Vattentemp / vattennivå

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Berca
NA-Poster
Posts: 28
Joined: 2013-02-01 17:04:47
Bilmodell: Porsche 944 *Såld*
Årsmodell: 1984
Contact:

Vattentemp / vattennivå

#1 Post by Berca »

Har börjat ta några turer med min nyinköpta 944 -84 och noterar att den går högt på tempmätaren. Ibland nästan in på "rött" men den kokar inte. Tempen sjunker vid körning på landsväg där kylningen ökar, ca ner mot sista normala strecket. När jag kontrollerar kylvattennivån så är det ett stort övertryck och vatten forsar ur expansionskärlet. När motorn är kall är nivån under minimum och vid arbetstemp över...

Någon som har nån tanke om detta låter normalt?
/ Berca

___________________
Porsche 944 -84

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 467
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Vattentemp / vattennivå

#2 Post by henca »

Spontant tycker jag att det låter som om kylfläkten inte går som den skall. När motorn kyls av fartvind men inte när du kör sakta borde kylfläkten rycka in och se till att det forsar luft genom kylaren.

m v h Henrik

Berca
NA-Poster
Posts: 28
Joined: 2013-02-01 17:04:47
Bilmodell: Porsche 944 *Såld*
Årsmodell: 1984
Contact:

Re: Vattentemp / vattennivå

#3 Post by Berca »

Ok, tack!

Vad kan man felsöka? Relä, givare eller är det hela fläktpaketet som spökar?
/ Berca

___________________
Porsche 944 -84

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Vattentemp / vattennivå

#4 Post by gtBen »

Det är inte så att kamrem och vattenpump är bytt på den, och att det vid det tillfället användes en felaktig modell av vattenpump där det saknas ett genomströmningshål? jag vet att det har hänt några stycken.
På forumet nånstans finns det jämförande bilder på vattenpumparna, med och utan genomströmningshål.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Berca
NA-Poster
Posts: 28
Joined: 2013-02-01 17:04:47
Bilmodell: Porsche 944 *Såld*
Årsmodell: 1984
Contact:

Re: Vattentemp / vattennivå

#5 Post by Berca »

Kamrem byttes förra veckan men inte vattenpumpen då den bedömdes som ok. Elfläkten går bara när motorn är avstängd och tändningen på... misstänker att det är orsaken.
/ Berca

___________________
Porsche 944 -84

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Vattentemp / vattennivå

#6 Post by 944_Driver »

Låter som att du är felet på spåret. Mitt minne säger att det finns ett relä som ska koppla förbi ett motstånd som reducerar fläkthastigheten. Detta görs när tändningen slås till för att man ska få max fläkt då. Troligen är det något fel där. Kolla elschema så tror jag du fattar.

// Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

gus_e_gus
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2007-04-17 19:30:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vattentemp / vattennivå

#7 Post by gus_e_gus »

944_Driver wrote:Låter som att du är felet på spåret. Mitt minne säger att det finns ett relä som ska koppla förbi ett motstånd som reducerar fläkthastigheten. Detta görs när tändningen slås till för att man ska få max fläkt då. Troligen är det något fel där. Kolla elschema så tror jag du fattar.

// Magnus
Nu fattar jag varför det fanns stora klumpeduns-motstånd för kylarfläkten, den förklaringen förklarar allt. Tack!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]