Motor-transplant

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Motor-transplant

#16 Post by maverick »

toyrace wrote:Härligt! Det gick väl lätt som en plätt!
Förbered dej mentalt på att växellådan kommer att rasa! Min rasade i somras på en slalomkörning men jag fick snabbt tag i en S2-låda i gott skick så nu ska det hålla ett tag. :#944burn:
/ Stig
Min låda ska enligt utsago vara lite biffigare ån de tidigare N/A lådorna men jag förväntar mig inget under av hållbarhet.
Har gett Sandén I uppgift att sourca fram en S2 låda, helst med broms.

Sandén hade en bil inne med ett K&N filter i fronten. Det blir garanterat min lösning.
I den bilen satt ett sånt här;

https://www.knfilters.com/mobile/mProdu ... od=RE-0820" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag kommer behöva någon form av anslutning mellan maf och filter (90-ish grader), var hittar man sånt?
MVH//Per

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Motor-transplant

#17 Post by Karl Birgander »

:#cheers: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 330#p56330" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag byter filter med jämna mellanrum. Det är ett vanligt saab 9000 som kostar inget på Biltema.
Stort pappersfilter = stor filteryta = ingen flaskhals.
Låter goare framifrån än original.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Motor-transplant

#18 Post by maverick »

Karl Birgander wrote::#cheers: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 330#p56330" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag byter filter med jämna mellanrum. Det är ett vanligt saab 9000 som kostar inget på Biltema.
Stort pappersfilter = stor filteryta = ingen flaskhals.
Låter goare framifrån än original.
Hurvida det blir ett K&N filter eller att kunna byta oftare med ett saab filter spelar mig ingen roll egentligen.
Jag måste hitta en slang som passar mellan mafen och filtret.

Du verkar ha ett fräsigt rör i rostfritt?

Har inte riktigt tänkt på hur det ser ut under plåten på min N/A.
S2 har som sagt ett hål i fronten som ser till att luften kommer in men det saknar jag så klart.
Får öppna upp och kolla var luften kommer sugas från om jag sätter filtret därinne.
MVH//Per

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Motor-transplant

#19 Post by Karl Birgander »

Jag har en rostfri avgaskrök, kostar inte många kronor. 30 graders 2,5tums tror jag det är.
I S2:an så sitter ju filtret på denna plats redan, så det är smidigt med genomföring.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
toyrace
Turbo-Poster
Posts: 434
Joined: 2012-06-17 19:37:09
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Skene
Contact:

Re: Motor-transplant

#20 Post by toyrace »

Jag har knökat in 968 filter som är ännu större än S2 under frontplåten, sen tog jag upp ett hål i kofångaren som "luffarturbo". Se min biltråd! Porsches originalfilter är skitbra, ska man ha ett sånt däringa runt så ska det vara jättelångt för att motsvara original.
944 85b
944S2 Racebil Såld

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Motor-transplant

#21 Post by maverick »

Att kapa i plåten kommer inte på fråga :cry:
Möjligvis om jag hittar en ny plåt och kapar i den.


Tittade en snabbis innan den åkte in på vinterförvaring och det finns helt klart massor med plats därinne.
Man kan placera filtret lite längre ner och leda in lite luft via det övre hålet mellan parkeringsljusen.
Så länge luft inte sugs från motorutrymmet så är jag nöjd.

Ett 35cm långt cylindriskt filter med en diameter på 117mm respektive 152mm på smalaste/tjockaste stället med en 3" ansluytning kan väl ändå anses vara stort?
MVH//Per

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Motor-transplant

#22 Post by maverick »

Vad är det för ytterdiameter på luftmassemätaren på en S2a?
Dvs, där anslutningen sker till luftfiltret.
MVH//Per

User avatar
B_2
S2-Poster
Posts: 221
Joined: 2015-05-23 17:11:44
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: Motor-transplant

#23 Post by B_2 »

Vad blev kostnaden för det hela? :#drool:

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Motor-transplant

#24 Post by maverick »

B_2 wrote:Vad blev kostnaden för det hela? :#drool:
Dyrt.
Att sälja sin N/A och köpa en S2 är det bättre ekonomi på.

För min del som lejde bort 95% till sandén och köpte en fräsch motor så pratar vi vad en halvfräsch N/A kostar i inköp.
MVH//Per

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: Motor-transplant

#25 Post by matsen »

Funkar det att sätta in en 944 motor i en tidig 924? Nån som testat?

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Motor-transplant

#26 Post by gegge »

Japp, det har gjorts. Motorfästen byggs från plåtbryggan som på 944. Skruvarna har samma dimension i infästningen på bägge bilar, men frågan är det dimensionerats för den extra vikten på 200 kg.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
B_2
S2-Poster
Posts: 221
Joined: 2015-05-23 17:11:44
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: Motor-transplant

#27 Post by B_2 »

maverick wrote: Dyrt.
Att sälja sin N/A och köpa en S2 är det bättre ekonomi på.

För min del som lejde bort 95% till sandén och köpte en fräsch motor så pratar vi vad en halvfräsch N/A kostar i inköp.
Fast jag gillar ju min bil! Ska ändå hålla ett öga öppet för en hygglig S2-spis.

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: Motor-transplant

#28 Post by matsen »

Oh tusan. Vägen den 200kg mer!!!"""???
Då vet i katten om man tappar andan av den extra knuff dom där 28 extra hästkrafterna kan ge.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Motor-transplant

#29 Post by gegge »

matsen wrote:Oh tusan. Vägen den 200kg mer!!!"""?
Då vet i katten om man tappar andan av den extra knuff dom där 28 extra hästkrafterna kan ge.
Nej, 944 motorn väger inte 200 kg mer än en 924 motor. Däremot ska balken bära 944 motor och halva transaxeln, vilket det inte var tänkt från början.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users