Page 1 of 1

Väcka liv i en 924:a

Posted: 2016-05-18 10:54:37
by pelfre
Har precis införskaffat en 924-77 som stått avställd sedan -99
Skulle behöva lite tips på saker att kontrollera nu när jag skall väcka liv i den igen. Den fick nya däck, och fick en översyn av bromsarna förra sommaren.
Det jag noterat är:
Vid start så fortsätter ibland startmotorn att gå , trots att motorn startat. -> Byte startmotor eller är det bra "stelhet" i solonoiden efter garagetiden?
Laddar bara ca 10v vid normal körning -> ??? Regulator / kol?
El-fläkten verkar inte hoppa igång när den står still på tomgång. -> Givare? Annat känt elfel?

Annat jag bör tänka på / se över?

Tackasam för alla tips och idéer.

Mvh
Fredric

Re: Väcka liv i en 924:a

Posted: 2016-05-18 11:11:11
by Karl Birgander
Startmotorn kanske bara behöver lite kärlek: forum/viewtopic.php?f=9&t=28530" onclick="window.open(this.href);return false;
Laddning skulle jag gissa är dålig pga dålig regulatorbrygga/kol, minns jag inte fel är det en enhet.
El fläkten är troligen en givare, men kolla att koppla direktström och se om den funkar.

Jag skulle bytt stift, olja, luftfilter och kamrem innan något mer.

Väcka liv i en 924:a

Posted: 2016-05-18 13:40:40
by Freddie_81
Startmotorn skulle jag tro är kablaget ner till denna som är trasigt. Ligger under,ganska nära grenröret och brukar kunna se tråkigt ut.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Väcka liv i en 924:a

Posted: 2016-05-19 07:25:27
by QV_
pelfre wrote:Laddar bara ca 10v vid normal körning -> ? Regulator / kol?
Om dessa 10 volt kommer ifrån mätaren i kupén så betyder det inget.
Kolla med en "riktig" mätare innan du lägger ner tid på felet.

/QV

Re: Väcka liv i en 924:a

Posted: 2016-05-20 06:48:27
by pelfre
Tackar.

Det får bli en liten genomgång i helgen. Kommer säkert fler frågor efter det. 8)

Re: Väcka liv i en 924:a

Posted: 2016-05-20 21:21:01
by gegge
Bara att den går är en seger :D Troligen kommer den behöva översyn av bromsar och lite annat. Har du över minst 12V över generatorn? Jordfel är typiskt, det ärgar och nya flätor hjälper.

Kolla glapp i styrningen. Vid kontroll av ventilspel, kolla nockarna på kammen och eventuellt slitage på tryckarna. Dra ut spridarna och kolla sprutbilden och att de ger lika mycket när du trycker på luftvågen.

Re: Väcka liv i en 924:a

Posted: 2016-06-06 15:45:25
by pelfre
Seger!
Besiktigade den i fredags. Ena lyset stod lite lågt. Det var det enda som hittades :shock: :D
Bromsar var bra. Jag fick reda på att de var fixade förra sommaren + kamremsbyte och lite nya slangar till kylaren.
Tack för tipsen. Startmotorn har nu motioneras lite. Felsökning på elfläkten är gjord och lite ärg här och där är borta så nu rullar det på.

Problematiken med laddningen kvarstår. Har kollat batteriet. Det är schysst. Laddningslampan lyser inte alls så bytte den och kollade blå kabeln från motorrummet till lampan. Den är okej. Kablarna ner mot startmotor och generator ser riktiga ut.
Återstår väl bara laddningsrelä och jordflätor?

Ska oxå byta stift och tändkablar. De har nog haft sina bästa dagar

Re: Väcka liv i en 924:a

Posted: 2016-06-06 21:59:48
by QV_
Bekymmret med kablarna till startmotor och generator är att de ser bra ut i "kanterna". Det är mitt under grenröret som värmen finns och trasar sönder isoleringen fullständigt.

Du behöver kolla kablarna den första dm från startmotorn!

/Jan

Re: Väcka liv i en 924:a

Posted: 2016-06-14 20:59:28
by pelfre
Okej

Ska kolla upp det.

