Väcka liv i en 924:a

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
pelfre
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2016-05-16 07:13:32
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1977
Location: Dalarna
Contact:

Väcka liv i en 924:a

#1 Post by pelfre »

Har precis införskaffat en 924-77 som stått avställd sedan -99
Skulle behöva lite tips på saker att kontrollera nu när jag skall väcka liv i den igen. Den fick nya däck, och fick en översyn av bromsarna förra sommaren.
Det jag noterat är:
Vid start så fortsätter ibland startmotorn att gå , trots att motorn startat. -> Byte startmotor eller är det bra "stelhet" i solonoiden efter garagetiden?
Laddar bara ca 10v vid normal körning -> ??? Regulator / kol?
El-fläkten verkar inte hoppa igång när den står still på tomgång. -> Givare? Annat känt elfel?

Annat jag bör tänka på / se över?

Tackasam för alla tips och idéer.

Mvh
Fredric
924 -77 "Reseda" Original
924 -78 "donatorn" (såld)
924 -80 "RaceRat"
987 -07 Cayman S (såld)

https://www.instagram.com/924pb/" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Väcka liv i en 924:a

#2 Post by Karl Birgander »

Startmotorn kanske bara behöver lite kärlek: forum/viewtopic.php?f=9&t=28530" onclick="window.open(this.href);return false;
Laddning skulle jag gissa är dålig pga dålig regulatorbrygga/kol, minns jag inte fel är det en enhet.
El fläkten är troligen en givare, men kolla att koppla direktström och se om den funkar.

Jag skulle bytt stift, olja, luftfilter och kamrem innan något mer.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Väcka liv i en 924:a

#3 Post by Freddie_81 »

Startmotorn skulle jag tro är kablaget ner till denna som är trasigt. Ligger under,ganska nära grenröret och brukar kunna se tråkigt ut.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Väcka liv i en 924:a

#4 Post by QV_ »

pelfre wrote:Laddar bara ca 10v vid normal körning -> ? Regulator / kol?
Om dessa 10 volt kommer ifrån mätaren i kupén så betyder det inget.
Kolla med en "riktig" mätare innan du lägger ner tid på felet.

/QV

User avatar
pelfre
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2016-05-16 07:13:32
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1977
Location: Dalarna
Contact:

Re: Väcka liv i en 924:a

#5 Post by pelfre »

Tackar.

Det får bli en liten genomgång i helgen. Kommer säkert fler frågor efter det. 8)
924 -77 "Reseda" Original
924 -78 "donatorn" (såld)
924 -80 "RaceRat"
987 -07 Cayman S (såld)

https://www.instagram.com/924pb/" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Väcka liv i en 924:a

#6 Post by gegge »

Bara att den går är en seger :D Troligen kommer den behöva översyn av bromsar och lite annat. Har du över minst 12V över generatorn? Jordfel är typiskt, det ärgar och nya flätor hjälper.

Kolla glapp i styrningen. Vid kontroll av ventilspel, kolla nockarna på kammen och eventuellt slitage på tryckarna. Dra ut spridarna och kolla sprutbilden och att de ger lika mycket när du trycker på luftvågen.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
pelfre
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2016-05-16 07:13:32
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1977
Location: Dalarna
Contact:

Re: Väcka liv i en 924:a

#7 Post by pelfre »

Seger!
Besiktigade den i fredags. Ena lyset stod lite lågt. Det var det enda som hittades :shock: :D
Bromsar var bra. Jag fick reda på att de var fixade förra sommaren + kamremsbyte och lite nya slangar till kylaren.
Tack för tipsen. Startmotorn har nu motioneras lite. Felsökning på elfläkten är gjord och lite ärg här och där är borta så nu rullar det på.

Problematiken med laddningen kvarstår. Har kollat batteriet. Det är schysst. Laddningslampan lyser inte alls så bytte den och kollade blå kabeln från motorrummet till lampan. Den är okej. Kablarna ner mot startmotor och generator ser riktiga ut.
Återstår väl bara laddningsrelä och jordflätor?

Ska oxå byta stift och tändkablar. De har nog haft sina bästa dagar
924 -77 "Reseda" Original
924 -78 "donatorn" (såld)
924 -80 "RaceRat"
987 -07 Cayman S (såld)

https://www.instagram.com/924pb/" onclick="window.open(this.href);return false;

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Väcka liv i en 924:a

#8 Post by QV_ »

Bekymmret med kablarna till startmotor och generator är att de ser bra ut i "kanterna". Det är mitt under grenröret som värmen finns och trasar sönder isoleringen fullständigt.

Du behöver kolla kablarna den första dm från startmotorn!

/Jan

User avatar
pelfre
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2016-05-16 07:13:32
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1977
Location: Dalarna
Contact:

Re: Väcka liv i en 924:a

#9 Post by pelfre »

Okej

Ska kolla upp det.

