Motor-transplant

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Motor-transplant

#1 Post by maverick »

Är det någon i modern tid som har slängt in en S2 motor i en vanlig N/A?

Hur krångligt är det?
Vad behöver bytas?
Hur komplett behöver motorn vara?
Går kylsystemet från N/An att använda på S2 motorn etc?
Behöver man förstärka kopplingen?


Tanken är att slänga in en S2 motor när min N/A börjar säga upp sig. Den passerar 30 000 om 400 mil :roll:
MVH//Per

User avatar
toyrace
Turbo-Poster
Posts: 434
Joined: 2012-06-17 19:37:09
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Skene
Contact:

Re: Motor-transplant

#2 Post by toyrace »

Jag har knött ner en 968-motor i min 85b, nema problema. En kompis har satt i en S2 motor i en 924 vilket också går bra fast kanske lite mer el att koppla om. Lite sladdar som får kopplas om, lite innovation för luftfilter och avgasrör annars passar det rent fysiskt. Om mottagarbilen är 85b eller senare så är allt lättare. Du behöver S2:ans svänghjul och koppling samt motorkabelhärvan, även grenröret behöver du och helst även byxröret eftersom det har annan infästning mot efterföljande rör. Jag har kvar Original kylare och det verkar funka helt ok. Det finns bra hjälp på nätet när det gäller elen (googla) men det är inget svårt.
/ Stig
944 85b
944S2 Racebil Såld

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Motor-transplant

#3 Post by maverick »

toyrace wrote:Jag har knött ner en 968-motor i min 85b, nema problema. En kompis har satt i en S2 motor i en 924 vilket också går bra fast kanske lite mer el att koppla om. Lite sladdar som får kopplas om, lite innovation för luftfilter och avgasrör annars passar det rent fysiskt. Om mottagarbilen är 85b eller senare så är allt lättare. Du behöver S2:ans svänghjul och koppling samt motorkabelhärvan, även grenröret behöver du och helst även byxröret eftersom det har annan infästning mot efterföljande rör. Jag har kvar Original kylare och det verkar funka helt ok. Det finns bra hjälp på nätet när det gäller elen (googla) men det är inget svårt.
/ Stig
Tack för tipsen!

Vad säger besiktningen om en S2 motor i N/A?
MVH//Per

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Motor-transplant

#4 Post by Lilja »

maverick wrote:
toyrace wrote:Jag har knött ner en 968-motor i min 85b, nema problema. En kompis har satt i en S2 motor i en 924 vilket också går bra fast kanske lite mer el att koppla om. Lite sladdar som får kopplas om, lite innovation för luftfilter och avgasrör annars passar det rent fysiskt. Om mottagarbilen är 85b eller senare så är allt lättare. Du behöver S2:ans svänghjul och koppling samt motorkabelhärvan, även grenröret behöver du och helst även byxröret eftersom det har annan infästning mot efterföljande rör. Jag har kvar Original kylare och det verkar funka helt ok. Det finns bra hjälp på nätet när det gäller elen (googla) men det är inget svårt.
/ Stig
Tack för tipsen!

Vad säger besiktningen om en S2 motor i N/A?
Skulle tro att om du låtsar som ingenting så reagerar dom nog inte heller. Det står ju Porsche och allt på ventilkåpan så.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Motor-transplant

#5 Post by maverick »

Nu har jag en S2 motor på G.

Rent initialt känner jag att det behövs lite mer kött på benen på vad som behövs.

Har något stoppat in en S2 motor i en sen N/A (i mitt fall en -88)?

Ur ett elperspektiv, hur mycket jobb är det där?
Kabelhärva/styrbox till motorn finns.

Grenrör finns!
Svänghjul likaså.
En ny koppling kommer jag behöva köpa.

