Allt ser ok ut vid generatorn och remmen är hel. Kanske är laddningsregulatorn gången då jag tyckte att voltmätaren visade lite högre än normalt under dagen (nästan 14V).
Tacksam för tips

Bengt
Stämmer. Laddningslampan måste lysa för att generatorns msgnetiseringsström går genom den.pelfre wrote:Hittade en annan tråd där det påstås att lampan behöver vara hel för att laddning skall vara optimal?
Vad är rätt? Har samma problem på min -77a.
makkanftw wrote:mät spänning över batteriet med multimeter med motorn igång och se så att du har rätt spänning där.
pelfre wrote:Hittade en annan tråd där det påstås att lampan behöver vara hel för att laddning skall vara optimal? Vad är rätt? Har samma problem på min -77a.
Nu har jag:Mattias 924 wrote:Laddningslampan måste lysa för att generatorns msgnetiseringsström går genom den.
Det viktiga med laddlampan är att den slocknar när motorn startar. En laddlampan som aldrig lyser betyder att bara att någonting är fel.
Om t.ex. kolen i generatorn är slitna lyser inte lampan och eftersom den inte lyser slocknar den inte heller när motorn startas.
Users browsing this forum: No registered users