Page 1 of 2
924, CO skruven, hur mycket?
Posted: 2005-04-19 06:22:27
by Diver
Hej,
Besiktigade bilen häromdagen. Innan dess så hade jag backat CO LITE trodde jag för att inte få ett för högt värde där. Det visade sig att jag låg på 0.1, vilket var bra då. SÅ undrade jag om jag fick höja den till 5. NIX, det har vi inte tid med längre. Sånt kunde man göra förr tyckte han. Snopen fick jag åka hem. Väl hemma så har jag nu skruvat (In tror jag) skruven 90 grader. Är det någon som har en liten uppfattning om vad detta har gjort? Ligger jag nu på 1.0 eller 7.0 eller 20.0 ?
Så jag är inte ute efter något exakt utan mer om jag BÖR ha hamnat inom rimliga värden eller........!
Tacksam för svar!
MVH
Posted: 2005-04-19 07:37:20
by Utzon.se
Jag tror att du ligger mellan 1- och 7
Du kan ju komma förbi "Speed shopen" och mäta nån kväll.
Posted: 2005-04-19 08:52:50
by Diver
Vet du någon kväll du är där redan nu?
(Du menar i Majorna va? Får ringa när jag närmar mig. Är inte säker på vad det låg!)

Posted: 2005-04-19 09:02:07
by patand
CO skruven är blandningsskruven va? Misstänker att Goran dragit ner den inför ombesiktningen av min bil förra sommaren, Lambda mätaren i bilen ger knappt utslag nämligen, ligger på Lean hela tiden i princip, trodde det var fel på mätaren/sonden tills jag råkade få syn på att den rör sig ibland.
Vad jag hört så ska de INTE vara bra att köra med för snål blandning på våra bilar. Risk för att skada kolvarna?
Eller är jag ute och cyklar nu?
Posted: 2005-04-19 09:34:06
by Diver
patand wrote:CO skruven är blandningsskruven va? Misstänker att Goran dragit ner den inför ombesiktningen av min bil förra sommaren, Lambda mätaren i bilen ger knappt utslag nämligen, ligger på Lean hela tiden i princip, trodde det var fel på mätaren/sonden tills jag råkade få syn på att den rör sig ibland.
Vad jag hört så ska de INTE vara bra att köra med för snål blandning på våra bilar. Risk för att skada kolvarna?
Eller är jag ute och cyklar nu?
Precis! Jag som har ökat laddtrycket oxå, är lite orolig. Hoppas jag hinner förbi Utzon innan Söndag. Annars får man väl vrida lite till, för säkerhets skull.
Men när den stod i 0.1, så gick bilen dåligt, så så dåligt kan man nog inte ha den ställt av misstag. Bilen gick dåligt som bara den på tomgång!
Har du Haynes manualen? Däristår hur man ändrar den och åt vilket håll. men det är klart. Utan en riktig mätare så är det ju svårt!

Posted: 2005-04-19 09:43:29
by patand
Diver wrote:Precis! Jag som har ökat laddtrycket oxå, är lite orolig. Hoppas jag hinner förbi Utzon innan Söndag. Annars får man väl vrida lite till, för säkerhets skull.
Men när den stod i 0.1, så gick bilen dåligt, så så dåligt kan man nog inte ha den ställt av misstag. Bilen gick dåligt som bara den på tomgång!
Har du Haynes manualen? Däristår hur man ändrar den och åt vilket håll. men det är klart. Utan en riktig mätare så är det ju svårt!

Jag kör iaf som tur är med standard laddtryck och bilen går riktigt bra tycker jag. Ska kolla Haynes ikväll så vet jag var man skruvar i morgon. Ska nämligen besikta i morgon och råkar man stöta på rätt besiktningskille så kanske man (mot förmodan) kan få skruva upp CO lite medan de mäter. Kan ju inte skada att fråga iaf.
Posted: 2005-04-19 10:08:12
by Diver
Helt rätt. Förra året var det inga problem att göra detta på bilprovningen, men iår hade jag missflyt!
Du kanske är hel säker på motorer och sådant, men om inte, så kan jag ju tipsa dig om att den skruven man SER på luftmängdsmätaren INTE är själva CO skruven.

. Utan den skyddar bara den verkliga skruven. (Gissa om jag skruvade på den översta tills jag var blå

).
Du behöver en LÅÅÅNG insex. (Exakt storlek vet jag inte, men runt 3.5 - 4mm)
MVH
Posted: 2005-04-19 10:35:17
by patand
Diver wrote:Du kanske är hel säker på motorer och sådant, men om inte, så kan jag ju tipsa dig om att den skruven man SER på luftmängdsmätaren INTE är själva CO skruven.

. Utan den skyddar bara den verkliga skruven. (Gissa om jag skruvade på den översta tills jag var blå

).
Du behöver en LÅÅÅNG insex. (Exakt storlek vet jag inte, men runt 3.5 - 4mm)
Tack för tipset!

Funkar det med insex i form av bits och förlängare, eller är hålet för litet för att få in förlängare/bitshållare modell mindre (1/4")?
Posted: 2005-04-19 10:55:40
by Diver
Nix, inga bits! Hålet är ca 5mm stort och jag gissar att "skruven" sitter ~4-5 cm ner. Så antingen en lång T-nyckel eller en lång L-nyckel! Mao, inga standard insex fungerar. (Nja, nu vet ju inte jag vad det är för modifieringar som är gjorda hos dig, men på en std 931, så krävs detta för att slippa börja ta loss runtomkring sittande saker. Som du inte har tid/lust med på besiktningen!)
Lycka till!
MVH
Posted: 2005-04-19 10:57:11
by Pär Hylander
Det är alldeles för litet för bits.
Det går med en normallång insexnyckel men det blir trångt för fingrarna då.
Posted: 2005-04-19 18:25:15
by Amoz
I motorrummet på min bil sitter det en sån insexnyckel,
så man kan justera när man känner för det

Posted: 2005-04-19 19:29:40
by AntX
Left for Lean, Right for Rich brukar det vara när man skruvar COpå K-jet.
Köpte en torx skruvmejsel på OK för att kunna justera smidigt på min gamla 924:a, passade perfekt i insex hålet

Posted: 2005-04-20 08:22:36
by patand
Som jag skrivit i ett par andra trådar så besiktade jag idag min räser.
CO låg på 3,0 så den går nog inte snålt iaf. Antar det är min lambda mätare i bilen som strular, dålig kontakt eller något annat. Skönt iaf att veta att den inte går snålt så att man riskera brända kolvar.

Posted: 2005-04-20 11:29:49
by Diver
Patrik!
Funderar lite på att köpa en lambda mätare kanske, men hur ser det ut hos dig egentligen?
Har du en lambda mätare orginal hos dig?
I Haynes står det att man skall ha det, men jag antar att -79 inte har det, för jag har inte det!
Posted: 2005-04-20 11:40:19
by patand
Diver wrote:Patrik!
Funderar lite på att köpa en lambda mätare kanske, men hur ser det ut hos dig egentligen?
Har du en lambda mätare orginal hos dig?
I Haynes står det att man skall ha det, men jag antar att -79 inte har det, för jag har inte det!
Tror inte någon modell har en lambda mätare original för avläsning i kupén.
Det som står i Haynes gällande lambdamätare har jag fått lära mig att det gäller amerikanska modeller med en annan typ av motorstyrning som känner av avgasvärdena (då de troligen även har katalysator). Inte heller på dessa har jag fått uppfattningen att det sitter en mätare som visar värdet i kupén utan att det bara används för motorstyrningen.