Page 1 of 1

Resonemang kring hjulvinklar.

Posted: 2016-08-23 14:28:35
by Janne J
Jag är lite intresserad av att höra era åsikter om hjulvinklar.

Min frågeställning:

Vad är rimligt att åka med i camber?

Tanken är så här, poängen med camber är att säkerställa maximal anläggningsyta av däcket mot asfalten när vi svänger. Mjukt fjädrad bil borde kräva mer camber då den kränger mer, hård fjädring mindre camber.
Tittar man på nyare GT3/GT4 mm så är det i mina ögon väldigt lite camber.
Sedan borde också profilhöjden på däcken spela roll, och naturligtvis R-däck eller inte.

Vad kan vara en bra startpunkt på en 944/968 med 18" hjul och tämligen hård fjädring och styva k-hämmare?

Re: Resonemang kring hjulvinklar.

Posted: 2016-08-23 19:05:37
by Karl Birgander
Startpunkten är rätt olika utifrån användningsområde.
Jag har större delen av mina 6-7000 mil med 944 kört med nästan max på skruvarna vid spindeln.
Kan inte säga att jag fått något extremt snedslitage med 0 i toe.

Jag tror man mer kan börja på kring 2 grader och sedan ändra utifrån vad man använder bilen till.

På rejsa.nu finns en vettig setup-tabell att använda sig av.

Re: Resonemang kring hjulvinklar.

Posted: 2016-08-23 19:55:15
by Cédric
Även en stenhård bil kräver mycket camber, mer eller mindre beroende på däck. Däcket ska få jämn last i kurvan för maximalt grepp, då får det aldrig vara vinkelrät mot marken. Gt4an är väl ett mindre bra exempel då den verkar ha rätt mycket understyrning;) , men för gatbilar med sportiga däck är ju även spårigheten viktig. R-däck och - 4gradet camber går det inte ta sig igenom Stockholm utan att bryta tummarna av spårandet :)

Re: Resonemang kring hjulvinklar.

Posted: 2016-08-24 15:26:50
by Janne J
Om det hade varit en renodlad banbil så hade inställningarna blivit vad som krävs för snabbaste varvtid.
Nu när det handlar om en bil som ska gå att åka på gatan med utan att få träningsvärk i armarna och dyngblöt rygg så är förutsättningarna annorlunda. Vill alltså både äta kakan och ha den kvar :wink:

Körde en gammal PCSR bil häromdagen,fram var det 0 i toe och -3,5º camber, max caster, bak -3º camber.
Väldigt nervös i högre hastigheter om vägen inte var helt slät, lite för jobbigt på en vardagsbil helt enkelt.

Jag tänkte testa mycket gummi på min S2:a, vill veta hur det känns..

Bak blir det 265/35*18 på 10" fälg, fram har jag inte bestämt men 245-265 i bredd vore roligt, 10" fram är tight så där funderar jag ännu.
265/35*18 är väldigt styva i stommarna så därav min fundering på om så mycket camber som -3º är nödvändigt, vill liksom hitta en sweet spot där gata och bana möts.

Re: Resonemang kring hjulvinklar.

Posted: 2016-08-24 15:27:54
by Janne J
..........

Re: Resonemang kring hjulvinklar.

Posted: 2016-08-24 15:43:32
by Cédric
Med sånna däck hade jag varit sparsam med camber. Hög profil sväljer massor av problem,kör du lågt och brett hade jag nog inte kört mer än 2 fram om jag tänkt åka mycket gata.

Re: Resonemang kring hjulvinklar.

Posted: 2016-08-24 18:15:45
by gtBen
Jag har
Janne J wrote:Mjukt fjädrad bil borde kräva mer camber då den kränger mer, hård fjädring mindre camber.
Jag har tänkt i samma banor efter att jag körde lite superstage precis efter att jag satt dit hårdare fjädrar fram. Jag har extra ställbara topplagringar och de var maxade också, det är nog 3-4-5grader.
Jag fick köra flera rundor innan jag fick upp värme i däcken, kan det ha berott på de hårdare fjädrarna och för mycket camber?

En annan fundering också om temperatur och camber! är det mycket camber som gäller vid varmt väder och varm bana? och mindre camber vid svalare väder? finns det några åsikter om detta?
Janne J wrote:Vad är rimligt att åka med i camber?
Vad kan vara en bra startpunkt på en 944/968 med 18" hjul och tämligen hård fjädring och styva k-hämmare?
Jag skulle börjat på 2,5-3grader ...och se vart det bär hän

Bengt