Har startproblem med bilen, eller snarare så dör den precis efter att den startat. Det går att hålla den vid liv ytterligare några sekunder genom att gasa, men den går fruktansvärt dåligt. Tändning eller bränsletillförsel är väl troligast och har inte hunnit felsöka så mycket.
Det verkar lite som att den inte bygger bränsletryck på något vis. Är motorn kall så kan det ta 30-40 sekunder på startmotorn innan den startar, och sen dör. Slår jag av och på tändningen 4-5 gånger utan att dra startmotorn så hoppar den dock igång på en gång. Som att det hjälper att låta bränslepumpen jobba innan man försöker starta. Kanske nåt med dåligt vakum i bränslesystemet?
Letade trasiga vakumslangar, men hittar ingenting trasigt. Dock så hittar jag en slang som kommer ut från torpedväggen nedanför batterilådan och sen bara slutar. Vad är det för något? Ska den vara oansluten?
Vad är det här för slang?
- Fredrik Nyqvist
- Carrera-Poster
- Posts: 320
- Joined: 2009-08-22 14:12:41
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Location: Stockholm
- Contact:
Vad är det här för slang?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Vad är det här för slang?
Ska säkert vara ansluten någonstans. Jag kan kolla på min bil imorgon, har det mesta förutom vakuumslangarma borta i det området.
Fattar inte riktigt bilden, vad är det för slang överst? Ser nästan ut som tryckluftsslang? Den som ligger ovanför kablarna från styrboxarna.
Fattar inte riktigt bilden, vad är det för slang överst? Ser nästan ut som tryckluftsslang? Den som ligger ovanför kablarna från styrboxarna.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Vad är det här för slang?
På min 951 från 86 sitter där två sådana slangar. Den undre går till värmeventilen och den övre (tror det är den du frågar om), går rakt upp i en y-koppling. Ena slangen går sen vidare in till vakuumreservoaren vid batteriet och den andra via en backventil och sen till ett T-kors där de andra (grövre) slangarna går in i bromsservot respektive insuget.
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 486
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
Jag har svårt att tänka mig att den skulle gå så dåligt för att en vakum slang har gått av. Jag tror att det är något annat. Låter mer som någon tempgivare som är trasig.
På bilden så i nederkan så finns det en liknande slang som den som har gått av. Kan det kanske bara så att dom hör ihop. Jag delade en video i fredags där går dom igenom alla vakumslangar. Ligger under allmänt och mina video klipp.
På bilden så i nederkan så finns det en liknande slang som den som har gått av. Kan det kanske bara så att dom hör ihop. Jag delade en video i fredags där går dom igenom alla vakumslangar. Ligger under allmänt och mina video klipp.
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988
Tidigare porsche: 944 1988
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 486
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
Vad är det här för slang?
Den här slangen menar jag. Hör dom ihop? Dom ser ut att vara rätt lika.
Här har du video klippet också.
https://youtu.be/C213Vk-hXdQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Här har du video klippet också.
https://youtu.be/C213Vk-hXdQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988
Tidigare porsche: 944 1988
- Fredrik Nyqvist
- Carrera-Poster
- Posts: 320
- Joined: 2009-08-22 14:12:41
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Vad är det här för slang?
Att den går dåligt tror jag inte har med vakuum att göra. Men att jag behöver "pumpa" (av och på) med tändningen för att den ska starta direkt tänkte jag kunde ha något med vakuum att göra. Min tanke var att det kanske var något läckage i systemet som gör att bränsletrycket droppar.
Klippet verkar vara från en NA och det jag kikade på (men kollade inte hela) visade inte slangen jag har lös. Såg inget där du pekat med pilen, men får dit och spana. Ska följa det som fälgen skrev också, se om det stämmer med vad som finns i min bil. Tyvärr har jag varit där och städat vid några tillfällen, så kanske har Det rensats lite väl hårt :-\
Klippet verkar vara från en NA och det jag kikade på (men kollade inte hela) visade inte slangen jag har lös. Såg inget där du pekat med pilen, men får dit och spana. Ska följa det som fälgen skrev också, se om det stämmer med vad som finns i min bil. Tyvärr har jag varit där och städat vid några tillfällen, så kanske har Det rensats lite väl hårt :-\
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Vad är det här för slang?
Misstänkte att det var lite omgjort på din bil. Såhär ser det ut på min för tillfället, tror att den delen är original.

Den blåa är backventilen och den ska in i T-korset till höger. Andra änden går in i Y-kopplingen där den nedre slangen är den jag tror du undrar över.
Hittade den här, kanske är tydligare. http://www.utzon.se/diagram/008081325" onclick="window.open(this.href);return false;

Den blåa är backventilen och den ska in i T-korset till höger. Andra änden går in i Y-kopplingen där den nedre slangen är den jag tror du undrar över.
Hittade den här, kanske är tydligare. http://www.utzon.se/diagram/008081325" onclick="window.open(this.href);return false;
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]