Krängningshämmare och bussningar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Krängningshämmare och bussningar

#1 Post by Peedster »

Hallå,

Jag kommer att pull the trigger på 968 M030 krängare och har förstått att den främre 30mm inte finns längre utan H&R tillverkar en solid 28,5mm åt Porsche nuförtiden.
Detta har ju ingen större akademisk betydelse egentligen men jag hade gärna haft en 30mm hollow men det är ju bara att gilla läget. Någon på rennlist hade räknat snabbt på fjäderkonstant mellan 30mm och den nya och kom fram till att den solida 28,5 är snäppet styvare än 30mm. Ej bekräftat dock.

Porsche själva (K3) sa inget om detta när jag pratade med de.

Men som sagt det är väl bara att köra på.

De lär ju i samband med detta även tagit fram nya bussningar som ska matcha dessa krängare.

Jag står även i valet och kvalet att uppgradera bussningar till typ Powerflex eller liknande. Bilen kommer gå på gata 90% av tiden men vill också kunna prestera bra slalom-åk och ha kul på bana när tid finnes.

Jag har redan 968 castorblock samt Utzons röda bussningar till svärden. Det bakre/övre fästet från torsionsfästet är också solidt i stål. Bilen bestyckas även med H&R Clubsport i samband med detta.

Så vad säger ni om Powerflex på gatbil kontra nya gummibussningar? Antar att det är deras lila serie som är lämpligare för gata då?

Tacksam för inputs!
/P
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 976
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: Krängningshämmare och bussningar

#2 Post by Björn Nilsson »

Jag kör PowerFlex Black, den serien är hårdare än den lila. Om det är bra har jag ingen aning om för det är fortfarande tomt i motorrummet.... :mrgreen:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Krängningshämmare och bussningar

#3 Post by Peedster »

Björn Nilsson wrote:Jag kör PowerFlex Black, den serien är hårdare än den lila. Om det är bra har jag ingen aning om för det är fortfarande tomt i motorrummet.... :mrgreen:

/Björn
Fred Flinta behövde ingen motor...

Ut och trampa. !!!! :lol: :#944burn:
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

Re: Krängningshämmare och bussningar

#4 Post by SeaGull »

Lindsey Racing säljer 30mm främre krängningshämmare, lika M030.

User avatar
Markus W
NA-Poster
Posts: 28
Joined: 2013-11-16 19:31:52
Telefon: 0708201341
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm Midsommarkransen
Contact:

Re: Krängningshämmare och bussningar

#5 Post by Markus W »

Halloj, väcker liv i denna igen.
Tänker tag i att byta original krängningshämmare fram/bak till något mer sportigt på min 944 Turbo -86. Har läst någonstans att 968CS prylar är rätt väg att gå. Vad säger ni om det? Används för söndagsutflykter och banträffar. Kör på R-däck och det kränger förskräckligt på bana. Nya Bilstein.

Någon som har gjort detta tidigare?

Skulle behöva en inköpslista med artikelnummer osv :-)

Vart ska jag handla delarna? kikade på Rosepassion

Några andra bussningar etc som jag bör byta för att få lite rappare känsla?

Tackar
Markus

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users