vara någon som tagit ned lådan på 931. Hur gör ni då smidigast?
Med vänlig hälsning, Fredrik


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: Ta ner bakvagnen 931

#2 Post by Bathory »

Jag tog ner lådan först. Tror det är smidigast.
Börja med att släppa "knuten" som håller fast drivaxeln till transaxeln. Sitter med insex och du kommer åt via hål i anslutningen mellan lådan och axeln.
Sedan växelföraren (har för mig att det var en 13 mm bult där som låser armen på växelföraraxeln)
Sen tar du transaxeln mot växellådan. 4 bultar (tror det var 17mm skalle) lämpligt verktyg är sådana här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000024068/" onclick="window.open(this.href);return false;
Efter det är det bara växellådskuddarna kvar :D
Har för mig att Patand har en utförlig beskrivning också nånstans.

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Ta ner bakvagnen 931

#3 Post by Freddie_81 »

Tackar.. Tror faktiskt min transaxel mot växellådan är insex, och en avbruten nyckelspelare i ena övre..:(


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: Ta ner bakvagnen 931

#4 Post by Bathory »

Glömde faktiskt att skriva det självklara.
Drivaxlarna är ju bra om man tar bort också :oops:
Hmmm, Insex? Jag kan förstås minnas fel.
Kan vara att jag använde 2 förlängare, insexhylsa samt hylsknut när du nämner det.
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: Ta ner bakvagnen 931

#5 Post by Bathory »

Hittade Patands länk.
http://www.patandracing.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Klicka på mektips & sedan växelådsdemontering så har du allt väldigt utförligt.
Med bilder också :D
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Ta ner bakvagnen 931

#6 Post by Freddie_81 »

Tack, den såg trevlig ut.. som jag skrev tidigare kommer det bli mindre kul att få ur den avbrutna kuldelen från insexverktyget på en av de övre bultarna..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

rstx
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2012-10-12 11:48:58
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: Ta ner bakvagnen 931

#7 Post by rstx »

Jag håller också på att riva min bakvagn... Dock sitter mina drivaxlar stenhårt fast i lådan och jag har ju inga bromsar kvar på bilen så hur fanken ska jag "låsa" drivaxlarna ordentligt så att jag kan lossa dom?

Annars får jag försöka plocka ner hela bakvagnen och växellåda i ett paket.
Daniel Tunér

"Nero" Porsche 924 Targa N/A - 78

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: Ta ner bakvagnen 931

#8 Post by Bathory »

Du kan inte sätta på hjulbultar och sedan använda en stång som låser mellan bultarna & marken?
Alternativt sätta på hjulet 6 sänka den?

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

rstx
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2012-10-12 11:48:58
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: Ta ner bakvagnen 931

#9 Post by rstx »

Bathory wrote:Du kan inte sätta på hjulbultar och sedan använda en stång som låser mellan bultarna & marken?
Alternativt sätta på hjulet 6 sänka den?

Mvh
Sven
Jo, det får nog bli något sådant. Är också inne på att ta yttre nav-muttrarna och spänna mot varandra på den drivaxeln jag skruvar av... Får testa imorgon!
Daniel Tunér

"Nero" Porsche 924 Targa N/A - 78

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

#10 Post by JonasD »

Har du ingen mutterpicka? Är det lite rost så är en sådan det bästa alternativet.
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Ta ner bakvagnen 931

#11 Post by QV_ »

Mutterdragare är helt OK men man måste rensa hålet till bulten och knacka in verktyget ordentligt innan man startar mutterdragaren.

rstx
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2012-10-12 11:48:58
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: Ta ner bakvagnen 931

#12 Post by rstx »

Jag lyckades plocka ner växellådan igår, mycket tack vare era och patands utförliga instruktioner! :D
Det var ett jäkla jobb, mest eftersom att alla bultar var rostiga och jävliga på min stackars bil.

Intressant och väldigt kul också att min snailshell-låda var Turbo-lådan (G31/01 MB) trots att bilen är en 78' N/A. Borde väl egentligen ha varit en 016Z(VA) som jag förstår det?