Beställde hem ett helt kit med delar. Tändkablar, tändstift, fördelarlock, rotor, kondensator m.m. Märkte då att de tändkablarna jag fick, NGK, inte passar på tändspolen eller fördelarlocket. Tändspolen är en gammal Bosch. Beru är märket på övriga nya delar
När jag tittar på själva kontakten på kabeln så ser den väldigt lik ut den på den gamla kabeln, som passar. De nya kablarna är aningen bredare i själva delen som ska in i fördelarlocket.
Finns det två olika snarlika modeller?
Någon som stött på något liknande?

Gjorde en snabb inventering.
Har köpt. ...
Tändkablar NGK 42 2583
Brytare Beru 40 KS700
Kondensator Beru ZK 211
Rotor Beru EVL 029
Fördelarlock Beru 40-VK106
Noterade att det finns ett fördelarlock Beru 40-VK321 oxå. Kanske skulle tagit det istället? Och bytt ut den gamla Bosch spolen till en
NGK 42-U-1065?
Skulle det vara en lösning?

:roll:
924 -77 "Reseda" Original
924 -78 "donatorn" (såld)
924 -80 "RaceRat"
987 -07 Cayman S (såld)

https://www.instagram.com/924pb/" onclick="window.open(this.href);return false;

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Väcka liv i en 924:a

#10 Post by QV_ »

Tändspolen måste vara "korrekt" eftersom motstånden till tändspolen ligger i kabelstamen (resistor kabel)
Nu vet jag inte om den spolen som du skrev är "korrekt" eller en normal.

Nu går inte tändspolar sönder så ofta.

/Janne

för att kolla tändspolen så skall den lämna en gnista 13mm.

User avatar
pelfre
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2016-05-16 07:13:32
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1977
Location: Dalarna
Contact:

Re: Väcka liv i en 924:a

#11 Post by pelfre »

QV_ wrote:Tändspolen måste vara "korrekt" eftersom motstånden till tändspolen ligger i kabelstamen (resistor kabel)
Nu vet jag inte om den spolen som du skrev är "korrekt" eller en normal.

Nu går inte tändspolar sönder så ofta.

/Janne

för att kolla tändspolen så skall den lämna en gnista 13mm.
Tack för den informationen. Nu tror jag inte heller att spolen är felkällan i detta fall.
Frågan är om det finns olika typer av tändkablar/tänddelar till 924. Och i så fall vilken sammansättning av produkter som blir rätt. Allt jag köpt ska enligt uppgift passa till 24:an. Men går inte att kombinera? !
924 -77 "Reseda" Original
924 -78 "donatorn" (såld)
924 -80 "RaceRat"
987 -07 Cayman S (såld)

https://www.instagram.com/924pb/" onclick="window.open(this.href);return false;

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Väcka liv i en 924:a

#12 Post by QV_ »

pelfre wrote:Frågan är om det finns olika typer av tändkablar/tänddelar till 924.
Om man bortser ifrån moderna tändsystem med en spole på tändstift så nej inte vad jag vet.
Har aldrig stött på någon "snarlik" variant.

Det är inte så att den ger med sig lite när man trycker dit den och sedan sitter fast utav bara hel.... när man skall ta bort den?

/Jan

User avatar
pelfre
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2016-05-16 07:13:32
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1977
Location: Dalarna
Contact:

Re: Väcka liv i en 924:a

#13 Post by pelfre »

QV_ wrote:
pelfre wrote:Frågan är om det finns olika typer av tändkablar/tänddelar till 924.
Om man bortser ifrån moderna tändsystem med en spole på tändstift så nej inte vad jag vet.
Har aldrig stött på någon "snarlik" variant.

Det är inte så att den ger med sig lite när man trycker dit den och sedan sitter fast utav bara hel.... när man skall ta bort den?

/Jan
Med lite övertalning så kom alla delar på plats. :twisted:
Så du hade rätt. Nu blev det bättre.
924 -77 "Reseda" Original
924 -78 "donatorn" (såld)
924 -80 "RaceRat"
987 -07 Cayman S (såld)

https://www.instagram.com/924pb/" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
pelfre
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2016-05-16 07:13:32
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1977
Location: Dalarna
Contact:

Re: Väcka liv i en 924:a

#14 Post by pelfre »

:!: Just det!!! :shock: det var en bra dag idag.
Hittade nämligen även av en slump, i samband med tändkabelbytet, en gammal skarvning av kablar för det bortplockade larmet eller en gammal polisradio,eller vad vet jag. I det ormboet visade det sig att den var en kabel som var av. Den var i sin tur inkopplad på den kabeln som går till laddningslampan.

Fråga mig inte hur eller varför men när jag städade upp i den kabelhärvan, och fick bort ytterligare några meter kabel utan funktion, så började laddningslampan funka som den ska och förhoppningsvis ska den nu laddningsproblemet vara löst.

Jubel och trumpeter
924 -77 "Reseda" Original
924 -78 "donatorn" (såld)
924 -80 "RaceRat"
987 -07 Cayman S (såld)

https://www.instagram.com/924pb/" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users