Vibrationer vid acceleration 951
-
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2008-05-20 20:13:15
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Annelöv, Skåne
- Contact:
Vibrationer vid acceleration 951
Alla tips mottages!
Vid acc eller rättare sagt precis när turbon börjar ladda så vibrerar det i drivlinan väldigt mycket, gäller alla växlarna. Bilen känns precis som vanligt att köra, har nyss kommit från ringen där den fått 40 varv.
Detta har kommit mer och mer sista tiden. Bilen körs bara på bana.
Ligger man rakt fram jämn fart så känns ingenting. Det är inget oljud utan en ren vibration.
Det känns som när en drivknut gett upp på en framhjulsdriven bil!
Drivaxlarna sitter fast med nordlock brickor så dom är säkrade, alla bultförband är ordentligt åtdragna.
Bilen har snart gått 20,000 mil.
Egen teori: Eftersom allt går tyst när den går jämt utan belastning så BORDE det inte vara transaxel lager.
Inga andra oljud finns. återstår koppling????
Tacksam för tips.
Vid acc eller rättare sagt precis när turbon börjar ladda så vibrerar det i drivlinan väldigt mycket, gäller alla växlarna. Bilen känns precis som vanligt att köra, har nyss kommit från ringen där den fått 40 varv.
Detta har kommit mer och mer sista tiden. Bilen körs bara på bana.
Ligger man rakt fram jämn fart så känns ingenting. Det är inget oljud utan en ren vibration.
Det känns som när en drivknut gett upp på en framhjulsdriven bil!
Drivaxlarna sitter fast med nordlock brickor så dom är säkrade, alla bultförband är ordentligt åtdragna.
Bilen har snart gått 20,000 mil.
Egen teori: Eftersom allt går tyst när den går jämt utan belastning så BORDE det inte vara transaxel lager.
Inga andra oljud finns. återstår koppling????
Tacksam för tips.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 704
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: Vibrationer vid acceleration 951
Jag har börjat få samma typ av vibrationer denna säsongen, det kan även vara så att jag bara märker det mer nu då det mesta av inredningen är urplockad och hela kupen är som en resonanslåda. Mest märker jag det när jag håller handen på växelspaken.
Jag tror det har med kopplingen att göra, vid motorbroms och nedväxling klonkar det till ibland. Något som jag tror är att kopplingen är dålig och att det inte är lamellen som gör jobbet utan att det rent mekaniskt greppar i istället.
Nån gång har det även hörts som ett gnissel från vä bak, precis som ett hjullager är dåligt eller är det kanske en drivknut?
Bengt
Jag tror det har med kopplingen att göra, vid motorbroms och nedväxling klonkar det till ibland. Något som jag tror är att kopplingen är dålig och att det inte är lamellen som gör jobbet utan att det rent mekaniskt greppar i istället.
Nån gång har det även hörts som ett gnissel från vä bak, precis som ett hjullager är dåligt eller är det kanske en drivknut?
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Vibrationer vid acceleration 951
Skulle kolla upp motorfästen samt växellådsfästet till o börja med.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 486
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
Gör en snabb test. Lägg i friläget. Kryp under bilen och se ifall du kan vrida transaxeln. Går det så är gummit helt slut i kopplingen.
Jag såg att utzon är billigast ifall du bara ska byta lamellen (3000 kr). Passa på och byt packboxen ifall det blir aktuellt.
Jag såg att utzon är billigast ifall du bara ska byta lamellen (3000 kr). Passa på och byt packboxen ifall det blir aktuellt.
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988
Tidigare porsche: 944 1988
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Vibrationer vid acceleration 951
Inget gummi i kopplingen på en turbo.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 486
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 486
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 108
- Joined: 2005-12-11 20:02:10
- Bilmodell: 996-98 944-86 944-84 944-
- Location: Finspång
- Contact:
Re: Vibrationer vid acceleration 951
Har haft samma problem då skiftade jag plats på drivaxlarna v-h h-v då försvann vibrationerna,troligtsvis gropar I drivknutarna.
-
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2008-05-20 20:13:15
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Annelöv, Skåne
- Contact:
Re: Vibrationer vid acceleration 951
Tackar för tipsen, får fördjupa mig i detta under morgondagen, dags att köra på Anderstorp på söndag
Koppling alt tipset om att byta sida på drivaxlarna. Har haft problem ett flertal ggr att dom lossnat och slamrat runt. Kanske jag kan knäcka detta i morgon.

Koppling alt tipset om att byta sida på drivaxlarna. Har haft problem ett flertal ggr att dom lossnat och slamrat runt. Kanske jag kan knäcka detta i morgon.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users