Tips: Gör en enklare cornerweight själv i garaget.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Tips: Gör en enklare cornerweight själv i garaget.

#1 Post by claes »

Många av oss kör ju med coilovers på våra bilar och de går ju att höjdjustera för att bilen skall bli så stabil som möjligt. Jag läste på Utzons hemsida hur man kan göra en cornerweight inställning själv, men det verkar som om den informationen försvann då han uppdaterade sin hemsida. Synd, för den var bra.
Jag gjorde lite som Utzon föreslog samt lite efter eget huvud.
Innan jag började så satte jag tejpbitar ovanför alla hjul vid 70cm ovanför golvet, då kan man mäta efteråt för att se om det blev några förändringar. Sedan gjorde jag så här:
1. Först tillverkade jag en "spets" som passar på min domkraft samt i det lilla hål som finns mitt i framvagnsbalken på 944:or. Tillverkades av en träbit, M8 skruv och en låsmutter. Träbiten får inte vara för stor för då tar den i oljetråget.
2. Se till att bilen står plant. Jag placerade alla fyra hjul på träbitar för att lättare kunna lyfta hörnen med domkraft. Se till att du har rätt lufttryck i alla däck. Jag har 2,2 bar varmtryck så jag fyllde 2,2bar innan jag började justera. Lossa droplinksen från krängningshämmarna.
3. Lasta in din vikt i förarstolen. Jag använde en jeepdunk samt sten för att få till 80kg.
4. Lyft upp framvagnsbalken med hjälp av spetsen. Ta bort framhjulen. Sänk framdelen så att bilen har rätt rideheight och pitch dvs lutning.
5. Nu kan man placera ett vattenpass över bakdelen och kolla så att bakdelen är i balans. Om vattenpasset är "digitalt" eller har en libell spelar nog ingen roll men det måste vara kalibrerat och av god kvalitet, det funkar inte med ett billigt pass. Man bör också mäta så att man har samma höjd från golvet till vattenpasset på båda sidor. Justera bakfjädrarna tills bilen är i våg.
6. Mät framdelen av bilen (typ över framhjulen) och kolla så att även den är i våg. Mät avstånd från golvet till tex. sidoblinkers.
7. Sätt tillbaka framhjulen och släpp ner bilen. kontrollera höjden fram och bak. Justera fjäderbenen fram om det behövs. Skruva fast droplinksen igen. Klart! :D

Vattenpass är ju inte nödvändigt, det går ju att nöja sig med att mäta höjden från golvet till speciella punkter på karossen (tex skärmkanter).
Jag hoppas att jag har förklarat så att det går att förstå. Fråga gärna eller lägg till! Om Utzon läser detta får du gärna kopiera in din instruktion eller lägga in den på din hemsida igen. Den är mycket mer utförlig än min...
Efter att ha gjort denna justering på min bil så blev den stabilare och jag presterade betydligt bättre på slalomtävlingen än vad jag har gjort innan. Kan ju bero på andra faktorer också iofs.
mvh /Claes :#944burn:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Tips: Gör en enklare cornerweight själv i garaget.

#2 Post by mojo158 »

Borde inte denna beskrivning läggas i biblioteket?

/Staffan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users