Beställde hem ett helt kit med delar. Tändkablar, tändstift, fördelarlock, rotor, kondensator m.m. Märkte då att de tändkablarna jag fick, NGK, inte passar på tändspolen eller fördelarlocket. Tändspolen är en gammal Bosch. Beru är märket på övriga nya delar
När jag tittar på själva kontakten på kabeln så ser den väldigt lik ut den på den gamla kabeln, som passar. De nya kablarna är aningen bredare i själva delen som ska in i fördelarlocket.
Finns det två olika snarlika modeller?
Någon som stött på något liknande?

Gjorde en snabb inventering.
Har köpt. ...
Tändkablar NGK 42 2583
Brytare Beru 40 KS700
Kondensator Beru ZK 211
Rotor Beru EVL 029
Fördelarlock Beru 40-VK106
Noterade att det finns ett fördelarlock Beru 40-VK321 oxå. Kanske skulle tagit det istället? Och bytt ut den gamla Bosch spolen till en
NGK 42-U-1065?
Skulle det vara en lösning?

:roll:

Re: Väcka liv i en 924:a

Posted: 2016-06-14 22:03:42
by QV_
Tändspolen måste vara "korrekt" eftersom motstånden till tändspolen ligger i kabelstamen (resistor kabel)
Nu vet jag inte om den spolen som du skrev är "korrekt" eller en normal.

Nu går inte tändspolar sönder så ofta.

/Janne

för att kolla tändspolen så skall den lämna en gnista 13mm.

Re: Väcka liv i en 924:a

Posted: 2016-06-14 22:27:44
by pelfre
QV_ wrote:Tändspolen måste vara "korrekt" eftersom motstånden till tändspolen ligger i kabelstamen (resistor kabel)
Nu vet jag inte om den spolen som du skrev är "korrekt" eller en normal.

Nu går inte tändspolar sönder så ofta.

/Janne

för att kolla tändspolen så skall den lämna en gnista 13mm.
Tack för den informationen. Nu tror jag inte heller att spolen är felkällan i detta fall.
Frågan är om det finns olika typer av tändkablar/tänddelar till 924. Och i så fall vilken sammansättning av produkter som blir rätt. Allt jag köpt ska enligt uppgift passa till 24:an. Men går inte att kombinera? !

Re: Väcka liv i en 924:a

Posted: 2016-06-15 20:15:52
by QV_
pelfre wrote:Frågan är om det finns olika typer av tändkablar/tänddelar till 924.
Om man bortser ifrån moderna tändsystem med en spole på tändstift så nej inte vad jag vet.
Har aldrig stött på någon "snarlik" variant.

Det är inte så att den ger med sig lite när man trycker dit den och sedan sitter fast utav bara hel.... när man skall ta bort den?

/Jan

Re: Väcka liv i en 924:a

Posted: 2016-06-19 20:27:37
by pelfre
QV_ wrote:
pelfre wrote:Frågan är om det finns olika typer av tändkablar/tänddelar till 924.
Om man bortser ifrån moderna tändsystem med en spole på tändstift så nej inte vad jag vet.
Har aldrig stött på någon "snarlik" variant.

Det är inte så att den ger med sig lite när man trycker dit den och sedan sitter fast utav bara hel.... när man skall ta bort den?

/Jan
Med lite övertalning så kom alla delar på plats. :twisted:
Så du hade rätt. Nu blev det bättre.

Re: Väcka liv i en 924:a

Posted: 2016-06-19 20:38:38
by pelfre
:!: Just det!!! :shock: det var en bra dag idag.
Hittade nämligen även av en slump, i samband med tändkabelbytet, en gammal skarvning av kablar för det bortplockade larmet eller en gammal polisradio,eller vad vet jag. I det ormboet visade det sig att den var en kabel som var av. Den var i sin tur inkopplad på den kabeln som går till laddningslampan.

Fråga mig inte hur eller varför men när jag städade upp i den kabelhärvan, och fick bort ytterligare några meter kabel utan funktion, så började laddningslampan funka som den ska och förhoppningsvis ska den nu laddningsproblemet vara löst.

Jubel och trumpeter