Vandrande värme i kupén och targafråga

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
TomasJ
S-Poster
Posts: 166
Joined: 2008-02-11 20:25:50
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1991
Location: Uppsala/Rimbo
Contact:

Vandrande värme i kupén och targafråga

#1 Post by TomasJ »

Hej!

Jag har problem med AC:n som vandrar mellan varmt och kallt, om jag har reglaget på lägsta läget så kyler ac:n men så fort jag reglerar upp något snäpp så kan den få för sig att börja spruta varmluft.


det kan också vara så att om man kör lugnt med bilen så kyler den som den skall, men om man gör en omkörning och gasar lite extra så börjar den spruta varmluft, för att sedan gå ner i temp igen när man slår av på gasen.

Någon som har en idé varför?

Sen funderar jag på funktionen på targaluckan, jag har nu lyckats att få den i det läget att jag kan ta bort targaluckan, men jag får inte tillbaka den i "normalläge" igen, dvs. att man bara öppnar och stänger luckan när man trycker på knappen, är det någon som vet hur man gör?

Bilen i fråga är en 944 S2 - 91, silvermetallic, snabb, med en reva i förarstolens skinn... :|

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Vandrande värme i kupén och targafråga

#2 Post by Maxx »

TomasJ wrote:Sen funderar jag på funktionen på targaluckan, jag har nu lyckats att få den i det läget att jag kan ta bort targaluckan, men jag får inte tillbaka den i "normalläge" igen, dvs. att man bara öppnar och stänger luckan när man trycker på knappen, är det någon som vet hur man gör?
Hur fick du den "i det läget att jag kan ta bort targaluckan"? Misstänker, på grund av hur du frågar, att du kanske inte riktigt gjort som man borde?

För att ta bort/sätta tillbaka takluckan så vrider du tändningen till steg 2 (tror jag), med motorn är avstängd. Använd knappen för sänka/höja takluckan på mittkonsolen för att dra tillbaka/skjuta in armarna till takluckan.

Dvs, att sätta tillbaka luckan gör man som när man tar bort den, bara i omvänd ordning.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

TomasJ
S-Poster
Posts: 166
Joined: 2008-02-11 20:25:50
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1991
Location: Uppsala/Rimbo
Contact:

Re: Vandrande värme i kupén och targafråga

#3 Post by TomasJ »

Jag tror att jag har gjort rätt när jag fick den i "ta bort" läge.
Jag har bara använt knappen, inget annat våld på något vis.

Nu är det som så att: om jag i läge två trycker på knappen för att stänga takluckan så åker "armarna" in helt och lyckan går att lufta upp manuellt och det går att plocka bort luckan.
Trycker jag för att öppna lyckan då kör den ut armarna och puttar upp luckan så det blir en liten springa.

Om jag startar motorn och kör ner luckan så åker armarna in helt också... Ska inta armarna ta tag i luckan och "dra" ner den och hålla fast den?

Nu får jag stänga luckan "halvt" så att armarna ligger i spåren och håller fast luckan.

Tror inte att det var så innan jag fick den i "öppna läge", då drog den igen luckan och höll den kvar?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users