Motor-transplant
- maverick
- Addict
- Posts: 1993
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Motor-transplant
Är det någon i modern tid som har slängt in en S2 motor i en vanlig N/A?
Hur krångligt är det?
Vad behöver bytas?
Hur komplett behöver motorn vara?
Går kylsystemet från N/An att använda på S2 motorn etc?
Behöver man förstärka kopplingen?
Tanken är att slänga in en S2 motor när min N/A börjar säga upp sig. Den passerar 30 000 om 400 mil
Hur krångligt är det?
Vad behöver bytas?
Hur komplett behöver motorn vara?
Går kylsystemet från N/An att använda på S2 motorn etc?
Behöver man förstärka kopplingen?
Tanken är att slänga in en S2 motor när min N/A börjar säga upp sig. Den passerar 30 000 om 400 mil
MVH//Per
- toyrace
- Turbo-Poster
- Posts: 434
- Joined: 2012-06-17 19:37:09
- Telefon: 0708405537
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Skene
- Contact:
Re: Motor-transplant
Jag har knött ner en 968-motor i min 85b, nema problema. En kompis har satt i en S2 motor i en 924 vilket också går bra fast kanske lite mer el att koppla om. Lite sladdar som får kopplas om, lite innovation för luftfilter och avgasrör annars passar det rent fysiskt. Om mottagarbilen är 85b eller senare så är allt lättare. Du behöver S2:ans svänghjul och koppling samt motorkabelhärvan, även grenröret behöver du och helst även byxröret eftersom det har annan infästning mot efterföljande rör. Jag har kvar Original kylare och det verkar funka helt ok. Det finns bra hjälp på nätet när det gäller elen (googla) men det är inget svårt.
/ Stig
/ Stig
944 85b
944S2 Racebil Såld
944S2 Racebil Såld
- maverick
- Addict
- Posts: 1993
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Re: Motor-transplant
Tack för tipsen!toyrace wrote:Jag har knött ner en 968-motor i min 85b, nema problema. En kompis har satt i en S2 motor i en 924 vilket också går bra fast kanske lite mer el att koppla om. Lite sladdar som får kopplas om, lite innovation för luftfilter och avgasrör annars passar det rent fysiskt. Om mottagarbilen är 85b eller senare så är allt lättare. Du behöver S2:ans svänghjul och koppling samt motorkabelhärvan, även grenröret behöver du och helst även byxröret eftersom det har annan infästning mot efterföljande rör. Jag har kvar Original kylare och det verkar funka helt ok. Det finns bra hjälp på nätet när det gäller elen (googla) men det är inget svårt.
/ Stig
Vad säger besiktningen om en S2 motor i N/A?
MVH//Per
- Lilja
- Turbo-Poster
- Posts: 853
- Joined: 2011-09-03 18:53:53
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Genarp
- Contact:
Re: Motor-transplant
Skulle tro att om du låtsar som ingenting så reagerar dom nog inte heller. Det står ju Porsche och allt på ventilkåpan så.maverick wrote:Tack för tipsen!toyrace wrote:Jag har knött ner en 968-motor i min 85b, nema problema. En kompis har satt i en S2 motor i en 924 vilket också går bra fast kanske lite mer el att koppla om. Lite sladdar som får kopplas om, lite innovation för luftfilter och avgasrör annars passar det rent fysiskt. Om mottagarbilen är 85b eller senare så är allt lättare. Du behöver S2:ans svänghjul och koppling samt motorkabelhärvan, även grenröret behöver du och helst även byxröret eftersom det har annan infästning mot efterföljande rör. Jag har kvar Original kylare och det verkar funka helt ok. Det finns bra hjälp på nätet när det gäller elen (googla) men det är inget svårt.
/ Stig
Vad säger besiktningen om en S2 motor i N/A?
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil
- maverick
- Addict
- Posts: 1993
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Re: Motor-transplant
Nu har jag en S2 motor på G.
Rent initialt känner jag att det behövs lite mer kött på benen på vad som behövs.
Har något stoppat in en S2 motor i en sen N/A (i mitt fall en -88)?
Ur ett elperspektiv, hur mycket jobb är det där?
Kabelhärva/styrbox till motorn finns.
Grenrör finns!
Svänghjul likaså.
En ny koppling kommer jag behöva köpa.
Håller N/A lådan?
Rent initialt känner jag att det behövs lite mer kött på benen på vad som behövs.
Har något stoppat in en S2 motor i en sen N/A (i mitt fall en -88)?
Ur ett elperspektiv, hur mycket jobb är det där?
Kabelhärva/styrbox till motorn finns.
Grenrör finns!
Svänghjul likaså.
En ny koppling kommer jag behöva köpa.
Håller N/A lådan?
