Laddningsproblem

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Laddningsproblem

#1 Post by gtBen »

Laddningslampan lyser inte upp när man vrider på nyckeln! kan det vara så enkelt som att varningslampan har skakat sönder och att laddningskretsen då inte är sluten = ingen laddning till batteriet?
Allt ser ok ut vid generatorn och remmen är hel. Kanske är laddningsregulatorn gången då jag tyckte att voltmätaren visade lite högre än normalt under dagen (nästan 14V).

Tacksam för tips :#pray: om vilken änden man bör kolla upp först

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Laddningsproblem

#2 Post by makkanftw »

14v skall en frisk generator ladda.
Men lita inte på instrumentet, mät spänning över batteriet med multimeter med motorn igång och se så att du har rätt spänning där.
Varningslampan har inget med laddningslampan att göra då dessa är separata, iaf på 924.
- Marcus

User avatar
pelfre
S-Poster
Posts: 78
Joined: 2016-05-16 07:13:32
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1977
Location: Dalarna
Contact:

Re: Laddningsproblem

#3 Post by pelfre »

Hittade en annan tråd där det påstås att lampan behöver vara hel för att laddning skall vara optimal?
Vad är rätt? Har samma problem på min -77a.
924 -77 "Reseda" Original
924 -78 "donatorn" (såld)
924 -80 "RaceRat"
987 -07 Cayman S (såld)

https://www.instagram.com/924pb/" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Laddningsproblem

#4 Post by Mattias 924 »

pelfre wrote:Hittade en annan tråd där det påstås att lampan behöver vara hel för att laddning skall vara optimal?
Vad är rätt? Har samma problem på min -77a.
Stämmer. Laddningslampan måste lysa för att generatorns msgnetiseringsström går genom den.

Det viktiga med laddlampan är att den slocknar när motorn startar. En laddlampan som aldrig lyser betyder att bara att någonting är fel.

Om t.ex. kolen i generatorn är slitna lyser inte lampan och eftersom den inte lyser slocknar den inte heller när motorn startas.
"patand" skrev:
Om inget strular...

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Laddningsproblem

#5 Post by QV_ »

Endast på folkvagn fungerar laddningen utan lampa på grund av att de har lagt en resistor parallellt med lampan.... På övriga bilar skall lampan lysa (och montera ingen LED här) samt vara av rätt styrka för att laddningen skall starta.

Endast på gamla väl använda generatorer kan laddningen hoppa igång utan laddlampa.
Batteriet får inte heller vara tomt utan måste kunna ge den lilla strömen till generatorn.

Vill man kolla lampan så gjordar man generatorsidan på laddlampans kabel. Då skall lampan lysa när tändningen är på.

Att lampan sedan slocknar när laddningen börjar beror på att man får 12v på båda sidor av lampan och då går det ingen ström genom lampan.

/Janne

User avatar
pelfre
S-Poster
Posts: 78
Joined: 2016-05-16 07:13:32
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1977
Location: Dalarna
Contact:

Re: Laddningsproblem

#6 Post by pelfre »

Jag hittade mitt laddningsproblem in en kabelhärva som hade en usel skarvning som gjorde att det inte blev kontakt i stiften vid den "sockerbit" på kabeln mellan batteri och generator. vid en första titt såg det bra ut, men började man dra lite i detta så drogs kabeln ur kabelskon.
Kan vara värt att kolla noga.
924 -77 "Reseda" Original
924 -78 "donatorn" (såld)
924 -80 "RaceRat"
987 -07 Cayman S (såld)

https://www.instagram.com/924pb/" onclick="window.open(this.href);return false;

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Laddningsproblem

#7 Post by gtBen »

Tack för alla tips :#pray: har skaffat en multimeter nu och till helgen hoppas jag få tid att jobba på det

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Laddningsproblem

#8 Post by gtBen »

makkanftw wrote:mät spänning över batteriet med multimeter med motorn igång och se så att du har rätt spänning där.
pelfre wrote:Hittade en annan tråd där det påstås att lampan behöver vara hel för att laddning skall vara optimal? Vad är rätt? Har samma problem på min -77a.
Mattias 924 wrote:Laddningslampan måste lysa för att generatorns msgnetiseringsström går genom den.
Det viktiga med laddlampan är att den slocknar när motorn startar. En laddlampan som aldrig lyser betyder att bara att någonting är fel.
Om t.ex. kolen i generatorn är slitna lyser inte lampan och eftersom den inte lyser slocknar den inte heller när motorn startas.
Nu har jag:
1 - mätt spänningen över batteriet med motorn igång - och den var prick 12 Volt på multimetern och prick 12 V på voltmätar-instrumentet inne i bilen.
2 - bytt ut laddregulatorn, båda kolen var väldigt korta särskilt plus-kolet. Det hjälpte inte ett dugg.
3 - kollat och provkört lampan i varningslampan för laddning, den är hel.
-------------
summa summarum är att laddningen fortfarande inte funkar, och varningslampan tänds aldrig.

