Elproblem 944 -83

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
944
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2016-06-08 21:01:19
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1993
Contact:

Elproblem 944 -83

#1 Post by 944 »

Hej!

Har köpt en 944 som inte vill starta efter att ha stått strömlös. Det har suttit två gamla larm i bilen, det är med andra ord rätt mycket kablar! :oops:

Håller på att rensar ut allt nu, första problemet är ingen gnista. DME-reläet är mätt och testat, det finns ström på pinne 30 samt 12v+ från tändningen på pinne 86. Det kommer fram 12v på svarta kabeln på tändspolen men antagligen ingen jord.

Jord till tändspole från DME ska vara grön kabel om jag förstått det rätt? Har en klippt tunn grön kabel vid härvan under ratten, sitter en sockerbit men ingen kabel i andra änden. Här problemet ligger kanske?

Soppapumpen verkar gå, ägaren innan körde ur all gammal soppa via fuelrail m.h.a pumpen vid hämtning. Men stiften är torra trots att startmotorn gått ett bra tag. Någon kabel till spridare som är klippt? De ska ha konstant 12v och sen jord från DME? Någon som vet färg på kablar? :)

Mycket frågor, sitter fast och tar emot all hjälp och tips jag kan få :)

Tack på förhand! :)

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 381
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: Elproblem 944 -83

#2 Post by jockes »

Hej!

Spridarna är kopplade 2 och 2, trots att de avfyras samtidigt via samma drivsteg. Med tändningen på ska du ha 12V mellan den ena spridarkontakten och jord, samt 0V mellan den andra och jord. Som du skriver så stämmer det att de jordas via DME, så kolla även att du inte har kabelbrott mellan spridarnas jordkontakt (den med 0V) och DME. Kläm och vrid gärna på spridarkablaget samtidigt som du mäter, för att på så vis upptäcka brister i kablaget. Har du tillgång till en NOID light, så kan du testa med en sådan för att se så att varje spridare får signal när du kör med startmotorn.

Kolla även att du har "tach bounce" när du kör startmotorn. Om inte, så kan det bero på utebliven signal ifrån speed- och/eller reference sensor.

Ursäkta min svengelska, men det blir lättare så :)
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

944
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2016-06-08 21:01:19
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1993
Contact:

Re: Elproblem 944 -83

#3 Post by 944 »

Tack för svaret! :)

"Tach bounce" har jag, glömde nämna det! Ska ut och mäta spridarhärvan nu. Återkommer med update :)

944
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2016-06-08 21:01:19
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1993
Contact:

Re: Elproblem 944 -83

#4 Post by 944 »

Update!

Tog ner hela säkringsboxen samt DME. Har lossat kablar vid tändspole och spridare. Har +12v fram till tändspole och spridare. Jag har också kontakt mellan pinne 1 på DME och tändspole samt mellan DME och spridarkontakt.

Har förmodligen missuppfattat "tach bounce", min mätare hoppar till svagt (3-400rpm) _en_ gång och sedan död om man kör på startmotorn. Vid startgas så hoppas han till precis vid start men sen helt död.

Vilka givare ska man kika på? Byta direkt eller prova göra rent givare och kontakt? :)

Värt att nämna är att soppapumpen går inte med tändning igång MEN när startmotorn går. Normalt? :)

944
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2016-06-08 21:01:19
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1993
Contact:

Re: Elproblem 944 -83

#5 Post by 944 »

Uppdatering igen!

Plockade isär kontakterna till "speed sensor" och "reference sensor" i bakkant på insug.

Mätte med multimeter enligt: http://www.clarks-garage.com/shop-manual/ign-02.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ena givaren är helt död! :)

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 381
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: Elproblem 944 -83

#6 Post by jockes »

Typiskt, jag som hade skrivit värsta feta felsökningsguiden till dig.
Nädå, grattis! Hoppas att det är det enda felet :#cheers:
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

944
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2016-06-08 21:01:19
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1993
Contact:

Re: Elproblem 944 -83

#7 Post by 944 »

Haha ja det var typiskt, tack ändå! Ska iväg o leta givare nu, det var samma artikelnummer på 740 vevaxelgivare tydligen :)

944
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2016-06-08 21:01:19
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1993
Contact:

Re: Elproblem 944 -83

#8 Post by 944 »

Ny givare sitter i utan någon skillnad! :( Den andra är rengjord och resistans uppmätt till 900 ohm.

Några tips? Varvmätaren rör sig 3-400rpm en gång, stannar sedan i botten :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users