Topplockstrubbel

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Runestam
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2015-10-25 17:46:51
Telefon: 0708220441
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1988
Contact:

Topplockstrubbel

#1 Post by Runestam »

Köpt en 16-ventilare -87:a . Säljaren sa "blåst topplockspackning". Men nu när jag plockar ur stiften så är det olja över allt. alla stift är kolsvarta å oljefilm över allt i motorrummet. den misständer å ryker vitt när man gasar upp.
Nån som har en idé ?
944 N/A -88
944 S -87
944 turbo -87

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: Topplockstrubbel

#2 Post by Bathory »

Kan mycket väl vara topplockspackningen men jag skulle börja med att ta ett komp-prov & helst även ett leak-down test.
Annars är det väl bara till att börja riva ner motorn tills du hittar felet

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Topplockstrubbel

#3 Post by Janne J »

Vit rök brukar vara topplockspackning.
Olja kan komma från flera ställen, 16V har många packningar runt ventilkåpan.
Riv och kolla, räkna med renovering av toppen.
Jag gjorde samma för ett tag sedan, styrningarna på avgassidan var helt slut, kolla här: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 7&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
B_2
S2-Poster
Posts: 221
Joined: 2015-05-23 17:11:44
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: Topplockstrubbel

#4 Post by B_2 »

Vit rök=vatten.
Grå/svart rök=olja.
Beklagar men riva ligger nära till hands.

Runestam
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2015-10-25 17:46:51
Telefon: 0708220441
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: Topplockstrubbel

#5 Post by Runestam »

Nu har jag planat toppen å slipat in ventiler.Bytt ventiltätningar,topplockspackning och alla packningar i oljekylet.Startat.Går jättefint.Ingen vit rök.Men vatten i oljan och olja i vattnet.
Kan det vara själva värmeväxlarpaketet i oljekylet?
SUCK!!!
944 N/A -88
944 S -87
944 turbo -87

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Topplockstrubbel

#6 Post by 944_Driver »

Troligen värmeväxlaren, vill minnas att det är rätt överkomligt att fixa både jobbmässigt och ekonomiskt. Några packningar att byta. Värst var väl nästan att slabba med extra oljebyte och skit för att få systemet rent innan man fyllde på med fin olja igen.

// Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Guest

Re: Topplockstrubbel

#7 Post by Guest »

Det var värmeväxlaren.Så nu har jag en nyrenoverad topp och en ny värmeväxlare å en bil som går som ett skott.Behöver ett kylfläktsrelä men har ingen lust å betala 1700:-
Finns det nåt annat som passar?


Last bumped by Anonymous on 2018-03-08 22:07:27.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users