MVH//Per
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: Motor-transplant
Bara 30000 mil på motorn? Den håller för 20000 till
Min ena 944 hade gått 49xxx mil utan att någon rört motorn och den gick vad jag kunde bedöma bra i motor och växellåda efter att någon dålig givare åtgärdats och vakuumläckorna fixats. Karossen däremot hade givit upp. Men visst, den var väl servad under större delen av sitt liv och troligen gått mycket landsväg.
// Magnus
Min ena 944 hade gått 49xxx mil utan att någon rört motorn och den gick vad jag kunde bedöma bra i motor och växellåda efter att någon dålig givare åtgärdats och vakuumläckorna fixats. Karossen däremot hade givit upp. Men visst, den var väl servad under större delen av sitt liv och troligen gått mycket landsväg.
// Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Bathory
- Addict
- Posts: 3569
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Re: Motor-transplant
Har en komplett kabelhärva inklusive elcentral till en 86:a om det är intressant
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- maverick
- Addict
- Posts: 1993
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Re: Motor-transplant
Jag tror dig!944_Driver wrote:Bara 30000 mil på motorn? Den håller för 20000 till
Min ena 944 hade gått 49xxx mil utan att någon rört motorn och den gick vad jag kunde bedöma bra i motor och växellåda efter att någon dålig givare åtgärdats och vakuumläckorna fixats. Karossen däremot hade givit upp. Men visst, den var väl servad under större delen av sitt liv och troligen gått mycket landsväg.
// Magnus
Det här är ett sätt att övertala mig själv att köpa en motor med mer pulver i. Efter 10 år så har jag tröttnat på 160hk.....
86a?Bathory wrote:Har en komplett kabelhärva inklusive elcentral till en 86:a om det är intressant
S2 kom väl inte förrän 89?
En kabelhärva till en N/A sitter redan i bilen
MVH//Per
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Motor-transplant
Det är inget jätteproblem, många av kablarna har samma färgkodning.
Härvan till databoxen tar du från ditt S2 kablage. Skarven vid torpeden passar till 90% mellan S2 och n/a, det du behöver är en extern tändmodul ( finns bara på 16V och turbo ) samma Boschnummer som många Volvo.
Kör på, vi hjälper dig så gott vi kan!
S2 motorn är sååå mycket roligare än den sura n/a motorn...
Härvan till databoxen tar du från ditt S2 kablage. Skarven vid torpeden passar till 90% mellan S2 och n/a, det du behöver är en extern tändmodul ( finns bara på 16V och turbo ) samma Boschnummer som många Volvo.
Kör på, vi hjälper dig så gott vi kan!
S2 motorn är sååå mycket roligare än den sura n/a motorn...
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- maverick
- Addict
- Posts: 1993
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Re: Motor-transplant
Går det att byta tillbaka till "rätt" motor igen efter ett byte (tänker mest på elen)?Janne J wrote:Det är inget jätteproblem, många av kablarna har samma färgkodning.
Härvan till databoxen tar du från ditt S2 kablage. Skarven vid torpeden passar till 90% mellan S2 och n/a, det du behöver är en extern tändmodul ( finns bara på 16V och turbo ) samma Boschnummer som många Volvo.
Kör på, vi hjälper dig så gott vi kan!
S2 motorn är sååå mycket roligare än den sura n/a motorn...
Vore tråkigt om anpassningen påverkade elsystemet permanent.
MVH//Per
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: Motor-transplant
Jag gjorde ändringarna i S2 kablaget på motorn och lämnade bilens kablage orört.
Varför du skulle vilja byta tillbaka kan jag inte förstå.....
Varför du skulle vilja byta tillbaka kan jag inte förstå.....
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- maverick
- Addict
- Posts: 1993
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Re: Motor-transplant
Ouups
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
MVH//Per
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
- maverick
- Addict
- Posts: 1993
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Re: Motor-transplant
Den går bra!Janne J wrote:Så ska det se ut!
Hur går den?
Har bara provkört några mil men Sandén fixade 99% av allt som behövdes göras.
Det enda jag har att göra är att fixa luftfiltret (som man kan ana längst ner i bild).
MVH//Per
- toyrace
- Turbo-Poster
- Posts: 434
- Joined: 2012-06-17 19:37:09
- Telefon: 0708405537
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Skene
- Contact:
Re: Motor-transplant
Härligt! Det gick väl lätt som en plätt!
Förbered dej mentalt på att växellådan kommer att rasa! Min rasade i somras på en slalomkörning men jag fick snabbt tag i en S2-låda i gott skick så nu ska det hålla ett tag.
/ Stig
Förbered dej mentalt på att växellådan kommer att rasa! Min rasade i somras på en slalomkörning men jag fick snabbt tag i en S2-låda i gott skick så nu ska det hålla ett tag.
/ Stig
944 85b
944S2 Racebil Såld
944S2 Racebil Såld
Who is online
Users browsing this forum: No registered users