Helljusfel 944 S2

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
PatrikM
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2013-07-15 21:12:45
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Contact:

Helljusfel 944 S2

#1 Post by PatrikM »

Hej!

Jag har en 944 S2 där helljustutan fungerar, men när man för spaken framåt för att sätta på helljuset permanent slocknar både halvljus och helljuset tänds inte.

Var just i garaget för att felsöka lite. Jag bytte plats på alla 4 relän med nummer 53 varav ett tydligt klickar när man ljustutar. Det blev ingen skillnad efter att ha bytt plats några gånger och satt dem på olika positioner.

Rev också ner instrumenteringen för att kunna se mekanismen i blinkersarmen tydligare. Vad jag kan se verkar allt vara ok.


Har någon varit med om detta tidigare? Vad kan det vara för fel? För mig känns det som felet sitter i spakens mekanism men jag är dålig på elfel


Jag kan också nämna att jag köpte ett kitt på design911 för att byta spindelleden fram utan att byta hela bärarmen. Satte nöjd i nya kulan med plasthöljet som följde med. Och den glappade vidare på besiktningen. Monterade ner allting igen (suck), och testade att byta tillbaka till originalkulan med det nya plasthöljet. Plasthöljet var sprucket när jag tog isär det första gången så det var antagligen grundproblemet. När jag jämförde nya kulan och original såg jag att det skilde mycket(!) i form mellan dem. Och efter montering av den gamla kulan så är glappet helt borta. En plastkopp var det enda som behövde bytas alltså.
Lite onödigt att Porsche bara säljer hela bärarmen för en sådan pyttesak men det är ju redan avhandlat sedan tidigare.


Mvh Patrik

PatrikM
NA-Poster
Posts: 9
Joined: 2013-07-15 21:12:45
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Helljusfel 944 S2

#2 Post by PatrikM »

Felet var spakcentralen. Ny begagnad köpt och installerad.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]