Havererad stötdämpare, vilka symtom?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
MartinC
S2-Poster
Bilmodell: 944 -85b N/A
Årsmodell: 1985B

#1 Post by MartinC »

Hej!
Ny här och på jakt efter en 944 att pyssla om. Med anledning av att jag tittade på en bil nyligen som hade (som jag förstått det) en havererad framdämpare. Dämparinsatsen verkar vara lös i fjäderbenet. Kan detta leda till kraftiga skakningar i ratten vid körning rakt fram? Fjäderbenet i sig går väl inte sönder?
Någon som varit med om liknande problem och vill dela med sig?

Bonusfråga: är det samma fjäderben fram på "alla" 944 N/A? Passar ett från en -84 på en -85b?

Tacksam för tips och råd!

Mikael Larsson
S-Poster
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984

Re: Havererad stötdämpare, vilka symtom?

#2 Post by Mikael Larsson »

Jag skulle sätta mina pengar på dåliga P-ändar/styrleder eller spindelleder. Eller varför inte både och + andra dåliga bussningar i framvagn.
Även dåliga lager kan ge dessa symtom. Men då ofta även med missljud.
Mvh Micke
Porsche 924 N/A -80 Skrotad
Porsche 924 Targa N/A -84 Pendlarbilen
Porsche 924 Targa N/A -85 Vinterprojekt 2014-15

claves
Addict
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991

#3 Post by claves »

Gamla gummi däck. Kanske räcker att prova några andra.

Skickat från min Elephone P8000 via Tapatalk
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

MartinC
S2-Poster

#4 Post by MartinC »

Tack för tips och kommentarer!
Måste förtydliga lite tror jag (är helt ny i Porschesvängen)
Kan en trasig stötdämpare eller fjäderbenslagring ge samma symtom som de orsaker ni beskriver? Bilen ifråga är ett objekt jag är intresserad av så jag har själv inte kunnat kolla grundligt på lyft. Men enligt uppgift sitter dämparinsatsen löst, med bilen upplyft i det hörnet så ska det kännas med handen att det är ordentligt löst. Om det är till nån hjälp så är benen, och dämparen bak, gula.

Följdfråga :) Går det att relativt snabbt byta hela benet ute på gatan? Vill inte köra någon längre sträcka i detta skick. Några kända fallgropar? Omöjliga bultar som kräver mutterknack exv. Är en hyfsad hobbymek.

Mikael Larsson
S-Poster
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984

#5 Post by Mikael Larsson »

Trasig dämpare borde mest innebära kass dämpförmåga och inte direkt påverka i form av vibrationer vid körning.
Sitter inte fjädern fast pga att kopparna som skall hålla den rostat sönder? Bäst är nog att ta av däcket och se om du ser någon visuellt trasigt.
Om man inte ser något sönderrostat/defekt. Åter till att fastställa vilka bussningar/länkar/gummin som är dåliga.
Mvh Micke
Porsche 924 N/A -80 Skrotad
Porsche 924 Targa N/A -84 Pendlarbilen
Porsche 924 Targa N/A -85 Vinterprojekt 2014-15

MartinC
S2-Poster

#6 Post by MartinC »

Mikael Larsson wrote:Trasig dämpare borde mest innebära kass dämpförmåga och inte direkt påverka i form av vibrationer vid körning.
Sitter inte fjädern fast pga att kopparna som skall hålla den rostat sönder? Bäst är nog att ta av däcket och se om du ser någon visuellt trasigt.
Om man inte ser något sönderrostat/defekt. Åter till att fastställa vilka bussningar/länkar/gummin som är dåliga.
Ja, får kolla noggrannare. Svårt att se in i tornet med bilen på backen och hjulet på ;) Bussningar och leder ser ok ut, vet att de kan vara ruttna ändå, så med tanke på hur kraftiga skakningarna är så kommer jag iaf prova med att byta det uppenbart defekta (fjäderbenet). Hjälper inte det så får felsökningen fortsätta...

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

#7 Post by Cédric »

det kan nog bli illa om själva styrningen av dämparkolven har glappat upp, men förvånande att någon skulle köra slut en dämpare så hårt på en porsche utan att byta.

Byta fjäderben är plättlätt, kan ju kanske vara bra att ta med en batteridriven mutterknack för säkerhets skull.

MartinC
S2-Poster

#8 Post by MartinC »

Cédric wrote:det kan nog bli illa om själva styrningen av dämparkolven har glappat upp, men förvånande att någon skulle köra slut en dämpare så hårt på en porsche utan att byta.

Byta fjäderben är plättlätt, kan ju kanske vara bra att ta med en batteridriven mutterknack för säkerhets skull.
Tror att det tyvärr kan vara så illa, bilen jag tittat på har nog varit ganska oälskad på senare år. Men den har fördelar också, intalar jag mig iaf ;)
Nedre bultarna har varit loss nyligen för camberinställning, så jag hoppas att det ska vara en enkel match även med handkraft!

MartinC
S2-Poster

#9 Post by MartinC »

Bytte fjäderbenet (lätt som en plätt) innan bilen kördes hem. Blev helt klart bättre men inte helt bra. Satt konidämpare i och den jag bytte var helt lös i pistongen. Gick att vicka med handkraft. Konidämpare kan man inte byta insats i eller hur? Är några grejer som ska bytas på bilen, men jag tar en sak i taget så får vi se om vibrationerna avtar.

Post Reply