Page 1 of 1

"Tjuvkoppla" kallstartsventil

Posted: 2017-04-23 15:12:25
by rydan
Hej.

Problem med gaslås, och jag tänkte köra fulknepet och koppla kallstartsventilen till en knapp i kupén. =)

Såvitt jag förstått:
1: klipp rödvit (eller kanske brunvit) kabel till kallstartsventilen.
2: skarva ihop kabeln igen, med en extra kabel in till kupén.
3: sätt i en knapp på kabeln
4: dra vidare från knappen till jord

(D v s, när knappen trycks in och blir ledande, dras rödvit ledare till jord, och då öppnar kallstartsventilen)

Korrekt?

Re: "Tjuvkoppla" kallstartsventil

Posted: 2017-04-23 15:15:54
by Cédric
Har du kollat tryckackumulatorn? Bättre att lösa problemet än fulfixa.

Re: "Tjuvkoppla" kallstartsventil

Posted: 2017-04-23 16:03:20
by rydan
Bilen är redan ett under av fulfixar och märklig eldragning tyvärr. Rödvit på kallstartsventilen är redan klippt och har en kabel lite fult inskarvad som bara tar slut i motorrummet, därav frågeställningen...

Ambitionen på lång sikt är att börja få bilen i gradvis bättre skick, men just nu är prio att få den användbar. =)

Re: "Tjuvkoppla" kallstartsventil

Posted: 2017-05-01 13:14:38
by rydan
Har mätt lite, och tycker ovanstående beskrivning verkar lite suspekt.

Ingen som vet??

Re: "Tjuvkoppla" kallstartsventil

Posted: 2017-05-01 20:27:26
by kallemed2l
Du har rätt. Röd/vit från kallstartsventilen skall jordas för "tjuvkoppling". Jag tycker det är smidigt att använda skarvklämma (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000018398/" onclick="window.open(this.href);return false;), så behöver man inte klippa i något ordinarie kablage.

Re: "Tjuvkoppla" kallstartsventil

Posted: 2017-05-01 23:23:29
by rydan
Tack, då är det säkert det som varit gjort tidigare. Kabeln är redan klippt, eller minst skalad på mitten, svårt att se under eltejp+lödtenn. Ska försäka löda av och se hur det ser ut, får jag skarva på nytt å se om det lirar...