Ny bromsledning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Ny bromsledning

#1 Post by mojo158 »

Hej,

Jag behöver byta två bromsledningar som kommer från ABS-pumpen och går igenom skärmen och upp i motorrummet (till bromscylindern?). Jag har inte bytt någon bromsledning tidigare, vad behöver jag veta?

Förutsättningar:
1. 944 S2.
2. Jag har beställt färdiga ledningar.
3. Ämnar skaffa ringnycklar med öppning i.

Frågor:
1. Misstänker att anslutningarna/nipplarna kommer att sitta mkt hårt, vågar jag värma på anslutningen till pumpen?
2. Ledningarna sitter med minst två hållare på hjulhusväggen. Hur får jag lämpligast bort dessa från väggen? Den ena är redan nu skadad (och den andra kan mkt väl bli). Hållarna sitter på en stjärnformad pigg. Jag har försökt att dra och vicka lite med en polygrip men inte fått bort den. Rädd att skada piggen.
3. Vilken dimension har nipplarna? Enligt råd jag sett någon gång här på forumet tänkte jag göra en plugg genom att löda ihop en bit rör med nippel på.
4. Andra råd? Någon bra sida att läsa på?

/Staffan

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 483
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

#2 Post by JonasD »

Nipplarn brukar vara i mässing tror jag. Det brukar inte vara några problem att få loss. passa på och byt slangarna samtidigt.
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Ny bromsledning

#3 Post by QV_ »

Just ABS vill man inte ha luft i eftersom det renderar lite problem att bli av med (om man inte har rätt grejor)

När det gäller nippeln i ABSen så om de sitter hårt så klipp röret och använd hylsa. De dära öppna ringnycklarna brukar vara fasade och alltså inte ha sexkanten hela vägen ut till sidan på nyckeln = inget bra.

Jag har under många år använt mina hårdlödda bromsrörsstumpar på 3-4 cm som stopp. ABSen på min Golf hade många olika gängor men alltid samma bromsrörsdimention. Så om man klipper röret och tar bort nippeln och sätter tillbaka den med "stoppet" så får man tid att fixa det nya röret.

Så du behöver någon eller några liter bromsvätska.
Någon som bevakar nivån i bormsvätskebehållaren ifall du inte har "stopp"

Just Golf så sitter ABS taskigt till och är i aluminium...(vilket dom fflets är) detta tillsammans med många ledningar och konstig armvinken så känndes det som ett läge för korssgäng. Detta eftersom vinkeln på allt inte alltid var rätt och man kunde bara handdra något varv innan det "nöp"

Stoppen är alltså ett konat kopparrör som kapas efter några cm och hårdlödes i den kapade änden. Stoppas i lämplig nippel och dras åt som vanligt. = tätt i många dagar

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Ny bromsledning

#4 Post by mojo158 »

Hej QV,

Tack för svaret, det gjorde mig orolig, men bättre orolig innan än ångerfull efteråt. Det där med luft i systemet låter inte bra. Det är nog ditt hårdlödda bromsrör jag har i åtanke, men vilken dimension på bromsrör ska jag införskaffa?

Hur ska jag göra för hålla luften borta från systemet? På ditt svar låter det som att så länge bromsvätskan rinner ur ABS-pumpen så kommer ingen luft in och därför är det viktigt att ha mkt vätska att fylla på med. Jag vet inte vilken väg bromsvätskan går, fylls ABS-pumpen på via annat rör än det som tas bort? Annars låter det inte som att det skulle hjälpa att fylla på i bromsvätskebehållaren. Är det viktigt att plugga i båda ändar, dels mot ABS-pumpen och dels i den ända som jag tror leder till behållaren/huvudbromscylindern. Behöver jag hålla bromsen nedtryckt? (I likhet med när bromsarna luftas?)

Hade tvärt emot ditt råd tänkt införskaffa en öppen ringnyckel. Storlek? Jag är inte helt förtjust i tanken på att klippa röret innan jag vet att jag får bort den gamla nippeln.

Så några frågor kvarstår:
1. Dimension på bromsrör att hårdlöda?
2. Storlek på öppen ringnyckel?
3. Kan jag värma på nippeln på pumpne, hjälper det?
4. Hur ska jag hålla luften borta från ABS-pumpen tills dess att jag fått dit det lödda röret? Bara låta det rinna och fylla på bromsvätska i bromsvätskebehållaren?

/STaffan

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Ny bromsledning

#5 Post by mojo158 »

Hej,

Är det så att punkt 1 ovan är överflödig, alla bromsledningar har samma dimension?

/Staffan

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Ny bromsledning

#6 Post by QV_ »

Håller på att byta växellåda i en av vinterslädarna (Seat Ibiza) så man har inte så mycket tid över..

Ja det är samma dimention på alla bromsrör. Det är nipplarnas gängor som skiljer (på VAG då)
Så länge somdu byter bromsrör som går ut ifrån ABS till hjulen så kommer ingen luft in så länge det finns bromsvätska i behållaren. Så Ja man tar bort röret, det rinner vätska. Är nippeln "standard" så pluggar man nu. Kollar att röret man köpt stämmer, klipper av röret och återanvänder den ev specialnipeln tillsammans med pluggen

Rören till ABS enheten får man plugga huvudbromscylindern först så man inte får in luft i den (huvudromscylindenr alltså). Byta rör. Låta bromsvätskan "lufta" nere vid ABS enheten.

Kan bli lite slabbigt men lufta ABS utan rätt grejor går men är inte kul.

Men köp några öppna ringnycklar, dom fungerar ju "ibland" allt beroende på hur mycket nippeln sticker ut.

Värma kan säker hjälpa men jag brukar känna på nippeln först. Man vill inte värma i onödan.

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: Ny bromsledning

#7 Post by mojo158 »

Hej QV,

Tack så hemskt mycket för råden. De är guld värda. Jag förbereder mig inför nästa vecka så tiden är inget problem för mig i detta fall.

En sista fråga. Bör jag trycka ner bromsen i något skede?

/Staffan

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Ny bromsledning

#8 Post by QV_ »

Normalt så blockerar man flödet av bromsvätska med hjälp av bromspedalen. När man trycker ner den så blockerar man flödet från behållaren ovan.

Nu har jag ingen bra "pedaltryckare" och vätskan skall ju ändock bytas samt att jag (nästan) aldrig har hjälp i garaget så därför jobbar jag med "stopp". Stopp har även den fördelen att bilen blir "körbar".

Så nej jag trycker inte ner pedalen.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users