toyrace wrote:Härligt! Det gick väl lätt som en plätt!
Förbered dej mentalt på att växellådan kommer att rasa! Min rasade i somras på en slalomkörning men jag fick snabbt tag i en S2-låda i gott skick så nu ska det hålla ett tag.
/ Stig
Min låda ska enligt utsago vara lite biffigare ån de tidigare N/A lådorna men jag förväntar mig inget under av hållbarhet.
Har gett Sandén I uppgift att sourca fram en S2 låda, helst med broms.
Sandén hade en bil inne med ett K&N filter i fronten. Det blir garanterat min lösning.
I den bilen satt ett sånt här;
Jag byter filter med jämna mellanrum. Det är ett vanligt saab 9000 som kostar inget på Biltema.
Stort pappersfilter = stor filteryta = ingen flaskhals.
Låter goare framifrån än original.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Jag byter filter med jämna mellanrum. Det är ett vanligt saab 9000 som kostar inget på Biltema.
Stort pappersfilter = stor filteryta = ingen flaskhals.
Låter goare framifrån än original.
Hurvida det blir ett K&N filter eller att kunna byta oftare med ett saab filter spelar mig ingen roll egentligen.
Jag måste hitta en slang som passar mellan mafen och filtret.
Du verkar ha ett fräsigt rör i rostfritt?
Har inte riktigt tänkt på hur det ser ut under plåten på min N/A.
S2 har som sagt ett hål i fronten som ser till att luften kommer in men det saknar jag så klart.
Får öppna upp och kolla var luften kommer sugas från om jag sätter filtret därinne.
Jag har en rostfri avgaskrök, kostar inte många kronor. 30 graders 2,5tums tror jag det är.
I S2:an så sitter ju filtret på denna plats redan, så det är smidigt med genomföring.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Jag har knökat in 968 filter som är ännu större än S2 under frontplåten, sen tog jag upp ett hål i kofångaren som "luffarturbo". Se min biltråd! Porsches originalfilter är skitbra, ska man ha ett sånt däringa runt så ska det vara jättelångt för att motsvara original.
Att kapa i plåten kommer inte på fråga
Möjligvis om jag hittar en ny plåt och kapar i den.
Tittade en snabbis innan den åkte in på vinterförvaring och det finns helt klart massor med plats därinne.
Man kan placera filtret lite längre ner och leda in lite luft via det övre hålet mellan parkeringsljusen.
Så länge luft inte sugs från motorutrymmet så är jag nöjd.
Ett 35cm långt cylindriskt filter med en diameter på 117mm respektive 152mm på smalaste/tjockaste stället med en 3" ansluytning kan väl ändå anses vara stort?
Japp, det har gjorts. Motorfästen byggs från plåtbryggan som på 944. Skruvarna har samma dimension i infästningen på bägge bilar, men frågan är det dimensionerats för den extra vikten på 200 kg.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche