Page 1 of 1

Vxl länkage & kallstart hjälp.

Posted: 2016-07-30 20:52:46
by nonplus
Hejsan.
Long time porsche lover,first time porsche owner.

Jag skaffade mig en 924 -79,där växelspaken är som att röra runt i en burk med messmör..gott men söligt )
Så vad exakt är det för bussningar som behöver bytas..har försökt luska ut det & kollat på olika sidor att beställa ifrån,men eftersom jag ännu inte har kommit under bilen & kollat,så har jag ingen aning om vad för bussningar man behöver.. Så om nån kunde tipsa mig det vore det kanon )

Sen fel nr 2..när motorn är kall finns det ingen tomgång..som om kallstarten eller choken inte fungerar.
Var en lös kontakt bak på insuget,så jag trodde jag löste det enkelt.men ingen skillnad,så den kanske inte ens får nån signal.
Varifrån ska den få signal & vad för värden ska den ge om den fungerar?

Re: Vxl länkage & kallstart hjälp.

Posted: 2016-07-30 23:28:31
by Lilja
Att växelspaken blir glappig på 924/944 är standard på typ alla bilar. Det som brukar hända är att sprinten i växelspaken som går genom ett hål i staget (som sedan går bak till lådan) blir glappig. Det folk brukar göra är att kapa av sprinten och ersätta den med en M10 (tror jag) skruv.

Vxl länkage & kallstart hjälp.

Posted: 2016-07-31 19:15:57
by Maxx
Kan även vara skruven på växelarmen bak vid lådan som har släppt lite. Jag har haft två bilar som råkat ut för det. Enkel fix.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Vxl länkage & kallstart hjälp.

Posted: 2016-08-02 15:33:30
by nonplus
Jag lyckades få dit en bit av en aluminium burk på stången,så jag "schimsade" den lite.
Blev lite bättre ..så nu har man iaf ett hum om hur det ska kännas )
Så nu är det bara kallstarten som är största problemet )

Re: Vxl länkage & kallstart hjälp.

Posted: 2016-08-02 15:58:25
by Lilja
Vet inte hur det är på 924 men jag vet att tidiga 944or hade två tempgivare, en för instrumentet och en för motorstyrenheten. Om den till styrenheten visade fel kunde man få väldigt konstig och dålig tomgång.

Re: Vxl länkage & kallstart hjälp.

Posted: 2016-08-03 15:31:23
by nonplus
Nu när växelspaken känns lite bättre,så tycker jag att det är svårare att få in växlarna,känns som det är större slag på spaken,& att man ibland inte får in växeln,att man behöver trycka spaken lite extra..
Är det inbillning eller har nått hänt med den andra stången som växelspaken satt i?

En annan fråga om kallstarten..nån som vet vad för signal den ventilen ska få,så att den pyttsar in mer bränsle när den är kall?
Är det 12 volt kunde man juh dra in en switch i bilen dom få minutrarna när den är kall.
Som en manuel elektronisk choke )

edit,såg att fjäderna vid växelspaken hade hoppat ur..nån som har bild på var ändarna på den ska kroka fast sig vid?

Re: Vxl länkage & kallstart hjälp.

Posted: 2016-08-08 19:12:43
by nonplus
Hittade en bild på nätet på den fjädern.
forum/download/file.php?id=16743" onclick="window.open(this.href);return false;
Men ingen info nånstanns om hur den ska sitta ihop..att framdelen ska vara fasthakad framtill fattar jag,men var andra änden ska vara på själva spaken..nu så gnids fjädern på "stödaxeln" eller vad den heter,så det blir lite motstånd & lite missljud när man växlar.

Medan jag håller på & kollar det så la startmotorn av..den verkade vara bränd innuti så en ny är på väg..felen hopar ihop sig..