Håller N/A lådan? :lol:
MVH//Per

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Motor-transplant

#6 Post by 944_Driver »

Bara 30000 mil på motorn? Den håller för 20000 till ;)

Min ena 944 hade gått 49xxx mil utan att någon rört motorn och den gick vad jag kunde bedöma bra i motor och växellåda efter att någon dålig givare åtgärdats och vakuumläckorna fixats. Karossen däremot hade givit upp. Men visst, den var väl servad under större delen av sitt liv och troligen gått mycket landsväg.

// Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: Motor-transplant

#7 Post by Bathory »

Har en komplett kabelhärva inklusive elcentral till en 86:a om det är intressant
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Motor-transplant

#8 Post by maverick »

944_Driver wrote:Bara 30000 mil på motorn? Den håller för 20000 till ;)

Min ena 944 hade gått 49xxx mil utan att någon rört motorn och den gick vad jag kunde bedöma bra i motor och växellåda efter att någon dålig givare åtgärdats och vakuumläckorna fixats. Karossen däremot hade givit upp. Men visst, den var väl servad under större delen av sitt liv och troligen gått mycket landsväg.

// Magnus
Jag tror dig!

Det här är ett sätt att övertala mig själv att köpa en motor med mer pulver i. Efter 10 år så har jag tröttnat på 160hk.....

Bathory wrote:Har en komplett kabelhärva inklusive elcentral till en 86:a om det är intressant
86a?

S2 kom väl inte förrän 89?

En kabelhärva till en N/A sitter redan i bilen :wink:
MVH//Per

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Motor-transplant

#9 Post by Janne J »

Det är inget jätteproblem, många av kablarna har samma färgkodning.
Härvan till databoxen tar du från ditt S2 kablage. Skarven vid torpeden passar till 90% mellan S2 och n/a, det du behöver är en extern tändmodul ( finns bara på 16V och turbo ) samma Boschnummer som många Volvo.

Kör på, vi hjälper dig så gott vi kan!

S2 motorn är sååå mycket roligare än den sura n/a motorn...
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Motor-transplant

#10 Post by maverick »

Janne J wrote:Det är inget jätteproblem, många av kablarna har samma färgkodning.
Härvan till databoxen tar du från ditt S2 kablage. Skarven vid torpeden passar till 90% mellan S2 och n/a, det du behöver är en extern tändmodul ( finns bara på 16V och turbo ) samma Boschnummer som många Volvo.

Kör på, vi hjälper dig så gott vi kan!

S2 motorn är sååå mycket roligare än den sura n/a motorn...
Går det att byta tillbaka till "rätt" motor igen efter ett byte (tänker mest på elen)?
Vore tråkigt om anpassningen påverkade elsystemet permanent.
MVH//Per

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Motor-transplant

#11 Post by Janne J »

Jag gjorde ändringarna i S2 kablaget på motorn och lämnade bilens kablage orört.

Varför du skulle vilja byta tillbaka kan jag inte förstå.....;)
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Motor-transplant

#12 Post by maverick »

Ouups 8)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
MVH//Per

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: Motor-transplant

#13 Post by Janne J »

Så ska det se ut!

Hur går den?
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Motor-transplant

#14 Post by maverick »

Janne J wrote:Så ska det se ut!

Hur går den?
Den går bra!

Har bara provkört några mil men Sandén fixade 99% av allt som behövdes göras.

Det enda jag har att göra är att fixa luftfiltret (som man kan ana längst ner i bild).
MVH//Per

User avatar
toyrace
Turbo-Poster
Posts: 434
Joined: 2012-06-17 19:37:09
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Skene
Contact:

Re: Motor-transplant

#15 Post by toyrace »

Härligt! Det gick väl lätt som en plätt!
Förbered dej mentalt på att växellådan kommer att rasa! Min rasade i somras på en slalomkörning men jag fick snabbt tag i en S2-låda i gott skick så nu ska det hålla ett tag. :#944burn:
/ Stig
944 85b
944S2 Racebil Såld

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users