Page 1 of 2
Gaz Gold användare
Posted: 2017-04-02 20:06:13
by Peedster
Hej,
Hämtade hem en S2 cab förra veckan och ska montera dit en uppsättning gaz gold.
På framfjädrar står det P8 500 vilket tolkar som 8" långa och 500lbs fjäderkonstant.
På bakfjädrar står det P7 250.
Torsionsstavarna kommer sitta kvar då den kommer användas flitigt på gata och tänkte ställa upp i slalomcupen tills turbon är redo.
Hur kommer detta bli med torsionsstavarna kvar och 250nm fjädrar?
Kommer man åka på en reindexering eller klarar man sig?
Inga hjälpfjädrar monterade.
Ni som kör Gaz vad kör ni för fjädrar om ni behåller stavarna?
Har inga ställbara topplager och undrar om det går att montera med standard topplagren annars?
Vad gör ni med bakre nedre bulten? Ett måste att byta upp till racers edge bulten?
Tacksam för svar slalompremiären på Lunda 29/4 närmar sig
Mvh Peter
Re: Gaz Gold användare
Posted: 2017-04-02 20:31:00
by Ragnar Joensen
Jag undrar hur GAZ gör, när de tar fram fjädrar bak till bilar, som har kvar stavarna. Om de inte känner dimensionerna på stavarna, hur kan de ta fram rätt fjädrar?
Det blir ganska säker reindexering.
Topplagringarna fram skall vara OK, om de inte är slitna.
Nedre bulten bör inte vara något problem, så länge du har stavarna kvar. Jag har kört utan stavar och hårdare fjädrar utan bekymmer.
Re: Gaz Gold användare
Posted: 2017-04-02 20:52:05
by Peedster
Ja det är ju ganska konstigt..
Blir fjädringen kännbart hårdare med tex Gaz egna topplagringar?
Kanske ändå lika bra att införskaffa deras lagring så man kan justera cambern vid slalom/bana.
Då är det bara att börja kolla Clarks för indexeringen då...

Re: Gaz Gold användare
Posted: 2017-04-02 21:15:52
by claes
Mina framfjädrar från GAZ är märkta 65mm x 8" x 600lbs , hittade ej märkning på bakfjädrar. Jag kör också utan stavar men jag tror inte att man behöver vara orolig beträffande nedre bulten. Ska man oroa sig så tror jag att man skall göra det kring den övre infästningen i karossen...
Mvh /Claes
Re: Gaz Gold användare
Posted: 2017-04-05 19:42:41
by Erol
Körde första året med stavar och hjälpfjäder på mina GAZ. Detta är inget jag rekommenderar, det blev helknas i fjädringen.
Du kommer behöva indexera om stavarna om du monterar med hjälpfjäder.
Re: Gaz Gold användare
Posted: 2017-04-05 21:33:24
by gegge
Låter understyrt. Trailbraking är svårt i slalom. Testa utan framkrängare?
350lbs fram och 250lbs bak med 23,5mm stavar (126lbs) har jag på min 924S. 25,5mm stavarna är på ca 140Nm, så skillnaden är blygsam här.
Viktigt att både stavar och coilisar arbetar tillsammans så att man inte får digitalt progressiva fjädrar, eller ännu värre och blir extremt progressiva - de arbetar mot varandra där staven vill fjädra in och coilen fjädra ut.
Utzon mätte upp 0,588 i utväxling bak och 0,857 i utväxling fram på en 924. Fram på en sen 944 borde utväxlingen vara något lägre.
Re: Gaz Gold användare
Posted: 2017-04-06 06:14:37
by peterstl
Jag har precis beställt GAZ gold PRO dämpare bak med 325lb fjädrar.
Vid beställning fick jag frågan om vilka stavar(126lb) jag har på bilen samt vilka fjäderkonstanter jag har fram(400lb).
Hur får man dom att jobba tillsammans(borde inte vara så svår då jag har för mig att turbo cup bilarna var utrustade med denna setup)?
En tanke jag har är att:
1: Först göra en "corner weight" på bilen(med chafför,1/3 tank osv) utan fjädrarna på Gaz dämparna.
2: När detta är klart på alla fyra hjul så är tanken att göra om proceduren(med chafför,1/3 tank osv) bak utan att röra stavarna men att förspänna fjädern tills "ride highten" ändras(höjs med ca 1-2mm).
3: När detta skett sänker jag fjädrarna till korrekt "ride hight" infinner sig igen.
4: Ställa hjulvinklar på samtliga hörn.
5: Rejsa
Tanken med denna procedur är att få "samma arbetsområde" på staven och fjädern.
Tänker jag rätt eller är jag ute cyklar?