Hjälp :shock: :shock: :shock: är det någon vänlig själ som har något tips att komma med till en el-illiterat stackare :#pray:

Det är bankörning imorgon ...laddning av batterier pågår

Bengt

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Laddningsproblem

#9 Post by Mattias 924 »

Lossa sladden från laddningslampan nere vid generatorn och lägg den mot motorblocket. Då ska laddlampan lysa.

Lyser den = fel på generatorsidan.
Lyser den inte = fel på lampan.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Laddningsproblem

#10 Post by Mattias 924 »

Skulle lampan inte lysa vid ovanstående felsökning är fulknepet att sätta en lampa nere vid generatorn mellan kontakten där lampsladden ska sitta och den tjocka sladden som går till batteriet.

Nackdelen med det arrangemanget är att lampan alltid kommer lysa när motorn är avstängd och därmed tömmer batteriet på någon eller ett par veckor.
"patand" skrev:
Om inget strular...

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Laddningsproblem

#11 Post by gtBen »

Idag körde jag en slalom-tävling och då hoppade laddningen igång igen och laddlampan lyser innan uppstart för att slockna när bilen startar :shock: tyvärr så går bilens voltmätare i botten när jag nuddar gaspedalen. Så nu laddar den för mycket, och väl hemkommen (med bilen på släpan) så känner jag att det luktar batteri ...och mycket riktigt så har mitt nya batteri tryckt ut batterivätska som runnit ner längs torpedväggen :evil: så det blev till att tvätta rent med högtrycken.

Jag ska ändå ta bort grejor i framvagnen så det passar att ta ut generatorn och kolla upp det ordentligt.
Det är nog som jag trodde från början att det är något glapp nånstans :?: :?: :?: men varför funkar inte laddningsregulatorn nu då?

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Laddningsproblem

#12 Post by QV_ »

För hög spänning kan bero på jordfel.
Ta bort oxid mellan generator och blocket.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Laddningsproblem

#13 Post by gtBen »

Tack för tipset QV
Idag tog jag bort grejor så jag kom åt ordentligt och skruvade ur allting och borsta med stålborste så gott jag kunde, och satte dit en extra jordkabel mellan motor och generator och en mellan kaross och motor. Det nya laddningsreläet jag satte i ser bra ut och har god kontakt.

Tyvärr blev inte resultatet bättre nu, utan det är likadant som efter slalom-körningen.
Laddningslampan lyser innan start och slocknar som den ska när motorn startar.
En Voltmätare visar batterispänning innan start till 12,6 sedan är spänningen en bit över 13 volt när motorn startar och smyger sedan uppåt hela tiden. Säg att det blir över 15 volt efter 5 sekunder och fortsätter stiga så sakteligen.

Det enda jag kan tänka mig är att det nya laddningsreläet är rökt nu. Generatorn är urtagen och jag ska se om nån kunnig kan titta på den, sedan får jag väl pröva med både det nya och det gamla laddningsreläet igen.

Frustrerande :roll:

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Laddningsproblem

#14 Post by gtBen »

Image
Generatorn delades idag och då syntes det att en tråd gått av mellan ena lindningen i rotorn och släp-ringen

Image
en sån här tråd

Image
jag hade emaljerad tråd och kunde löda dit en ny bit, den ska bara limmas med epoxi också så den ligger still.
Jag tog bort lagret och svarvade av släp-ringarna även om de inte var så dåliga.

Frågan är :?: :?: :?: hur kan en generator ladda när bara ena lindningen är ok? kan det vara så att den laddar med spänningen mellan den fungerande lindningen och jord? och då regleras inte laddspänningen med laddningsreläet ...

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Laddningsproblem

#15 Post by fälgen »

Skönt att du äntligen hittat felet, hoppas det funkar nu!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users