Jag har precis köpt mig en 944. Gav ingen gnista när jag köpte den men det var en svänghjuls givare som var trasig. Nu efter givar bytet så startar bilen lätt men dör efter 5 sekunder. Soppa pumpen går som den ska. Händer inget med varvet när jag trycker på gasen då jag startar bilen och den går dom där 5 sekunderna. Någon som har några bra idéer? Nu har jag fått låna en bosch motronic bok så ska börja felsöka i helgen. Jag fick även med Workshop manualen till 944
Den går perfekt på alla cylindrar. Soppa pumpen går. Soppafiltret är ny bytt. Varvräknaren visar rätt. Men dör efter cirka 5 sekunder. Jag ska leta efter luftläckor och mäta upp alla givare och kolla med ocilloscopet så alla svänghjuls givarna ger ifrånsig rätt pulser
DME-reläet sköter soppapump och tändningen.
Får signal från svänghjulsgivarna och talar om att motorn snurrar.
Sök här på forumet så hittar du en miljard trådar i ämnet...
Det är en klassisk felkälla med några olika symptom (bil som dör är ett av dom) som är snabb att felsöka och utesluta. Det är oftast enkla fel på våra bilar...
När man hör ljudet av hovar bör man i första hand tänka på hästar. Inte zebror.
Var och testade med att köra bilen på startgas och då går den. Lyfte upp spridarbryggan och den sprutar ur alla spridare. Kollade gnistan, den tänder tills motorn stannar helt. Då måste det vara någon signal till boxen som saknas, den känner aldrig av att motorn startar. Får mäta igenom alla givare via kabelhärvan vid boxen. Dubbelkollade pumpen och den stängs av efter att motorn stannat helt.
Hade samma problem. Det var luftmassemätaren som strulade. demontera och gör rent.
Har bilen stått länge? Tydligen ett ganska vanligt bekymmer att LMM "geggar" igen när bilen står. Man kan prova genom att koppla ur LMM och starta, var beredd på att stänga av då motorn kan rusa. Om den går jämt utan LMM så har du hittat problemet!
Lycka till!
Det var inte speedsensor givaren. Kopplar jag ur den så går inte bilen att starta. Jag hade en tanke på att byta alla elektrolyter i databoxen. Men jag kanske ska börja med luftmängdsmätaren.