Re: Gaz Gold användare
Posted: 2017-04-06 06:54:27
by Karl Birgander
Tror du tänker rätt Peter, men det är rätt komplext arbetssätt. Om nu Turbocup hade detta så lade de nog en och annan minut på att få till det rätt.
Du bör ju se till att indexera stavarna så att du har så mycket justermån åt båda håll på excenterskruven på svärdet.
Jag skippade stavar helt när jag gick på coilover. Känns som den klart smidigast lösningen. Du får ju mycket merjobb om du vill byta fjädrar också med stavarna kvar.
Re: Gaz Gold användare
Posted: 2017-04-06 08:47:04
by peterstl
Gott, då får jag nog köra på detta upplägg.
Till saken hör att jag försökte beställa dämpare/fjädrar för att köra utan stavarna. Men GAZ erfarenheter från bla BRSCC(924) är att stålarmarna inte är säkra nog för att köra utan stavar.
Så deras rekomendation var att köra med stavar(Ur ett rent säkerhets perspectiv enl teknikern på GAZ).
Jag har för lite erfarenhet för att säga emot han
Hur ser ni på denna fråga(Coilover bak utan stavar på bilar med stålarmar)?
Re: Gaz Gold användare
Posted: 2017-04-06 08:49:23
by Karl Birgander
Kolla i Eddie varvstopps tråd = förstärk fästet i armen med svets + plåt.
Du är inte först i världen med att montera coilover på en tidig 944/924, inte så att alla bilar gör sönder...
Re: Gaz Gold användare
Posted: 2017-04-06 10:32:12
by gegge
Bara så att vi pratar om samma sak: stavar, huvudfjäder och hjälpfjäder. Hjälpfjädrarna är den tunna platta rackarn som säkrar att det inte lossnar och slamrar när man hoppar med bilen
I fallet ovan får du just den där av och på progressiviteten vid utfjädring som kan bli "spännande" med hårda dämpare. Dvs runt 400lbs vid infjädring men bara hälften vid utfjädring. Så huvudfjäder måste följa med i hela det realistiska utfjädringsområdet.
Tänkte istället att man kunde göra så här:
- indexera staven så att den ligger obelastad mot alubiten på nedersta skruven. Den är förspänd original.(det innebär att bilen blir väldigt låg när det står på backen).
- spänn sedan upp huvudfjädern till rätt höjd. Vilket förutsätter rätt längd på fjäder osv.
- gör corner weight på huvudfjädern.
Re: Gaz Gold användare
Posted: 2017-04-06 14:21:14
by peterstl
Helt rätt Gegge, jag ändrade från hjälpfjädrar till fjäder i ovan diskussion .
Hittade denna statement från GAZ på webben:
Features of this Gaz Coilover Kit
This kit offers height adjustment at the front. The rear ride height is altered by re-indexing the OE torsion bar. The kit is supplied as coilover front and telescopic rear dampers (as in OE fitment).
Re: Gaz Gold användare
Posted: 2017-04-07 11:56:34
by Nilsson
Angående att använda original fjäderbenslager fram, när jag först använde dem så blev maximal utfjädring fram så kort att det blev icke optimalt beteende vid ojämnt underlag. Deras ställbara fjäderbenslager flyttar ner dämparen en bit och jag upplever att det funkar mycket bättre, förmodligen arbetar dämparna i ett bättre intervall och hjulet har bättre/mer kontakt med underlaget.
Re: Gaz Gold användare
Posted: 2017-05-02 21:45:44
by Peedster
Då har jag bråkat färdigt med höger fram...
Jäklar vad korta Gaz är! Fick ju bråka och lyfta/bända som bara den för att nå upp. Var rädd att fälgen inte skulle få plats först men ligger ok. Ska sänka ca 10mm till,
Ser nu att jag har nån grad positiv camber och ska knacka in den så de har någon grad in istället.
Vad skulle ni säga är en bra setup fram och bak för en kombo av gata och slalom?
Kör orginal topplager för stunden men blir Gaz variant inom kort.
Men behöver feedback på installationen mellan Org lager och Gaz fjädertallrik. Tallriken är så flack så den ligger inte an mot själva lagret i orglagret utan nu vilar tallriken mot nedre del av gummilagret vilket hämmar sidorörelser.
F-n!! Försöker bifoga bild från iPhone men bild blir för stor hela tiden!!! Hur kan det inte vara anpassat för detta!?!?
I bak tänkte jag spänna fjäderhöjden så den precis börjar lyfta torsionshöjden så de börjar jobba tillsammans direkt vid minsta nerfjädring. Känns det rimligt? Höjdmässigt ligger den redan ok i bak och ev justerar jag ner den med svärdvarianten om detta inte redan är gjort.
Slalom på lördag!!

Re: Gaz Gold användare
Posted: 2017-05-03 22:21:39
by Peedster
Kvällens insats slutade med att vänster framdämpare sitter på plats och vänster bak åkte på, provkördes med, skrapade emot en mutter, rev bort och satte tillbaka orginaldämparen...
Visst har ni andra också hylsor som ska sitta på vardera sida om ledlagret uppe och nere? En av dessa är borta så kunde inte montera höger bak

Men hjälpfjäder skrapar i en mutter vid den övre infästningen, har någon annan råkat ut gör detta?
Skulle vara jättetacksam för bilder ifrån någon av er andra eller beskrivningar hur ni har löst detta?
Ger upp inför helgen nu iaf och kör som den är nu med coilovers i fram och nya Federal RSR däck så cabben lär ju prestera bättre än med slut dämpare och de torra gamla däcken dom satt på innan!
Mvh Peter