Har lite småtips som jag tänkte dela med mig av, som jag upptäckte under resan:
- När man plockar av drivaxlarna, om man icke har handbroms fungerande, så kan man "låsa" dom genom att hissa med en dromkraft på berört nav. Upphängningen trycker ner mot domkraften och således blir det för mycket tyngd för att den ska snurra, som om man hade haft bilen på marken med hjul på.
Skruvarna blir också betydligt lättare att dra om man har drivaxlarna så rakt vinklade som möjligt mellan nav och låda så det rekommenderas att göra oavsett.

- Plocka loss avgasfästet vid tanken som sitter i växellådan, det är i vägen.

- Om man har motorn ute/kardanen lossad från motorn, som jag har, så kan man stödja växellådan med domkraft, plocka av växellådskuddarna/fästena och sen skjuta/dra hela växellådan med kardanaxel bakåt nästan 2 dm. Detta gör att man får mycket mer plats och mycket enklare kommer åt att plocka av växellänkage och bultarna mellan låda och kardan.

- När man plockar av sagda bultar mot kardan så är det väldigt trångt att få plats med en 10mm insex. Det går inte att få plats "rakt" ut. Använd antingen insex med kula, eller som jag gjorde - universalknut och förlängare med spärrskaft, gick hur lätt som helst.

- Enkelt men bra (kanske självklart); rensa alltid ur skruvarna från skit med en liten skruvmejsel eller liknande, där samlas otroligt mycket olja och lera som kan sitta ordentligt, samt att dom kan ha rostlagringar. Slå alltid in XZN- och insex-hylsorna med en liten hammare så att dom verkligen sitter så långt in som dom ska. Det blir väldigt jobbigt om man råkar runda en, som är enkelt att göra med speciellt XZN-skruvarna.
Personligt val men jag kommer att sätta i insex-skruvar istället när jag monterar igen.

Nu blir det till att plocka av själva upphängningen för mig men det verkar rätt enkelt, sen ska vi renovera växellåda! :D
Daniel Tunér

"Nero" Porsche 924 Targa N/A - 78

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Ta ner bakvagnen 931

#13 Post by Freddie_81 »

Även trådskaparen fick ned sin låda igår på 924 turbon.
Bara en rolig reflektion så har även jag en 924 N/A 1978 med snigel lådan, återstår att se om det är turbolådan eller den andra. Skillnaden man kan titta på är även tjockleken på ingående axel som är 25 mm på turbo lådan och 20 på de snigellådorna till N/a modellen. Var på lådan hittade du numret?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

rstx
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2012-10-12 11:48:58
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: Ta ner bakvagnen 931

#14 Post by rstx »

Freddie_81 wrote:Även trådskaparen fick ned sin låda igår på 924 turbon.
Bara en rolig reflektion så har även jag en 924 N/A 1978 med snigel lådan, återstår att se om det är turbolådan eller den andra. Skillnaden man kan titta på är även tjockleken på ingående axel som är 25 mm på turbo lådan och 20 på de snigellådorna till N/a modellen. Var på lådan hittade du numret?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Härligt!

Kul sammanträffande... Min 924 verkar vara byggd i September så matchar iallafall att det skulle finnas som tillval på sena 78'.
Numret sitter framförallt i mitten på höger sida av växellådan vid den större "raka" delen (sett bakifrån). Det finns också ett lite längre fram vid högra sidan där bultarna för kardanen fästes, och två på vänstra baksidan. Ritade ut dom i paint på min otroligt smutsiga växellåda i bilden nedan (borstade av med stålborste så jag kunde läsa dom).

Hittade en jäkligt bra pdf där alla möjliga spec om 924 står, bla med den jag klurade ut vad min låda är för en med numret och bokstäverna.
Rekommenderas starkt: http://www.924gt.com/924techspecs.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Image
Daniel Tunér

"Nero" Porsche 924 Targa N/A - 78

rstx
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2012-10-12 11:48:58
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: Ta ner bakvagnen 931

#15 Post by rstx »

Intressant att se om du har turbo-lådan också för som jag förstår det så ska det egentligen vara 016Z varianten av snailshell-lådorna som fanns till N/A 78-79.
Daniel Tunér

"Nero" Porsche 924 Targa N/A - 78

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users