Oljebyte växellåda

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Jonas.graf
NA-Poster
Bilmodell: Porsche 924S/968
Årsmodell: 1989

Oljebyte växellåda

#1 Post by Jonas.graf »

Hur byter man olja i växellådan och hur vet jag hur mycket det skall vara?

Skickat från min iPad med Tapatalk

Saikko
S-Poster
Bilmodell: 944T
Årsmodell: 1988

Re: Oljebyte växellåda

#2 Post by Saikko »

Jonas.graf wrote:Hur byter man olja i växellådan och hur vet jag hur mycket det skall vara?

På växellådan har du 2st stora insekts, 17 tror jag bestämt de va, lossa den övre, lossa den nedre och låt den stinkande oljan rinna ut i ett kärl.
Skruva tillbaka den undre, fyll på växellådsolja (jag körde redline) genom det övre hålet antingen via pump eller genom slang så du kan hälla utanför bilen.

Beroende på modell går det i 2,2-2,6liter, köp 3 liter och fyll på till det börjar sippra ut ur övre hålet.
Skruva tillbaka sista "skruven" hissa ner och det är klart.

Har tyvär inga bilder men gjorde detta nyligen och det ger sig själv bara du kryper under och kollar, så länge du vet vart växellådan sitter dvs. ;)
Porsche 951 -88 BlackOnBlackOnBlackShoes - Vardagsräcer
Toyota Supra MkIII -89 ShiningWhite - Stulen och utbränd :evil:

FSN
Raceputte
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986

#3 Post by FSN »

Jonas.graf wrote:Hur byter man olja i växellådan och hur vet jag hur mycket det skall vara?

Skruva bort banjon och töm kylarn med. Eller ännu bättre, när lådan är tömd så tvångskör växellådspumpen några sekunder så oljan i kylarn trycks ut.

Välj rätt olja, det är väl en torsendiff i 968-lådan?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]

[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

FSN
Raceputte
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986

#4 Post by FSN »

Saikko wrote:

På växellådan har du 2st stora insekts, 17 tror jag bestämt de va, lossa den övre, lossa den nedre och låt den stinkande oljan rinna ut i ett kärl.
Skruva tillbaka den undre, fyll på växellådsolja (jag körde redline) genom det övre hålet antingen via pump eller genom slang så du kan hälla utanför bilen.

Beroende på modell går det i 2,2-2,6liter, köp 3 liter och fyll på till det börjar sippra ut ur övre hålet.
Skruva tillbaka sista "skruven" hissa ner och det är klart.

Har tyvär inga bilder men gjorde detta nyligen och det ger sig själv bara du kryper under och kollar, så länge du vet vart växellådan sitter dvs. ;)
Tror inte ens han behöver krypa under eller lyfta bilen. Det går utmärkt att ta från bagagutrymmet. Bara att öppna luckan och lyfta på bagagegolvet.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]

[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Post Reply