Ingen gnista

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Jonas Nilsson
NA-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Ingen gnista

#1 Post by Jonas Nilsson »

Hejsan! jag har ett problem med min 944S-87. Felet är att det inte finns någon gnista. Felet uppkom efter att den stått med tändningen på en i ca 10min då jag bytte en lampa i vä strålkastare, efter detta startade inte bilen. jag har felsökt ganska mycket och kommit fram till att felet troligtvis är styrenheten eller tändmodulen. Tändspolen är hel och vinkelgivaren verkar hel. det finns spänning vid tändspolen och tändmodulen och det är inget kabelbrott. Det finns ingen "brytar signal" vid tändspolen och jag kan heller inte mäta någon signal från styrenhet till tändmodulen dock vet jag inte hur denna signal ser ut eller hur man mäter den. Jag behöver hjälp med detta så om någon har några tankar tips kunskaper i ämnet så är jag tacksam. En sak till som jag inte förstått mig på riktigt är att det vaerkar sitta en hallgivare innanför fördelaren vad har denna för uppgift på 944an jag trodde vinkelgivaren skötte denna signal.

snubbel
NA-Poster

#2 Post by snubbel »

Jag hade samma problem med min bilen gick runt men starta inte trodde med att det inte fanns någon gnista så att den inte tände så att säga. Menjag lämna in bilen och det visade sig att en kontakt i tändningslåset att oxiderat så den gav ingen ström fram till bensinpumpen elle något sådant. Kan kanske hjälpa lite. Lycka till :wink:

red44
Turbo-Poster

#3 Post by red44 »

prova ricka lite på kontakterna ner till givarna vid svänghjulet dem sitter mellan ventilkåpan o torpeden

Jonas Nilsson
NA-Poster

givarna

#4 Post by Jonas Nilsson »

Ursäkta men finns det två givare vid svänghjulet? trodde det bara var en och den har jag testat och kommit fram till att den är hel men om det finns en till som jag har missat så kan ju det vara den då vad har denna för uppgift? Är det någon som vet var jag kan komma över ett kopplingsschema?

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

#5 Post by 944_Driver »

Jag vet inte hur det är på 944S men på vanliga 944:an finns det två givare. En för varvtalet som räknar tänder på startkransen och en som ger en puls per varv som referens för tändningen mm.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Jonas Nilsson
NA-Poster

#6 Post by Jonas Nilsson »

okej tackar för tipset får titta på detta imorgon.

hairy
S-Poster

#7 Post by hairy »

varför inte det trationella dme relä , när mitt gick sönder hade inte jag någon gnista

Post Reply