Alternativ på nya drivknutar och stubbaxlar?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Alternativ på nya drivknutar och stubbaxlar?

#1 Post by fälgen »

Jag har två störande glapp bak på min 944 -84.

1. Drivknutarna är slitna, har bytt en och packat om och vänt de andra, men de glappar, klonkar och ibland knäpper någon av dem. Skulle vilja byta alla till nya, alternativt begagnade som garanterat är bra.
2. Stubbaxlarna är slitna på båda sidor, hjulen glappar trots nya hjullager bak. Har googlat och det verkar vara ett vanligt problem, så antagligen är det nya som gäller.

Att köpa porsche original blir dyrare än jag är beredd att lägga. Finns det något alternativ till dessa delar?

Har för mig det fanns en tråd här om drivknutar från något annat märke, men hittar inte tråden.

Bilen går inte många mil och huvudsakligen på gata. Ska besikta idag så får se hur akut detta blir..

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Alternativ på nya drivknutar och stubbaxlar?

#2 Post by fälgen »

Matar på med lite länkar för att få igång en diskussion.

Hos utzon finns vad jag gissar är original stubbaxlar för ca 4500kr st och någon eftermaknadsaxel inklusive drivknut för 2000kr, men då är knuten klenare. http://www.utzon.se/car/944-82-85/item/ ... 50244841a5" onclick="window.open(this.href);return false;. Någon som har erfarenhet av ifall de håller ändå? Behöver inte hålla 20000 mil, men ska klara enstaka bankörning och vardagskörning under flera år.

På 944online kan man köpa stubbaxlar för 106 dollar, sen tillkommer moms, tull och frakt.
http://944online.com/index.php/rear-axl ... -axle.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Drivknutar verkar kosta allt mellan 500-1800kr, finns det erfarenhet här av vad som funkar?

Den knut jag köpte senast ifrån mekonomen hade en annan inre ring än vad det borde vara till mina drivaxlar, för innerdiametern är större än stoppen på drivaxeln. Hur vet man vad får, sitter det kanske fel axlar på min bil?

Kopierat från bilens projekttråd:
Rätt till vänster och fel (?) till höger.
Image
Knuten går på så här långt med fel bricka
Image

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]