Topplockspackning eller oljekylare?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
siverby
S-Poster
Posts: 104
Joined: 2013-09-10 20:49:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm
Contact:

Topplockspackning eller oljekylare?

#1 Post by siverby »

Öppnade locket på expansionkärlet och möttes av klegg under locket och mer olja än vatten i översta avdelningen
Image

Var på väg att börja riva för att lyfta toppen men hejdade mig och kom sen på att det kanske kan vara oljekylaren som läcker? Bilen går som den ska, oljelocket och stickan ser bra ut, luktar bara olja och glykol om vattnet. Komptest 12,0 12,4 12,8, kan inte mäta 4an för tändstiftgängorna är förstörda.
Förra året drog den drygt 1L vatten per 100 mil, i år har den nästan slutat med det och drar motsvarande mängd olja istället så det lutar nog åt toppen men hur vet man?
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Topplockspackning eller oljekylare?

#2 Post by QV_ »

Att kolla läckage från cylindern kan man gör med
"leak down" testa och/eller
lättast analysera efter avgaser i kylarvattnet. (finns kit för det har jag sett)

Om oljan pressas ut fel väg skulle en trycksättning av oljetryckskontakten ev kunna ge en indikering men när man tryckt ut oljan som finns i kanalerna så kommer det att läcka på många ställen... men även om det bubblar i expanstionskärlet vet man ju inte varifrån luften kommer!

Då kan det vara lättare att trycksätta kylaren för att pressa in vattnet i oljan :twisted: då kan man (beroende på hur vattenslangarna går) stoppa vissa flöden och se om det gör någon skillnad.

Men eftersom gängan i 4ans cylinder inte är OK så får du åtgärda detta fel samtidigt... vilket torde vara lättare med toppen löst.

/Janne

siverby
S-Poster
Posts: 104
Joined: 2013-09-10 20:49:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm
Contact:

Re: Topplockspackning eller oljekylare?

#3 Post by siverby »

Har inte tryckluft och en kemisk cylinderläckagetestare kostar 650kr på Biltema vilket känns dyrt jämfört med renoveringskostnaden.
Lärde mig ett enkelt test för att märka om det är vatten i oljan, om man droppar olja på något som är väl över 100 grader varmt och det bubblar och fräser så innehåller den vatten. Det gjorde den inte och den informationen hjälper inte mig så mycket i detta fall men bra att kunna.

Det var inte så illa som det såg ut, den mesta oljan hade flutit upp till expansionskärlet. Men det måste ändå åtgärdas.
Image

Bestämde mig att tätningarna till oljekylaren ska bytas oavsett så jag börjar där och om dom är uppenbart dåliga väntar jag till nästa år med att toppen
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla

siverby
S-Poster
Posts: 104
Joined: 2013-09-10 20:49:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm
Contact:

Re: Topplockspackning eller oljekylare?

#4 Post by siverby »

Tog loss oljekylaren igår, såg inget uppenbart läckage så jag lyfte toppen idag. Ser inget fel där häller förutom att det står turbo på packningen?

Image

Image

Hur ska toppen dras? I min manual står det 3 olika uppgifter:
30Nm + 60 grader
20Nm, 50Nm, 90Nm
20Nm + 90 grader + 90 grader
Vilket är det som gäller?

Stämmer det att kamremmen ska gå att vrida 90 grader och balansremmen 180?
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla

flatfour56
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2013-05-26 13:15:54
Telefon: 0739772278
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1991
Location: Sköldinge
Contact:

Re: Topplockspackning eller oljekylare?

#5 Post by flatfour56 »

siverby wrote:Tog loss oljekylaren igår, såg inget uppenbart läckage så jag lyfte toppen idag. Ser inget fel där häller förutom att det står turbo på packningen?

Image

Image

Hur ska toppen dras? I min manual står det 3 olika uppgifter:
30Nm + 60 grader
20Nm, 50Nm, 90Nm
20Nm + 90 grader + 90 grader
Vilket är det som gäller?

Stämmer det att kamremmen ska gå att vrida 90 grader och balansremmen 180?
30nm+60 grader ? okänt för mig, kan ev vara 30nm+60gr+60gr,gäller då 16ventiltopparna.
20+50+90nm med dom gamla låga muttrarna
20Nm+90 grader+90grader är det du använder med dom nya höga muttrarna (12mm?)

Byt alltid muttrar och brickor oavsett vilken typ du använder.
Med vänlig hälsning peter.

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Topplockspackning eller oljekylare?

#6 Post by Lilja »

20 Nm + 90x90 grader var det jag körde på min N/A jag hade och det funkade fint.

Du bör nog kolla så toppen är plan också innan du monterat den igen
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Topplockspackning eller oljekylare?

#7 Post by DLS »

Det syns vart den läckt.
nr2 från vänster är mycket renare, där har den fått in kylarvatten.
troligen har den läckt ihop med oljekanalen under nr2.

Du ska dra med 20nm +90 grader + 90 grader om du har en turbo eller en 944 NA med dom högra muttrarna.
Det gamla var att man skulle dra 20+50+90.
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/cyl-03.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Du bör lämna in toppen på planslipning.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

siverby
S-Poster
Posts: 104
Joined: 2013-09-10 20:49:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm
Contact:

Re: Topplockspackning eller oljekylare?

#8 Post by siverby »

Tack. Den är ca 0,15mm skev mot ena hörnet vid ettan och toleransen är 0,08 så den ska planas.
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla

siverby
S-Poster
Posts: 104
Joined: 2013-09-10 20:49:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm
Contact:

Re: Topplockspackning eller oljekylare?

#9 Post by siverby »

Toppen äntligen tillbaka. Jag får en känsla av att det saknas nånting här? Eller ska det se ut så?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla

siverby
S-Poster
Posts: 104
Joined: 2013-09-10 20:49:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm
Contact:

Re: Topplockspackning eller oljekylare?

#10 Post by siverby »

Kollade PET, Verkstadsmanualen, Clarks, Haynes, Van Svenson och irina25661, verkar inte som det saknas nåt. Har inte skurit än :D
"Pamper your car by cleaning it. Love your car by driving the hell out of it"
- Larry Kosilla

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]